آشنایی با برخی از فرآیندهای اجرایی در صنعت پتروشیمی کشور

1- مجتمع پتروشیمی رازی

در این مجتمع محصولات به چند شکل هیدروژن ، گاز طبیعی ، گاز ترش و فسفات که اغلب به فرم خاک و پودری است وارد مجتمع می شود.

در نهایت پس از فرآیندهای تصفیه ،ترکیبات اسیدی و بازی درطی عبور از چند واحد به شکل نهایی محصولاتی از قبیل :

گاز co2  ، اوره ، آمونیاک ، دی آمونیم فسفات فسفات ، اسید سولفوریک و گوگرد می باشد که هر کدام از این محصولات نهایی برای مصارف خاص خود در کپسول ها یا کیسه های مخصوص ذخیره و آماده عرضه به صنایع مصرفی می گردد.

 

 

در شکل زیر شماتیکی از این فرآیندها را میبینیم

2- مجتمع پتروشیمی خارک

 

در این مجتمع گاز استخراج شده بصورت مستقیم از چاه گاز درطی فرآیندهایی ابتدا تصفیه میشود و یک سری واکنش های شیمیایی انجام میدهد که در نهایت منجر به تولید محصولات : متانول ، پروبان ، بوتان ، بتان بلاس ، گوگرد می گردد.

 

 

 

3- مجتمع پتروشیمی زاگرس

این مجتمع تنها در زمینه تولید متانول فعالیت می کند.مواد اولیه نیز به شکل گاز طبیعی و اکسیژن می باشد که محصول نهایی به صورت گاز متانول تولید می شود

 

4- مجتمع پتروشیمی فن آوران 

 

این مجتمع در حال حاضر تولید کننده گاز متانول ،اسید استیک ، گاز منو اکسید کربن می باشد. مواد اولیه به شکل co2  و گاز طبیعی می باشد. در سه واحد متانول ، منو اکسید کربن ، اسید استیک ترکیبات شیمیایی صورت میگیرد و ترکیباتی که رخ میدهد منجر به تولید محصولات نهایی می گردد.

 


5- مجتمع پتروشیمی پردیس

مواد اولیه به طور مستقیم از چاه نفت به صورت گاز طبیعی وارد می شودوارد واحد آمونیاک های آمونیاک می شود و طی واکنش هایی که با دی اکسید کربن انجام می دهند محصولات نهایی به شکل اوره و آمونیاک تولید می شود.

 


6- مجتمع پتروشیمی بو علی سینا

فعالیت اصلی این مجتمع د زمینه تولید بنزین و مشتقات ان می باشد. بنزین در شکل بنزین پیرولیز و نفتا وارد مجتمع می شود و پس از شکست های واکنشی و ترکیبات شیمیایی به شکل محصولات نهایی زیر در می آید :

·         برش سنگین

·         برش سبک

·         پنتان

·         رافینیت

·         گاز مایع

·         بنزن

·         پارازایلین

·         اورتوزایلین

·         آروماتیک های سنگین

 

 

 

 7- مجتمع پتروشیمی مروارید

مواد اولیه در این مجتمع اتان می باشد و در طی واکنش های شیمیایی که در واحد الفین رخ می دهد اتان شکسته و مواد نهایی به شکل هیدروژن  ، اتیلن و برش پروپان به بالا می باشد.

 

 

8- مجتمع پتروشیمی آریاساسول

 

این مجتمع درزمینه تولید هیدروژن فعالیت گسترده ای دارد البته گرید های پلی اتیلن سنگین/متوسط ، گرید های پلی اتیلن سبک و برش پروپان به بالا را نیز در بخش عمده تولید میکند.مواد اولیه به شکل اتان هستش که بعد از عبور از واحد الفین واحد پلی اتیلن سنگین و واحد پلی اتیلن سبک به فرم نهایی در می آید.

 

 

9- مجتمع پتروشیمی آبادان

 

مواد اولیه به شکل نمک طعام ، اتیلن دی کلراید ، اتان ، پروپان و بنزن هستش که در واحد کلر ،الفین شروع به شکست ترکیبات اولیه میکنند و سپس در احد pvc , hcl  و دو دسیل بنزن مواد به فرم نهایی تبدیل می شوند . محصولات تولیدی این مجتمع : سود سوز آور ، آب ژاول ، پلی وینیل کلراید ، اسین کلریدریک 33% ، دو دسیل بنزن است که برای مصارف مختلف در شکل مایع ، گاز و جامد تولید شده است.

 

 

10- مجتمع پتروشیمی جم 

 

مواد اولیه اکسیژن ، برش سبک ، برش بنتان ، رافینیت ، گاز مایع ، آروماتیک سنگین ، اتان و ترکیبات پروپان است که ابتدا از واحد الفین می گذرد، سپس وارد واحد های تکمیلی میشود و در نهایت محصول نهایی مواد : اتیلن گلایگول ، اتیلن ، پلی اتیلن سبک خطی ، بوئن-یک ، آلفا الفین ها ، پلی پروپیلن ، پروپیلن ، اکریلونیتریل یوتادین ،بوتادرن ، رافینیت چهار کربنه ، بنزین پیرولیز و نفت کوره می باشد.

 

11- مجتمع پتروشیمی امیرکبیر

 

متریال اولیه مواد اتان ، رافینیت ، بوتان ، برش های سبک ، پنتان ، گاز مایع بوده که ابتدا وارد واحد الفین می شود.و سپس با شکسته شدن و حذف کربن های اضافی محصول نهایی مواد پلی اتیلن سبک ، پلی اتیلن سبک خطی ، پلی اتیلن سنگین ، بوتن-یک ، پروپیلن ، بزین پیرولیز ، نفت کوره ، بوتادین می باشد.

 

 

 

12- مجتمع پتروشیمی لاله

 

مواد اولیه مجتمع اتیلن ، پروپان ، پروپیلن می باشد که پس از عبور از واحد پلی اتیلن سبک محصول نهایی به شکل پلی اتیلن سبک می باشد.

 

منبع : گروه فلز