فلنج استیل

 

فلنج استیل

یکی از پر کاربردترین اتصال دهنده های موجود از جنس استنلس استیل ، فلنج استیل میباشد . انوع فلنج کربن استیل و فلنج استنلس استیل را در کاتالوگ شرکت های تولید کننده می بینیم که در آلیاژهای مختلف این فلنچ ها ارئه شده اند.

قطعات مورد استفاده در اتصالات لوله ها با فلنج به طور معمول به 3 شکل زیر کاربرد دارد :

1-Flange

2.گسکت ها

3- پیچ ها

اغلب فلنج ها قابلیت ماشین کاری دارند.که در نقاط مشخصی از آن برای اتصالات پیچ و مهره به یکدیگر و تکیه گاه های آن که برای افزایش استحکام فلنج در نظر گرفته میشود را با ماشین کاری آماده میکنند.


 

کاربرد فلنج ها

در گذشته پرکاربردترین فلنج های استیل 2 گروه بودن اما امروزه بدلیل افزایش کاربرد آنها این دسته ها به 4 دسته رسیده است که در ذیل به آن اشاره کرده ایم :

  • اتصال دهنده برخی دستگاه ها به یکدیگر
  • اتصال لوله ها به یکدیگر
  • تنظیم جریان اندازه گیری فشار
  • کاربرد فراوان در خطوط انتقال

 

انواع فلنچ استیل

 

Weld Neck Flange یا فلنج گلودار جوشی:

شکل این فلنج ها به شکل مخروطی است ماشین کاری دیواره این نوع فلنج ها با شیب خیلی کمی صورت میگیرد که محاسبات تراشکاری آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .گلودار بودن این فلنج برای زیبا سازی آن نیست بلکه محاسبات دقیق فشار و مقاومت سیال و تمایل به کنترل و تغییر این پارامتر ها تمایل به ساخت و استفاده از آن را بالا برده است.نقش اصلی گلویی این نوع فلنج استیل ها ، مقاومت در برابر فشار خارجی و داخلی و دمای بالا و ارتعاشات غیر مستیقم است .

نکاتی درباره فلنج استیل گلودار

  1.   قطر ماشینکاری داخلی آن با لوله اتصال به فلنج برابر است .
  2. باید به گونه ای ماشین کاری صورت گیرد که هیچ گونه مقاومتی در برابر عبور سیال نداشته باشد.
  3. در صورتی که عملیات جوشکاری انجام شده باشد هیچ تابیدگی در آن شکل نمیگیرد.
  4.  توزیع تنش ها در خط لوله
  5. تسهیل در ردیابی ترک های موجود

انواع فلنج استیل گلودار جوشی

  • فلنج استیل گلودار استاتیک
  • فلنج استیل گلودار ساق بلند

 

برندهای فلنج گلودار جوشی رایج ایران

  • فلنج گلوداری ایرانی
  • فلنج گلودار اروپایی

 

فلنج استنلس استیل

 کلاس های تولیدی تعیین کننده پارامتر های اصلی در جنس آلیاژ فلنج،سایز و نوع فلنج هستند

 فلنج استنلس استیل در کلاس هایی مانند فلنج کلاس 150 ، فلنج کلاس 300 ، فلنج کلاس 600 ، فلنج کلاس 800 و… تولید میشود .

 

بهترین فلنج های استنلس استیل

پر کاربردترین نوع فلنج استنلس استیل ، فلنج استیل 304 و فلنج استیل 316 و فلنج استیل 321  میباشند .

نوع دهانه اتصالی فلنج ها به شکل زیر می باشد : 

  • Orifice Flange یا اریفیس فلنج 
  •  Screw Flange یا فلنج رزوه ایی 
  •  Socket weld Flange یا فلنج با جوش محفظه ایی
  •  Slip on Flange یا فلنج روکار
  • Blind Flange یا فلنج کور
  •  Weld Neck Flange یا فلنج گلودار جوشی

شناخت مجتمع های پتروشیمی کشور

 آشنایی با برخی از فرآیندهای اجرایی در صنعت پتروشیمی کشور

1- مجتمع پتروشیمی رازی

در این مجتمع محصولات به چند شکل هیدروژن ، گاز طبیعی ، گاز ترش و فسفات که اغلب به فرم خاک و پودری است وارد مجتمع می شود.

در نهایت پس از فرآیندهای تصفیه ،ترکیبات اسیدی و بازی درطی عبور از چند واحد به شکل نهایی محصولاتی از قبیل :

گاز co2  ، اوره ، آمونیاک ، دی آمونیم فسفات فسفات ، اسید سولفوریک و گوگرد می باشد که هر کدام از این محصولات نهایی برای مصارف خاص خود در کپسول ها یا کیسه های مخصوص ذخیره و آماده عرضه به صنایع مصرفی می گردد.

 

 

در شکل زیر شماتیکی از این فرآیندها را میبینیم

2- مجتمع پتروشیمی خارک

 

در این مجتمع گاز استخراج شده بصورت مستقیم از چاه گاز درطی فرآیندهایی ابتدا تصفیه میشود و یک سری واکنش های شیمیایی انجام میدهد که در نهایت منجر به تولید محصولات : متانول ، پروبان ، بوتان ، بتان بلاس ، گوگرد می گردد.

 

 

 

3- مجتمع پتروشیمی زاگرس

این مجتمع تنها در زمینه تولید متانول فعالیت می کند.مواد اولیه نیز به شکل گاز طبیعی و اکسیژن می باشد که محصول نهایی به صورت گاز متانول تولید می شود

 

4- مجتمع پتروشیمی فن آوران 

 

این مجتمع در حال حاضر تولید کننده گاز متانول ،اسید استیک ، گاز منو اکسید کربن می باشد. مواد اولیه به شکل co2  و گاز طبیعی می باشد. در سه واحد متانول ، منو اکسید کربن ، اسید استیک ترکیبات شیمیایی صورت میگیرد و ترکیباتی که رخ میدهد منجر به تولید محصولات نهایی می گردد.

 


5- مجتمع پتروشیمی پردیس

مواد اولیه به طور مستقیم از چاه نفت به صورت گاز طبیعی وارد می شودوارد واحد آمونیاک های آمونیاک می شود و طی واکنش هایی که با دی اکسید کربن انجام می دهند محصولات نهایی به شکل اوره و آمونیاک تولید می شود.

 


6- مجتمع پتروشیمی بو علی سینا

فعالیت اصلی این مجتمع د زمینه تولید بنزین و مشتقات ان می باشد. بنزین در شکل بنزین پیرولیز و نفتا وارد مجتمع می شود و پس از شکست های واکنشی و ترکیبات شیمیایی به شکل محصولات نهایی زیر در می آید :

·         برش سنگین

·         برش سبک

·         پنتان

·         رافینیت

·         گاز مایع

·         بنزن

·         پارازایلین

·         اورتوزایلین

·         آروماتیک های سنگین

 

 

 

 7- مجتمع پتروشیمی مروارید

مواد اولیه در این مجتمع اتان می باشد و در طی واکنش های شیمیایی که در واحد الفین رخ می دهد اتان شکسته و مواد نهایی به شکل هیدروژن  ، اتیلن و برش پروپان به بالا می باشد.

 

 

8- مجتمع پتروشیمی آریاساسول

 

این مجتمع درزمینه تولید هیدروژن فعالیت گسترده ای دارد البته گرید های پلی اتیلن سنگین/متوسط ، گرید های پلی اتیلن سبک و برش پروپان به بالا را نیز در بخش عمده تولید میکند.مواد اولیه به شکل اتان هستش که بعد از عبور از واحد الفین واحد پلی اتیلن سنگین و واحد پلی اتیلن سبک به فرم نهایی در می آید.

 

 

9- مجتمع پتروشیمی آبادان

 

مواد اولیه به شکل نمک طعام ، اتیلن دی کلراید ، اتان ، پروپان و بنزن هستش که در واحد کلر ،الفین شروع به شکست ترکیبات اولیه میکنند و سپس در احد pvc , hcl  و دو دسیل بنزن مواد به فرم نهایی تبدیل می شوند . محصولات تولیدی این مجتمع : سود سوز آور ، آب ژاول ، پلی وینیل کلراید ، اسین کلریدریک 33% ، دو دسیل بنزن است که برای مصارف مختلف در شکل مایع ، گاز و جامد تولید شده است.

 

 

10- مجتمع پتروشیمی جم 

 

مواد اولیه اکسیژن ، برش سبک ، برش بنتان ، رافینیت ، گاز مایع ، آروماتیک سنگین ، اتان و ترکیبات پروپان است که ابتدا از واحد الفین می گذرد، سپس وارد واحد های تکمیلی میشود و در نهایت محصول نهایی مواد : اتیلن گلایگول ، اتیلن ، پلی اتیلن سبک خطی ، بوئن-یک ، آلفا الفین ها ، پلی پروپیلن ، پروپیلن ، اکریلونیتریل یوتادین ،بوتادرن ، رافینیت چهار کربنه ، بنزین پیرولیز و نفت کوره می باشد.

 

11- مجتمع پتروشیمی امیرکبیر

 

متریال اولیه مواد اتان ، رافینیت ، بوتان ، برش های سبک ، پنتان ، گاز مایع بوده که ابتدا وارد واحد الفین می شود.و سپس با شکسته شدن و حذف کربن های اضافی محصول نهایی مواد پلی اتیلن سبک ، پلی اتیلن سبک خطی ، پلی اتیلن سنگین ، بوتن-یک ، پروپیلن ، بزین پیرولیز ، نفت کوره ، بوتادین می باشد.

 

 

 

12- مجتمع پتروشیمی لاله

 

مواد اولیه مجتمع اتیلن ، پروپان ، پروپیلن می باشد که پس از عبور از واحد پلی اتیلن سبک محصول نهایی به شکل پلی اتیلن سبک می باشد.

 

منبع : گروه فلز

تعریف صنعت پتروشیمی

 

تعریف صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی(Petrochemical industry) به صنایعی گفته می شود که در آنها هیدروکربن هایی که در گاز طبیعی و یا نفت خام وجود دارند، پس از انجام فرآورش های در فرآیندهای شیمیایی به محصولات جدیدی تبدیل میشوند .

 محصولاتی که در صنعت پتروشیمی تولید می شود در اکثر واحدهای صنعتی از قبیل صنایع شیمیایی، برق، الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد .

 نمودار کلی خوراک و محصولات پتروشیمی

 

دسته بندی محصولات پتروشیمی

 

گاز ترش

به جریان گاز طبیعی که در ساختار خود ترکیبات H2S و CO2 و یا سایر ترکیبات حاوی گوگرد را دارد گاز ترش میگویند.

- ترکیبات H2S و CO2  با ایجاد ترکیبات اسیدی موجب بروزخوردگی در خطوط فلزی انتقال گاز و تجهیزات فرآیندی می شوند و علاوه بر آن ترکیب H2S بسیارسمی و بدبو میباشد.

 

گاز طبیعی

- به جریانی از گازهای هیدروکربوری که فاقد ترکیب H2S بوده و مقدار CO2 در جریان گاز طبیعی نیز محدود و مشخص باشد و بیش از 80 درصد حجم آن را متان (CH4) پر کرده باشد گاز طبیعی گفته میشود.

-ارزش حرارتی معیار سنجش گاز طبیعی است که ارزش حرارتی هر 28 متر مکعب گاز طبیعی معادل یک میلیون بی تی یو میباشد .

 

گاز غنی

  • گاز خروجی از میدان های نفتی و یا کلاهک های گازی و یا میادین مستقل گازی را اصطلاحا " گاز غنی" می گویند. گاز غنی بعد از پالایش به " گاز سبک " تبدیل میشود.
  • گاز غنی در ساختار خود متان و مقادیری از ترکیبات اتان ، پروپان ، بوتان و پنتان پلاس دارد که معمولا ترکیبات فوق از جریان تفکیک شده و جهت فروش و یا مصارف خاص مورد استفاده قرارمیگیرد.
  •  

گاز اتان

گاز اتان مشتقی است از جریان گاز غنی که بعنوان خوراک در واحدهای الفین مورد استفاده قرار میگیرد و آنالیز تقریبی آن به صورت جدول زیر میباشد.

 

نفتا و معیانات گازی

یکی از برشهای نفتی که در مراحل تفکیک وجداسازی ترکیبات هیدروکربنی در پالایشگاه ها بدست میآید نفتا  میباشد که بر حسب پارامترهای آن به دو صورت نفتای سبک و سنگین به بازار عرضه میشود.

میعانات گازی حاوی ترکیبات 5 کربنه و بالاتر میباشد که در پالایشگاههای گازی از جریان گاز غنی ورودی به پالایشگاه جدا میشود و به عنوان خوراک واحدهای آروماتیکی مورد استفاده قرار میگیرد.

NGL دریافتی مجتمع بندر امام

در مراحل مختلف تولید نفت خام ، انواع جریان گازغنی تولید میشود که جریانات فوق جمع آوری و به واحدهای تولید NGL ارسال میشود

در این واحد جریان دریافتی به دو جریان  شامل  گاز سبک (حاوی متان و مقدار کمی اتان ) و جریان NGL (حاوی اتان ، پروپان، بوتان و پنتان) تفکیک میشود.

 

نمای کلی واحد NGL

 

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 12 صفحه بعد
<-blogads->