نقش ورق استیل 304 در صنایع مختلف

ورق استیل 304

 

مقدمه

امروزه استفاده از استیل به عنوان یک فلز بسیار مقاوم در برابر رطوبت و زنگ زدن، رواج بسیاری یافته است. این فلز از ترکیب نیکل، کروم و آهن تولید می شود و گریدهای مختلفی دارد. بر اساس محاسبات انجام شده، اگر بیشترین میزان کربن به کار رفته در آن 1.2 درصد و کمترین میزان کروم استفاده شده، 10.5 درصد باشد،  مقاومت آن در برابر خوردگی چندین برابر خواهد شد. یکی از پرکاربردترین انواع این فلز، ورق استیل 304 است که در صنایع و تولیدات مختلف از آن استفاده می شود.


ورق استیل 304 چیست؟

همان طور که گفته شد، استیل دارای گریدهای مختلفی است که از جمله آن می توان گریدهای 304، 316، 410 و غیره را نام برد. استیل ها معمولا به سه صورت ورق استیل، لوله و میلگرد تولید می شوند که ورق 304 یکی از انواع آن است. این ورق در شکل ها و اندازه های متنوع تولید می شود تا بتوان از آن در مصارف مختلف به راحتی استفاده کرد. در بازار شکل های مستطیل و مربع از این ورق وجود دارد و در تولید انواع لوازم آشپزخانه مانند سینک ظرفشویی، انواع قابلمه و دیگر موارد از آن استفاده می شود.
در تولید ورق استیل 304 از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل بهره گرفته شده که این مسئله مقاومت آن را به میزان چشمگیری افزایش داده است. این نوع ورق استیل در دسته فولادهای آستنیتی قرار داشته و امکان کشش بسیار عمیق را دارد؛ بدون اینکه پاره شود. از دیگر قابلیت های آن می توان به این اشاره کرد که این ورق امکان شکل دهی بسیار خوبی دارد و می توانید از آن در صنایع مختلف به خصوص حمل و نقل و موارد مختلف معماری به آسانی استفاده کنید.
شباهت ورق استیل 304 به ورق استیل 316 بسیار زیاد است و تفاوت عمده میان آن ها قیمت این دو ورق است. از ویژگی های ورق 304 می توان به قابلیت جوشکاری بسیار خوب و فرم دهی بالا اشاره نمود که به راحتی در صنعت، معماری و حمل و نقل از آن استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که نکته مهم در مورد این ورق ها، مقاومت و ضخامت آن ها است؛ باید این نکته را در زمان خرید، مدنظر قرار دهید. 

 

ورق استیل 304

 

ورق استیل 304 چه ویژگی هایی دارد؟ 

این ورق کاملا ضد زنگ بوده و نام لاتین آن X5CrNi18-10 است. ویژگی دیگر آن نیز این است که فاقد خواص مغناطیسی است. به این خاصیت ورق 304 اصطلاحا نگیر گفته می شود و در بازار به نام ورق نگیر معروف است. این ویژگی باعث می شود ورق استیل 304 کاربرد بیشتری در صنایع مختلف داشته باشد و البته قیمت آن نیز به طور قطع بیشتر خواهد بود. 
صنایع متعدد از جمله صنایع غذایی، نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی، هواپیماسازی، دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی و صنایع دیگر از این محصول استفاده می کنند؛ چرا که ورق استیل 304 مقاومت بسیار چشمگیری در برابر مواد شیمیایی، حرارت، شرایط نامساعد هوا و... دارد و شما می توانید تا مدت زیادی بدون بروز مشکلاتی مانند خوردگی، از بین رفتن پوسته بر اثر رطوبت و یا حرارت و دیگر مشکلات، از آن استفاده کنید.

خصوصیات مکانیکی و شیمیایی ورق استیل 304 چیست؟

این محصول پرکاربرد، سختی بالایی دارد و نوع سختی برینل آن اچ بی 123 است. از نظر سختی راکول عدد 70 و از نظر سختی ویکرز نیز عدد 129 برای آن ثبت شده است. در زمینه مقاومت در برابر کشش نیز می تواند کشش میان 500 تا 700 مگاپاسکال را تحمل کند.
کربن، سیلسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم و نیکل، ترکیبات شیمیایی به کار رفته در ورق استیل 304 هستند که در این ترکیب، کروم و نیکل نسبت به سایر ترکیبات، مقدار بیشتر و فسفر و گوگرد، مقدار کمتری دارند. 

 

ورق استیل 304

 

تقسیم بندی سطح ورق استیل 304 چگونه انجام می شود؟

این ورق از نظر سطح سه نوع است: براق، خشدار و مات. نوع براق آن مصرف بسیار زیادی دارد و قیمت آن هم از دو نوع دیگر بیشتر است. از این نوع ورق بیشتر برای زیبایی ظاهر وسایل استفاده می شود و کاربرد آن در انواع وسایل آشپزخانه مانند مایکروفر است. نوع خشدار آن نیز با استفاده از هنر سنگ زدن ساخته می شود و در تولید ساعت مچی و انواع جواهرات، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت نوع مات ورق استیل ۳۰۴ قیمت پایین تری دارد و بیشتر در مواردی به کار می برد که ظاهر وسیله تولید شده، اهمیت چندانی نداشته باشد. نوع مات این محصول معمولا برای تولید وسایلی استفاده می شود که نیاز به مقاومت در برابر خورده شدن، رطوبت و ضربه دارند.

ورق استیل 304 در چه مواردی کاربرد دارد؟

کاربردهای مختلفی برای این محصول تعریف شده است که مهم ترین آن ها صنایع غذایی، شیرهای آشپزخانه، سینک ظرفشویی، فریزر، نرده ها، مخازن انتقال مواد شیمیایی، مبدل های حرارتی، صفحه های جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون آب، اتصال دهنده‌ها و فنرها است.

 

ورق استیل 304


قیمت ورق استیل 304

قیمت ورق استیل 304 با توجه به نوع آن، متغیر است. قیمت این محصول، به نوع و مقدار آلیاژ به کار رفته در ورق و همچنین اندازه آن بستگی دارد. از سوی دیگر مسائلی چون مات، خشدار یا براق بودن و مقدار مقاومت ورق در برابر حرارت، ضربه و خوردگی نیز بر روی این قیمت تاثیرگذار هستند. در عین حال، نوسانات بازار می تواند بر روی قیمت ورق استیل 304 موثر باشد که در هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید؛ توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید، قیمت محصولات را استعلام بفرمایید.a

چرا درام ماشین لباسشویی را از استیل تولید می کنند ؟

 

ورق استیل در ماشین لباسشویی

 

مقدمه

شما احتمالاً نخواهید دانست که درام ماشین لباسشویی تان از چه جنسی ساخته شده، مگر اینکه سرتان را ببرید داخل ماشین لباسشویی. ماده وان این وسیله عاملی مهم برای آن محسوب می شود، همینطور برای قابلیت اش در خصوص عملکرد شستشوی خوب لباس ها و دقیقاً در هر یک از جنبه های آن به جز قیمتش اثرگذار است. استنلس استیل مورد استفاده در ساخت درام لباسشویی مزایایی دارد که فراتر از مواد دیگر می باشد.

مواد ساخت درام

حوضچه های شستشو در مدرن ترین ماشین های لباسشویی معمولاً از سه جنس ساخته می شوند. مخزن های استیل لعابدار، سنتی ترین گزینه و انتخاب می باشند. استفاده از این جنس در انواع ماشین لباسشویی با درجه متوسط و ضعیف، بسیار رایج و متداول است. حوضچه های ساخته شده از جنس پلاستیک پلیمری مقاوم و با دوام، جایگزینی ارزان و ماندگار می باشند. مدل های گرانتر ماشین های شستشو اغلب از درام هایی از جنس ورق استیل ساخته شده اند.

 

ورق استیل در ماشین لباسشویی

 

دوام و طول عمر درام

از نظر طول عمر، درام های لعابدار بسیار مشکل سازند. در طول زمان، لعاب ممکن است تراشیده، زخمی، خورده و فرسوده شود که این موضوع برای ناحیه زیرین (استیل) مشکل ساز خواهد بود. استیل فرسوده دچار زنگ زدگی خواهد شد که این موضوع می توان درام را تضعیف کند و موجب لک شده لباس ها شود. مخزن از جنس پلاستیک و ورق استیل با دوام هستند و مادام که بقیه قسمت های ماشین لباسشویی وجود دارند، آنها هم احتمالاً داوم خواهند داشت. هرچند درام های استیل قوی تر از انواع پلاستیکی اند و می توانند سرعت های چرخشی خیلی زیادی را هنگام خشک کردن تحمل کنند، زیرا سرعت های خیلی بالای چرخش، آب بیشتری از لباس ها دور می کند و خشک کردن آنها را آسان تر می سازد و این مزیتی است که سبب می شود ماشین های مجهز به وان استیل، روی هم رفته به لحاظ مصرف انرژی، کارآمدتر باشند.

مقاومت در برابر لکه ها

هر دو نوع درام لعاب دار و پلاستیک مورد استفاده در ماشین های لباسشویی متخلخل هستند و از این رو سطوح آن ها می تواند جاذب لکه ها، آلودگی و بو باشد. در طول زمان لعاب و پلاستیک داخل درام ممکن است تغییر رنگ داده و بو بگیرد. ورق استیل در مقام مقایسه تخلخل خیلی کمتری دارد و بدین لحاظ احتمال خیلی ضعیفی وجود دارد که لکه و بو را در طول عمر ماشین لباسشویی به خود بگیرد.

 

ورق استیل در ماشین لباسشویی

 

فرسودگی و سایش ماشین های لباسشویی

همانطور که یک درام یا مخزن پلاستیکی در اثر استفاده فرسوده و ساییده می شود، سطحی زبر و ناهموار هم ایجاد می گردد که می تواند سبب گیر کردن و کشیده شدن لباس ها در ماشین لباسشویی یا در طول مدت شستشو شده و آسیب و فرسودگی قابل توجهی در لباس ها به وجود آورد. یک درام استیل زبر و خشن نمی شود و در واقع ممکن است در اثر سایش و فرسایش صاف تر و نرم تر هم بشود. بنابراین احتمال آسیب دیدن البسه بسیار ضعیف است.

استفاده از ورق استیل در تولید تجهیزات صنعتی

ورق استیل 316 

مقدمه

اگرچه اکثر مردم می‌دانند دستگاه‌های پرکن مایع برای چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، امّا یافتن دستگاه مناسب که پاسخگوی اهداف یک صنعت مشخص باشد، کاری دشوار است. در این مقاله، نحوه عملکرد ماشین‌های پرکننده جهت انتخاب دستگاه مناسب در خط تولید کارخانجات شرح داده است. همانگونه که می‌دانید، مایعات دارای رفتار شیمیایی متفاوتی هستند که می‌توانند بر روی اجزاء دستگاه تاثیرات مخربی را ایجاد نمایند، لذا طراحان سعی می‌کنند برای ساخت آنها از مواد مناسب و غالباً از خانواده ورق استیل ضد اسید نظیر ورق استیل 316 استفاه نمایند. همچنین طراحی دستگاه پرکن بر اساس خواص مایعات تغییر می‌کند، مثلاً روش پر کردن یک بطری آبمیوه متفاوت از روش پر کردن تیوپ خمیر دندان است و به فناوری متفاوتی نیاز دارند. با تغییر فناوری تولید، هزینه تولید نیز تغییر می‌کند، ولی قیمت ورق استیل 316 به عنوان پر مصرفترین ماده مورد استفاده در انواع دستگاه‌ها، یکسان است، لذا تغییر بهای تمام شده صرفاً ناشی از تکنولوژی ساخت دستگاه می‌باشد.

 

ورق استیل 316

 

فرآیند کلی ساخت دستگاه

بخش اعظم دستگاه‌های پرکن مربوط به مخزن نگهداری مایعات است که به طور مستقیم با سیّال در تماس می‌باشد. بنا به ماهیّت سیّال از انواع ورق استیل ضد اسید برای طراحی و ساخت این مخازن استفاده می‌گردد. بیشترین مواد مورد استفاده در دستگاه‌های پرکن ورق استیل 316 می‌باشد که به وسیله برش لیزر یا واترجت به شکل مورد نظر برش داده شده و بعد از ایجاد شکل نهایی جوشکاری می‌شود. پس از ساخت مخزن، لازم است کلیه مسیرهای حرکت سیّال نظیر لوله‌ها، نازل پرکن و ... نیز از فلزات مقاوم به خوردگی ساخته شوند. صرفنظر از قیمت ورق استیل 316، خواص مکانیکی مناسب این مادّه باعث شده که طراحان در مسیرهای حرکت سیّال که احتمال سایش فلز نیز وجود دارد، از آن استفاده نمایند.

انواع دستگاه پرکن مایعات 

مهمترین تمایز بین ماشین‌های پرکن، تکنولوژی اتوماسیون به کار رفته در آنها می‌باشد. به عنوان مثال یک کارخانه بزرگ محصولات تولید انبوه به فناوری پیچیده‌تری نسبت به مشاغل خانگی نیاز دارد. در ذیل به بررسی انواع دستگاه‌ها پرداخته شده است:

-    اتوماسیون دستگاه پرکن مایعات 

دستگاه‌های پرکن اتوماتیک نیاز به دخالت انسانی کمی دارند و بطری‌ها به وسیله ربات و به صورت هوشمند پر می‌گردند. کاربران می‌توانند دستگاه را برای سرعت‌ها، حجم‌ها و نوع ظرف مختلف تنظیم نمایند. ماشین‌های نیمه اتوماتیک نیاز به مداخله انسانی دارند، مانند جابجایی ظروف در داخل و خارج از منطقه پر کردن.

-    دستگاه‌های خطی و روتاری 

ماشین‌های پرکننده خطی مقرون به صرفه هستند و ظروف در امتداد یک نوار نقاله به ترتیب پر می‌شوند. آنها انعطاف‌پذیر و به راحتی قابل ارتقا هستند و برای محصولات و ظروف مختلف قابل استفاده می‌باشند. ماشین‌های روتاری سریع‌تر بوده و می‌توانند از فناوری تمیز کردن و بستن درب بطری استفاده کنند، امّا برای محصولات و ظروف خاص که گران‌تر و تخصصی‌تر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

-    نحوه پرکردن ظروف

نوع دستگاه پرکن هرچه باشد، از اصول کلی و یکسان پیروی می‌کند. برای سیستم‌های اتوماتیک، ظروف از طریق نوار نقاله از دستگاه عبور کرده و دستگاه طی مراحل متوالی آنها را پر می‌کند. با این حال، تکنولوژی دقیق پر کردن مورد استفاده، بسته به خواص مایع، نوع ظرف و دقت پر کردن متفاوت است.
اصل پر کردن، ریختن مقدار مناسب مایع در یک ظرف است که پیچیده‌ترین بخش فرآیند است. این مرحله، بیش از هر مرحله دیگری، نوع ماشین مورد نیاز یک کسب و کار را تعیین می‌نماید. مایعات در اشکال مختلفی وجود دارند که نوع فرآیند پر کردن مورد نیاز به خواص آن وابسته است. برخی از مایعات شفّاف و دارای سیّالیت مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند بسیار چسبناک، کف آلود یا حاوی ذرّات معلّق باشند.

 

پرکننده مایعات

 

-    پرکننده جاذبه/سیفون 

پر کردن گرانشی به سادگی از وزن مایع برای پر کردن ظرف استفاده می‌کند. برای این منظور نازل پرکننده بر روی دهانه بطری قرار داده شده و مایع مربوطه به داخل بطری ریخته می‌شود. زمان بسته شدن شیر نازل بستگی به میزان سیّالیت و حجم مایع وارد شده به بطری دارد. در حالت ایده‌آل، این روش برای مایعاتی استفاده می‌شود که دارای رفتار جریان آزاد با ویسکوزیته ثابت و بدون ذرّات معلق هستند.

-    پرکننده سرریز 

دستگاه پرکن مجهز به تکنولوژی سرریز، روی پر کردن بطری‌ها تا سطح صحیح تمرکز دارد. این دستگاه به ویژه در ظروف شفّاف محبوبیت دارد و باعث می شود محصول یکدست و از نظر بصری برای مشتریان جذاب به نظر برسد. این سیستم ظرف را تا زمانی که سرریز شود پر می‌کند و محصول اضافی برای جلوگیری از هدر رفتن به مخزن ذخیره بر می‌گردد.

-    پرکننده پیستون 

دستگاه‌های پرکن پیستون بهترین گزینه برای مایعات و خمیرهای غلیظ هستند و شامل یک سیستم دریچه‌ای است که از سیستم ضربه و تخلیه استفاده می‌کند. پیستون محصول را از یک درام بیرون می‌کشد و آن را به ظرف تزریق می‌کند. این دستگاه‌ها، سیستم‌های حجمی بسیار دقیق هستند و می‌توانند طیف وسیعی از مایعات را مدیریت کنند و در ماشین‌های نیمه اتوماتیک رایج می‌باشند. آنها همچنین با افزودن نازل‌های پرکننده اضافی به راحتی قابل ارتقا هستند.

باربیکیو استیل چه مزیت هایی دارد

ورق استیل در باربیکیو

 

مقدمه

بسیاری از سرآشپزها ترجیح می‌دهند تا غذاهای خود را بر روی یک صفحه استیل ضد زنگ بپزند. یکی از دلایلی که سرآشپزها استفاده از ورق استیل نگیر را ترجیح می‌دهند، سهولت تمیز کردن و ظاهر براق آنها است که این درخشش تنها با تمیز کردن و شستشوی مداوم آنها حفظ می‌شود.     
صفحه باربیکیو استیل ضد زنگ حرارتی اکثرا با فولاد ضد زنگ 304 و 316 ساخته می‌شود و محصولات فولاد ضد زنگ 304 و 316 "آستنیتی" نامیده می‌شوند و غیر مغناطیسی هستند. این استیل‌ها از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل تشکیل شده‌اند، که باعث می‌شود پراکندگی حرارت و خواص انتقال آنها ضعیف باشد.     
این گریدهای فولاد ضد زنگ دارای مقاومت در برابر خوردگی، سهولت در تمیز کردن و خواص بهداشتی عالی هستند و هر یک از این ورق‌ها دارای تفاوت در قیمت ورق استیل نگیر هستند. ما در این مطلب به توضیح کلی در خصوص این ورق‌ها می‌پردازیم و نحوه پاک کردن این استیل و  مزایای آن را برای شما معرفی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

ورق استیل نگیر

 

ورق استیل نگیر چیست؟

یکی از پرکاربردترین مواد خامی که در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق‌های استیل نگیر است که دارای انواع مختلف و خصوصیات منحصر به فرد هستند و آلیاژهای به کار رفته در آنها می‌تواند استفاده از آنها را در صنعت خاصی مشخص کند.     
زمانی که 12 درصد و یا بیش از این درصد از کروم در آلیاژ یک ورق استیل استفاده شود می‌تواند این استیل‌ها را تبدیل به فولاد ضد زنگ کند. هر چه درصد کروم در  این ورق‌ها بالاتر باشد، خاصیت مغناطیسی آن نیز مختل می‌شود و در این صورت منجر به تولید یک ورق به نام ورق استیل نگیر خواهد شد.    
این استیل‌ها بدون خاصیت جذب نسبت به آهنربا بوده و به همین دلیل در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چه این آلیاژهای موجود در ورق‌ها کاهش یا افزایش پیدا کند می‌توان ویژگی‌های متفاوتی را از این ورق‌ها شاهد بود.    وجود عنصر کربن درون این استیل‌ها موجب سختی بیشتر آنها شده و در این صورت مقاومت آنها در موارد مختلف نیز بالاتر خواهد رفت.    

معرفی انواع ورق استیل نگیر

از 50 سال گذشته تا به حال انواع مختلفی از استیل‌های نگیر تولید شده است که هر یک دارای خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال ورق استیل ۳۰۴ با استیل 316، استیل 321 و غیره متفاوت بوده و دارای کاربردهای مختلفی هم خواهند بود زیرا این ورق‌ها به دلیل افزایش یا کاهش آلیاژهایی که درون آنها به کار رفته برای استفاده در دماهای متفاوت طراحی شده‌اند.    
ورق‌های استیل 304 از جمله رایج‌ترین ورق‌های استیل نگیر به شمار می‌روند که 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل داشته و در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و در صنایع غذایی، تجهیزات شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثالی دیگر ورق استیل 321 در جوشکاری‌ها بسیار مقاوم هستند و کابردهای بسیاری در مبدل‌های حرارتی، قطعات کوره‌ای و غیره دارند و به طبع قیمت ورق استیل نگیر در بین این دو نوع و سایر انواع ورق‌های استیل نگیر متفاوت خواهد بود.

چگونه می‌توان ورق استیل نگیر را تمیز کرد؟

توصیه می‌شود که اگر دارای صفحه حرارتی فولاد ضد زنگ و یا ورق‌های استیل نگیر هستید بعد از هر بار استفاده آن را با یک دستمال تمیز کنید. البته ما توصیه نمی‌کنیم که بعد از هر بار استفاده به جهت براق شدن صفحه، آن را تمیز کنید زیرا باقیمانده چربی یا روغن می‌تواند از صفحه در برابر خوردگی محافظت کند و از آنجایی که این صفحه دارای خواص انتقال حرارت مناسب است اما مقاومت خوبی در برابر خوردگی ندارد توصیه می‌شود آن را پس از هر بار استفاده تمیز نکنید. 
مزایای استفاده از ورق استیل نگیر در تولید باربیکیو
از جمله مزایای مهم این ورق‌های استیل در تولید باربیکیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تغییر نکردن طعم غذا: درست است که این صفحات از ورق استیل نگیر ساخته شده‌اند اما منجر به طعم فلزی به غذا نمی‌شوند.
•    جنس عالی: ساخته شده از مواد حرفه‌ای و مناسب به جهت پخت و پز.
•    مقاوم در برابر رطوبت: مقاومت بالا در بیرون ماندن از خانه و قرارگیری در شرایط جوی آب و هوایی مختلف
•    تمیز کردن آسان: سطح پخت فولاد ضد زنگ کاملا صاف و براق بوده و به لطف یک کاردک استیل ضد زنگ می‎توان به راحتی آن را تمیز کرد. 
•    مقاوم در برابر خط و خش: سطح این محصولات در برابر خط و خش مقاوم بوده و می‌توان آن را با اسفنج یا پشم استیل نیز تمیز کرد.
•    کیفیت بالا در پخت و پز: با کمک این استیل می‌توان پخت و پز حرفه‌ای را شاهد بود. با این استیل‌ها می‌توانید تمام وعده‌های غذایی خود را به خوبی بپزید. 
•    توزیع کامل گرما در کل سطح: این امر موجب کنترل حرارت شده و به کمک آن غذا به خوبی پخته می‌شود.

 

ورق استیل بگیر

 

عوامل موثر در تفاوت قیمت ورق استیل نگیر

این نوع ورق‌های استیل نیز به مانند سایر ورق‌های استیل دیگر براساس وزن آنها قیمت گذاری می‌شوند. حال مواردی که می‌تواند در تفاوت قیمت ورق استیل نگیر موثر باشد شامل موارد زیر است:
•    نوع: نوع ورق‌ها و خصوصیات و مواد به کار رفته در هر نوع می‌تواند به تفاوت قیمت آنها منجر شود.
•    ضخامت: کم یا زیاد بودن ضخامت این ورق‌ها می‌تواند در تفاوت قیمت آنها نیز موثر واقع شود حتی اگر از یک نوع باشند.
•    آلیاژ: میزان آلیاژ به کار رفته در هر یک از ورق‌ها می‌تواند در تفاوت قیمت گذاری آنها موثر واقع شود.
•    مقاومت: تفاوت در مقاومت این ورق‌ها بسیار مهم بوده و متناسب برای استفاده در هر صنعتی این قیمت می‌تواند کم یا زیاد باشد.

نقش ورق استیل در ساخت دستگاه خودپرداز

 

مقدمه

امروزه خدمات اتوماتیک با سرعت زیادی در حال رشد می‌باشند،  به گونه‌ای که هر روزه نقش انسان در ارائه خدمات کاهش و ماشین‌های هوشمند جایگزین آن می‌گردند. مهمترین اختراع انسان در این راستا، دستگاه‌های خودپرداز است که خدماتی نظیر تحویل پول، غذا، نوشیدنی و غیره را انجام می‌دهند. بزرگ‌ترین چالشی که این دستگاه‌ها با آن مواجه هستند، مساله کاربرد عمومی آنها است که می‌تواند در معرض آلودگی، رشد انواع باکتری، تابش ماوراء بنفش (UV) و آسیب‌های شیمیایی و مکانیکی باشد. برای این منظور بدنه خارجی اکثر این دستگاه‌ها از ورق استیل طرح‌داریا همان ورق استیل دانه گندمی ساخته شده است. کارآیی و قیمت ورق استیل مهمترین عامل انتخاب مهندسین سازنده دستگاه‌های خودپرداز می‌باشد.

مواد مورد استفاده

ورق استیل طرح‌دار از جنس‌های مختلف فولاد ساخته می‌شود و در انواع مختلف نظیر ورق استیل دانه گندمی به بازار عرضه می‌گردد. این مواد در بسیاری از حوزه‌ها از جمله معماری، طراحی خودرو و ماشین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آنها در دستگاه‌های خودپرداز، نه تنها باعث ایجاد زیبایی ظاهری دستگاه می‌گردد، بلکه گاهی در بهبود خواصی نظیر استحکام مکانیکی، سهولت ساخت، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر تابش نسبت به مواد مشابه تاثیرگذار است. اگر چنانچه قیمت ورق استیل در انتخاب آن نگران کننده باشد، طراح می‌تواند از مواد با ترکیب شیمیایی متفاوت استفاده نماید. به عنوان مثال چنانچه فولاد فریتی انتخاب گردد، هزینه تولید کاهش ولی به نسبت مقاومت به خوردگی نیز افت می‌یابد. با این حال، زمانی که لازم است بدنه دستگاه رنگ آمیزی شود،  این مواد انتخاب بسیار خوبی بوده زیرا قبل از پوشش، نیازی به پرایمر یا لایه‌های محافظ دیگر ندارد، لذا تولید را به طور قابل توجهی ساده می‌کند.

 

​​​​​

 

خواص نمای دستگاه خودپرداز

معمولاً نمای جلوی دستگاه خودپرداز از موادی که دارای عملکردهای متعدد  است، ساخته می‌شود که نه تنها ظاهر خوبی داشته باشد بلکه ویژگی ایمنی دستگاه نیز حفظ گردد. ورق‌های استفاده شده برای این منظور وقتی در حین تولید تحت فشار و سرعت زیاد تغییر شکل داده می‌شوند، پدیده‌ای به نام کارسختی در آنها رخ می‌دهد که موجب می‌گردد مقاومت مکانیکی آنها افزایش یابد. از آنجایی که دربهای ساخته شده از این مواد دارای سختی بیشتری نسبت به درب‌های از جنس فولاد کربنی ساده با ضخامت دیواره یکسان هستند، توسط سارقان با مشقّت بیشتری باز می‌شوند، لذا اغلب برای ماشین‌هایی استفاده می‌شوند که حاوی محصولات با ارزش یا پول نقد می‌باشند.

خواص صفحه کلید دستگاه حودپرداز

صفحه‌کلیدهای ماشین فروش در معرض فرسودگی و شکست قرار دارند، لذا باید از نظر مکانیکی مقاوم باشند تا از ارائه خدمات قابل اعتماد طولانی ‌مدّت اطمینان حاصل شود. فولاد ضد زنگ به عنوان مناسب‌ترین ماده برای این منظور شناخته می‌شود. حروف را می توان با اچ لیزری بر روی کلیدها حکاکی نمود و فرورفتگی‌های روی سطح با رنگ‌های خاصی که در برابر سایش مقاوم هستند پر می‌شوند. مهمترین مزیّت این مواد این است که سطوح آنها نسبت به آب و خاک حساس نیستند و فقط کافی است قطعات الکترونیکی پشت صفحه کلید در یک غشاء خاص محصور گردند تا از گرد و غبار در امان باشند. لازم به ذکر است که این مواد بهترین انتخاب برای محافظت از وسایل الکترونیکی حسّاس در برابر محیط‌های مقاوم هستند.

خواص قطعات مکانیکی دستگاه
 

در دستگاه‌های فروش خودکار، تحویل مطمئن محصول امری مسلّم تلقی می‌شود. محصولاتی مانند تخته‌های شکلات به صورت عمودی در درون میله مارپیچ قرار می‌گیرند. چرخش مارپیچ محصول را به سمت جلو حرکت می‌دهد و باعث می‌شود آن را به داخل لوله‌ای که مشتری آن را بر می‌دارد، بیندازد. حفظ شکل هندسی مارپیچ‌ها حتّی پس از هزاران بار شارژ مجدد و در صورت گیر کردن محصول ضروری است. سیم مورد استفاده برای ساخت مارپیچ باید دارای استحکام توام با شکل‌پذیری مناسب باشد.

 

 

 

خواص دستگاه‌های توزیع کننده نوشیدنی

در دستگاه‌های خودپرداز مایعات و نوشیدنی‌ها، واکنش شیمیایی بین قطعات دستگاه و مایع چالش اصلی طراحان محسوب می‌شود. فلزات و آلیاژهای مقاوم به خوردگی، انتخابی واضح برای قطعاتی است که مستقیماً با غذا یا نوشیدنی تماس دارند. همچنین برای قطعات و قسمت‌هایی از دستگاه تحویل مواد غذایی که نیاز به تمیز کردن یا شستشوی منظم دارند، لازم است از این مواد استفاده گردد. با این حال، طراحان دستگاه‌ها سعی می‌کنند مواد دارای کیفیت بالاتر را برای بدنه ماشین‌های خود استفاده نمایند و قطعات داخلی را از مواد با دوام سازگار با آن شرایط بسازند. ولی با این وجود اگر تعداد مواد مختلف مورد استفاده به حداقل برسد، ساخت دستگاه مقرون به صرفه‌تر می‌شود، زیرا کافی است فقط یک نوع فولاد خریداری، ذخیره و نگهداری شود. از طرفی با این کار برای قطعات قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده می‌توان از تکنیک‌های شکل‌دهی و اتصال یکسان و در نتیجه یک مجموعه واحد از تجهیزات و ابزار مربوط استفاده کرد و بدین ترتیب به شکل چشمگیری بهای تمام شده تولید را کاهش داد. از سوی دیگر استفاده از مواد یکسان می‌تواند باعث گردد سازگاری گالوانیکی بین مواد فلزی به حداکثر برسد و خوردگی ناشی از آن حذف و یا حداقل گردد. همچنین باعث سادگی طراحی مهندسی می‌گردد، زیرا نیازی به در نظر گرفتن نرخ‌های مختلف انبساط حرارتی در بین اجزاء ندارد. 

تولید سینک ظرفشویی با ورق استیل نگیر

 

 

مقدمه

استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب در تهیه تجهیزات آشپزخانه به ویژه تجهیزات کاربردی مثل سینک می‌تواند باعث استحکام، دوام و ماندگاری بالای چنین تجهیزاتی شود. از آنجایی که تجهیزاتی مثل سینک ظرفشویی از جمله تجهیزات کاربردی هستند که دارای مصرف طولانی مدت هر روزه بوده و کالای مصرفی محسوب می‌شوند، کیفیت بالای مواد اولیه در ساخت آن نقش مهمی در رضایت مشتری خواهد داشت. استفاده از ورق‌های استیل نگیر که با نام ورق استیل 304 شناخته می شود. مهمترین اصل در ساخت سینک ظرفشویی است. 

آشنایی با ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304

ورق استیل از جمله پر مصرف ترین مواد اولیه در صنایع مختلف است، معمولا این ماده را با نام‌های دیگری مثل استنلس استیل (Stainless Steel) یا فولاد ضد زنگ نیز می‌شناسند. در واقع باید گفت که مواد تشکیل دهنده ورق استیل است که نوع کاربرد و مصرف آن را در صنایع مختلف مشخص می‌سازد. ورق استیل 304 یکی از پرمصرف‌ترین انواع استیل است که از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل تشکیل می‌شود. وجود مواد دیگری چون کربن در این نوع از استیل دوام و استحکام مناسبی به آن می‌بخشد.
از آنجایی که در ساخت استیل 304 از ساختار آستنیتی استفاده می شود، این محصول دارای خواص ضد مغناطیسی است و جذب آهنربا نمی‌شود که همین دلیل نیز در بازار با نام استیل نگیر شناخته می‌شود. در حقیقت وجود درصدی عنصر کروم در استیل 304 باعث می‌شود که خاصیت ضد آهنربایی در این محصول شده و آن را برای کاربرد گسترده در صنایع مختلف مناسب می‌سازد. برای این که تنوع کاربرد در استیل 304 ایجاد شود، آلیاژهای مختلف موجود در آن با توجه به کاربردی که در صنایع مختلف برای آن در نظر می‌گیرند کاهش یا افزایش داده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم وجود کربن و میزان آن در استیل 304 یا استیل نگیر باعث استحکام بیشتر و سختی آن می‌شود و این امکان را ایجاد می‌کند تا مقاومت این استیل در شرایط محیطی مختلف بیش از سایر فلزات باشد.

 

 

 

انواع استیل نگیر یا استیل 304

استیل نگیر یا 304 در ساخت سینک ظرفشویی به دو صورت مات و براق مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته استیل نگیر خود در انواع مات، برقدار و ضد خش تولید می‌شود که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده و در گروه مشخصی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ویژگی‌های ورق استیل 304

حتما این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که با وجود انواع مختلف استیل و آلیاژهای متنوع چرا از استیل نگیر برای ساخت سینک ظرفشویی استفاده می‌شود. باید گفت که این ویژگی‌های استیل 304 است که باعث می شود در صنایع مختلفی از جمله ساخت سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد استیل نگیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- انعطاف‌پذیری بالا
- مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی
- جاذبه زیاد
- مقاومت مناسب در مقابل زنگ زدگی
- برخورداری از خاصیت جوش پذیری و اتصال پذیری
- دارا بودن خصوصیت شکل پذیری مناسب

قیمت ورق استیل نگیر

ورق استیل نگیر نیز مانند سایر فلزات بر اساس وزن قیمت‌گذاری می‌شود. ورق استیل نگیر دارای ضخامت متنوعی است که این فاکتور نیز در تعیین قیمت آن نقش دارد. در واقع باید گفت که قیمت ورق استیل 304 با توجه به فاکتورهایی چون وزن، ضخامت و کیفیت تعیین می‌شود.
میزان حجم سفارش یک صنعت با توجه به نیازهای آن در تولید و استفاده از ورق استیل نگیر مشخص می‌شود و به همین دلیل قیمت تمام شده استیل نگیر بر اساس مواردی که به آنها اشاره کردیم تعیین می‌شود.
میزان و نوع آلیاژهای به کار رفته در ساخت استیل 304 نیز نقش مهمی در تعیین قیمت آن دارند. در واقع میزان و نوع این آلیاژها است که کیفیت نهایی استیل را مشخص می‌کند. این آلیاژها و میزان متفاوت آنها است که ویژگی ها و ساختارهای مختلفی برای ورق استیل نگیر از  جمله مقاومت‌های متفاوت را ایجاد می‌کند پس کاملا طبیعی است که این فاکتور از جمله اثرگذارترین موارد در تعیین قیمت ورق استیل 304 باشد.
نکته مهم بعدی در تعیین قیمت ورق استیل نگیر، نوسانات قیمت ارز است. این فاکتور در واقع در تمام زمینه‌های تولیدی و ارزش نهایی محصولات در آنها تعیین کننده است. بنابراین عاقلانه‌ترین راه برای تعیین قیمت استیل نگیر آن است که قیمت روز این محصول را از کارشناسان بخواهید.

فرآیند ساخت سینک ظرفشویی با ورق استیل نگیر

سینک ظرفشویی یکی از محصولات کاربردی است که از استیل نگیر در ساخت  آن استفاده می شود. این محصول در ابعاد مختلف و با شکل و مدل های متنوع تک لگن یا دو لگن تولید می‌شود. نوع سینک و کاربری آن نقش مهمی در تعیین ضخامت استیل نگیر دارد. همچنین حجم لگن‌ها در سینک‌های ظرفشویی نیز با توجه به کاربرد آن در منزل یا آشپزخانه های بزرگ صنعتی و تجاری متفاوت است. ضخامت بیشتر استیل نگیر به کار رفته در ساخت سینک ظرفشویی مقاومت آن را افزایش می‌دهد.
استیل نگیر بهترین انتخاب برای ساخت سینک ظرفشویی است چرا که به افزایش خواص بهداشتی سینک و امکان استفاده از شوینده و ضد عفونی کننده‌های مختلف در این محصول کمک می‌کند. انواع مختلف ورق استیل 304 با توجه به خاصیتی که دارد در ساخت سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انواع استیل‌های نگیر مات، براق و ضد خش برای ساخت سینک ظرفشویی مناسب هستند. ویژگی‌هایی مثل ضد لک بودن، نظافت آسان و مقاومت در برابر خط و خش باعث شده است که سینک‌های ظرفشویی ساخته شده از استیل 304 قیمت بالاتری در مقایسه با سایر محصولات مشابه داشته باشند.
از جمله مزایای این سینک ها می توان به جذابیت و درخشندگی بالا، شستشوی راحت و بی‌دردسر با انواع شوینده‌ها، مقاومت و استحکام مناسب و تنوع بالای طرح و مدل آنها اشاره کرد. 

 

 

 

خرید استیل 304 در فلز کالا

فلز کالا یکی از برترین تولید کنندگان ورق های فلزی از جمله استیل 304 با کیفیت بالا است که این محصول را با قیمت مناسب و رقابتی و در کیفیتی مرغوب در انواع ضخامت‌ها و با آلیاژهای مختلف به تولید کنندگان در صنایع مختلف عرضه می کند. جهت استعلام قیمت و یا دریافت مشاوره خرید ورق‌های استیل می توانید به سایت  https://felez.org/ مراجعه کرده و با کارشناسان ما در این زمینه در ارتباط باشید.

ماشین لباسشویی ساخته شده از ورق استیل 304

 

 

مقدمه

امروزه ماشین لباسشویی یک وسیله ای بوده که در اکثر منازل، رختشویخانه های بیمارستان ها، هتل ها و... یافت می شود. این وسیله از قسمت های مختلفی همچون لوله تغذیه آب، همزن، موتور الکتریکی، درام یا مخزن شستشو، شلنگ ورود و خروج آب، پمپ آب، تسمه، یاتاقان، بدنه و... ساخته شده است. در ساخت هر کدام از این قسمت ها معمولا از مواد مختلفی استفاده می شود که این انتخاب عمدتا توام با شرایط و بازده کاری صورت می گیرد، همچنین از نظر اقتصادی نیز باید توجیه پذیر باشند. به عنوان مثال در ساخت قسمت های داخلی ماشین لباسشویی که در تماس مستقیم با آب، مواد شوینده و لباس ها بوده می بایست از متریالی استفاده کرد که ضمن دارا بودن مقاومت به خوردگی از دوام بالایی برخوردار بوده و آسیبی نیز به لباس ها وارد نکند. در این راستا معمولا استنلس استیل ها (فولادهای زنگ نزن) یکی از گزینه های اصلی جهت ساخت این قسمت ها هستند. در بین انواع رده های آلیاژی از این فولادها ورق استیل 304 که در عرف بازار ایران به ورق استیل نگیر (عدم دارا بودن خواص مغناطیسی) معروف است در ساخت درام شست و شوی ماشین های لباسشویی استفاده می شود. این گرید علاوه بر مقاومت به خوردگی دارای ویژگی هایی نظیر جوش پذیری، شکل پذیری و... است که منجر به سهولت در پروسه تولید نیز می شود. ساخت مخزن شست و شوی ماشین های لباسشویی از فولاد زنگ نزن 304 موجب افزایش قیمت این وسایل در مقایسه با نمونه های مشابه پلاستیکی می شود. با توجه به اینکه قیمت ورق استیل نگیر از مواد پلاستیکی بیشتر است اما استفاده از استیل نگیر، افزایش عمر کاری مخازن شست و شوی ماشین های لباسشویی را به همراه داشته است. به طوری که در سال 2011 حدود 11 میلیون ماشین لباسشویی با درام استیل در کشور چین تولید شد. در ادامه به دیگر مزیت های بکارگیری گرید 304 در ساخت اجزای ماشین لباسشویی پرداخته می شود.    

 

 

 

علت استفاده از فولاد زنگ نزن 304 در ساخت اجزای ماشین لباسشویی 

همانطورکه در قسمت مقدمه اشاره شد اصلی ترین دلیلِ انتخاب ورق استیل نگیر (گرید 304) جهت ساخت مخزن شست و شوی ماشین های لباسشویی مقاومت به خوردگی بوده است. با توجه به اینکه قیمت ورق استیل نگیر از مواد پلاستیکی بالاتر بوده، اما علاوه بر مقاومت به خوردگی ویژگی های دیگری نیز نظیر دوام بالا، سرعت چرخش بالاتر حین شست و شو، عدم باقی ماندن بو و لکه، عدم آسیب به لباس و به طور کلی شست و شوی بهتر، انتخاب استنلس استیل 304 جهت ساخت درام ماشین لباسشویی را از نظر اقتصادی توجیه می کند. معمولا درام استیل در مقایسه با نمونه های پلاستیکی دوام بالاتری داشته و این امکان را فراهم می کند که لباس ها با سرعت بیشتری هنگام شست و شو بچرخند. چرخش بیشتر حین شست و شو باعث می شود که آب بیشتری از لباس خارج گردد و بدین ترتیب خشک شدن لباس نیز آسان تر می شود. یکی دیگر از مزایای درام های استیل عدم جذب بو و لکه در طول عمر کاری است. در حالی که درام ساخته شده از مواد پلاستیکی بیشتر در معرض جذب بو و لکه هستند. زیرا سطح این مواد متخلخل بوده و این تخلخل ها می توانند به محلی جهت جذب بو و لکه تبدیل شود، در حالی که فولادهای زنگ نزن تخلخل کمتری دارند. این نکته را نیز باید اشاره کرد که درام های پلاستیکی در طول سرویس دهی پس از مدتی دچار ساییدگی می شوند و زبری و پستی و بلندی های ایجاد شده در سطح آنها (در مقیاس میکروسکوپی) می تواند سبب گیر کردن و در نهایت آسیب رسانی به لباس شود. در حالی که سطح صاف استیل آسیبی به لباس نمی رساند. البته در ساخت درام ماشین لباسشویی معمولا از استیل 304 با سطح براق که دارای بیشترین صافی و مقاومت به خوردگی بالاتری در مقایسه با ورق های مات، خشدار و دانه گندمی است، استفاده می شود. علاوه بر درام شست و شو، در ساخت قسمت های دیگری از ماشین لباسشویی همچون بدنه نیز می توان از ورق های فولادی زنگ نزن استفاده کرد. 

تاریخچه ساخت ماشین لباسشویی

ساخت ماشین لباسشویی مکانیکی از اوایل دهه 1800 میلادی آغاز شد. در ابتدا از نیروی دستی برای شست و شوی لباس استفاده می شد در حالی که مدل های بعدی لباس ها را با حرکت دادن در آب تمیز می کردند. ماشین های لباس شویی خانگی در اوایل دهه 1900 میلادی که چندین شرکت شروع به ساخت این وسایل با موتورهای الکتریکی کردند، توسعه یافت. اما امروزه این وسیله در مدل های مختلفی به بازار مصرف ارائه می گردند. 

 

 

 

ماشین های لباسشویی پیشرفته امروزی

ماشین های لباسشویی پیشرفته امروزی از قابلیت هایی همچون صرفه جویی در مصرف آب و برق، سنسور تشخیص میزان لباس و سطح آب داخل مخزن شست وشو، سنجش دمای آب، برنامه های شستشو متفاوت متناسب با جنس و رنگ لباس ها و … برخوردار هستند. همچنین با ورود شبکه اینترنت به خانه ها، امکان کنترل آن ها از طریق تلفن همراه هوشمند نیز امکان پذیر است. علاوه بر این با بهرگیری از علم می توان لباس ها را بدون نیاز به مواد شوینده شستشو داد. از جمله معتبرترین تولید کننده ماشین لباسشویی در دنیا می توان به کمپانی های جنرال الکتریک و مایتاگ اشاره کرد.

چیلرهای جذبی ساخته شده از ورق استیل نسوز

 

 

مقدمه

یکی از انواع بسیار پرکاربرد چیلر، مدل جذبی آن می باشد. این دستگاه ها برای ایجاد سرما، از انرژی گرمایی بهره می برند. این چیلرها با توجه به مصرف برق بسیار پایینشان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند و تمایل زیادی برای خرید آنها وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا علاوه بر شرکت های تولیدکننده، چندین شرکت بازرگانی نیز به واردات گسترده این محصول از کشورهایی مثل چین، هند و ژاپن اقدام کنند.
تکنولوژی تبرید جذبی روشی بهینه برای تهویه مرکزی در تأسیساتی می باشد که از مخازن با ظرفیت اضافی برخوردارند و می توانند بخار یا آب داغ مورد نیاز برای راه اندازی چیلر را تأمین نمایند. چیلرهای جذبی معمولاً در ظرفیت های بین 50 تا 1000 تن برودتی طراحی و تولید می شوند و با توجه به شرایط حاکم، می توان در ساخت تجهیزات آن از انواع ورق استیل نسوز استفاده کرد.
در سیستم های جذبی معمولاً از آب به عنوان مبرد استفاده می شود و گرمای مورد نیاز برای کارکرد این چیلرها به طور مستقیم از گاز طبیعی یا گازوئیل تأمین می گردد.
منابع غیر مستقیم گرما در چیلرهای جذبی عبارتند از آب داغ، بخار پرفشار و بخار کم فشار. بر این اساس، تولیدکنندگان مختلف در جهان، سه نوع چیلر جذبی ارائه می کنند که عبارتند از: شعله مستقیم، بخار و آب داغ.

 

 

 

تقسیم بندی چیلرهای جذبی

در تقسیم بندی عمومی می توان چیلرهای جذبی را به دو دسته چیلرهای جذبی آب-آمونیاک و لیتیوم بروماید-آب طبقه بندی کرد. در واقع در هر سیکل تبرید جذبی، یک سیال به عنوان جاذب و یک سیال به عنوان مبرد وجود دارد که تقسیم بندی فوق الذکر بر همین اساس صورت گرفته است.
در سیستم آب -آمونیاک، سیال مبرد آمونیاک و سیال جاذب آب است. در سیستم لیتیوم بروماید-آب، سیال مبرد آب و سیال جاذب، محلول لیتیوم بروماید می باشد.
بر حسب اجزای سیستم هم می‌توان تقسیم بندی های دیگری ارائه کرد. مثلاً می توان سیکل های تبرید جذبی را به سیکل های تبرید تک اثره، دو اثره و سه اثره طبقه بندی کرد. امروزه سیکل های تبرید جذبی تک اثره و دو اثره در مقیاس بسیار وسیع و در اشکال متنوع ساخته می شوند و سیکل های سه اثره همچنان در دست مطالعه می باشند.

اجزای اصلی دستگاه

ساختار اصلی چیلرهای جذبی بر پایه چهار محفظه تحت عناوین تبخیرکننده، جاذب، ژنراتور و کندانسور بنا شده است. از همین رو، شکل و ظاهر چیلرها متناسب با ابعاد و محل استقرار این چهار محفظه دستخوش تغییر می شود.
هر یک از این تجهیزات در واقع نوعی مبدل پوسته و لوله هستند و شباهت زیادی در ساختار و شکل ظاهری با یکدیگر دارند. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که بخش بزرگی از ساختار چیلر جذبی از پوسته های ساخته شده از ورق استیل نسوز و لوله های مسی تشکیل شده است.

عملکرد اجزای اصلی چیلر جذبی

تبخیرکننده

تبخیرکننده که در مخزن پاييني به صورت مشترك با جاذب قرار گرفته، شامل لوله هاي مسي، سيني، المينتور، سپرهاي جمع کننده، نازل هاي پاشش می باشد و جهت تبادل انرژي گرمایی بين مبرد و آب طراحي شده است.

جاذب

این جزء که در مخزن پائيني بصورت مشترك با تبخیرکننده قرار گرفته، شامل نازل هاي پاشش، لوله پرچ تخليه گازهاي غيرقابل تقطير و لوله هاي مسي مي باشد.

ژنراتور

ژنراتور که در مخزن بالائی به صورت مشترك با کندانسور قرار گرفته، شامل لوله های مسی و سپر حرارتی و پخش يكنواخت محلول رقيق می باشد به طوريكه تبادل حرارت بين بخار و محلول به صورت مؤثر صورت مي گيرد.

کندانسور

کندانسور در مخزن بالائي به صورت مشترك با ژنراتور قرار گرفته است. ساختمان کندانسور طوري طراحي شده که آب مقطر تشكيل شده در آن، مستقيماً به سمت تبخیرکننده هدايت مي شود. 

مبدل حرارتی

تبادل انرژی گرمایی بين محلول رقيق خروجي از جاذب، ضمن انتقال به سمت ژنراتور و محلول غليظ خروجي از ژنراتور، ضمن انتقال به سمت تبخیرکننده، از طريق مبدل حرارتي صورت مي گيرد. درنتيجه درجه حرارت محلول رقيق ورودي به ژنراتور افزايش يافته و درجه حرارت محلول رقيق ورودي به جاذب کاهش می يابد که سبب افزايش راندمان دستگاه مي گردد. مبدل حرارتي فوق ذکر که بدنه آن می توان از جنس ورق استیل 309 یا ورق استیل 310 مي باشد، در زير مخزن پایيني نصب شده است.

 

 

 

مهم‌ترین مزایای چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی

استفاده از ورق استیل 309 و ورق استیل 310 در ساخت تجهیزاتِ بکار رفته در چیلرهای جذبی می تواند مزایایی را به دنبال داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    صرفه جویی در مصرف برق
•    صرفه جویی در هزینه ناشی از خدمات برق
•    صرفه جویی در هزینه تجهیزات برق اضطراری
•    صرفه‌جویی در هزینه اولیه مورد نیاز برای مخازن
•    بهبود راندمان مخازن در تابستان
•    کاهش صدا و ارتعاشات
•    حذف مخاطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر
•    کاستن از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و آلاینده ها

خرید ورق استیل 304

 

 

مقدمه

همان‌طور که می‌دانید ورق استیل، به محصولی گفته می‌شود که بر پایه آهن به وجود می‌آید. لازم است بدانید که در تولید این محصولات، هم‌چنین از برخی از عناصر و آلیاژهای دیگر استفاده می‌کنند تا محصول به‌ دست‌ آمده، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی داشته باشد و از طرف دیگر، انعطاف‌پذیری و میزان استحکام ورق استیل نیز افزایش بیشتری پیدا کند. 
 
در حال‌ حاضر ورق‌های استیل در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. دسته‌بندی انواع این ورق‌ها بر اساس آلیاژ موجود در این محصولات، صورت گرفته‌ است. از جمله سری ورق‌های استیل می‌توان به ورق استیل سری ۳۰۰،۴۰۰،۳۰۴،۳۰۵ و… اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی ورق استیل ۳۰۴ اقدام کنیم و سپس در زمینه خرید ورق استیل ۳۰۴ مطالبی را بیان نماییم.

 

 

 

معرفی ورق استیل ۳۰۴

یکی از پرمصرف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ورق‌های استیل که در حال حاضر در بازار وجود دارند، استیل‌های سری ۳۰۰ هستند. این نوع از ورق‌های استیل، به‌ طور معمول به‌ صورت ضد زنگ تهیه می‌شوند و به انواع مختلف ۳۰۴،۳۰۵،۳۱۶،۳۲۱ و… دسته‌بندی می‌شوند. در میان انواع ورق‌های استیل سری ۳۰۰، ورق استیل ۳۰۴ از دیگر ورق‌ها پر مصرف‌تر است. 
لازم به ذکر است که ورق استیل ۳۰۴ از ۱۸ درصد کروم به‌ وجود آمده و ۸ درصد آن، نیکل است. این محصول به‌ طور کامل، براق و صاف است. ضد زنگ بودن از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم این محصول به شمار می‌رود. ورق استیل ۳۰۴ نوعی ورق نسوز و ضد اسید است و در نوع روکش‌دار، طراحی و تولید می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
ورق استیل ۳۰۴ را می‌توانید در ابعاد مختلفی خریداری نمایید. از جمله ابعاد پرمصرف این محصول، می‌توان به ابعاد ۲× ۱ متر، ۶ × ۲ متر، ۱٫۵ × ۳ متر و… اشاره کرد. از طرف دیگر این نوع از ورق‌های استیل دارای ضخامت‌های مختلفی نیز هستند. از جمله ضخامت‌های ورق استیل ۳۰۴ می‌توان به ضخامت ۳۵ صدم میلی‌ متر تا ۲۰ میلی‌ متر اشاره کرد. در حالت کلی عرض ورق استیل ۳۰۴ به صورت‌های ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی‌ متر طراحی می‌شود و به خریداران عرضه می‌گردد.
لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که ورق استیل ۳۰۴ را می‌توان به‌ طور کامل بازیافت نمود. در حال‌ حاضر این امکان فراهم شده‌ است که استیل‌های مصرف‌ شده را بتوان در برخی از کارگاه‌ها و یا کارخانه‌ها ذوب کرد و سپس به‌ طور مجدد، آن‌ها را قالب‌گیری نمود و مورد استفاده قرار داد.
یکی از نکات بسیار مهم در زمینه خرید ورق استیل ۳۰۴ توجه به قیمت این محصول است. لازم است بدانید که قیمت ورق استیل ۳۰۴ با در نظر گرفتن چند پارامتر مهم تعیین و محاسبه می‌شود. از جمله عوامل مؤثر بر تعیین قیمت ورق استیل ۳۰۴ می‌توان به ابعاد این محصول اشاره کرد و یا برند و شرکت سازنده آن را نام برد.

ورق استیل براق نگیر و ورق استیل براق بگیر

لازم است بدانید که در هنگام خرید ورق استیل، با ۲ عبارت مواجه خواهید شد که عبارت‌اند از ورق استیل براق بگیر و ورق استیل براق نگیر. لازم به ذکر این نکته است که ورق استیل براق بگیر، به فولادهای ضد زنگی گفته می‌شود که این خاصیت را دارند که توسط یک آهن‌ربا جذب شوند. این در حالی است که به فولادهای ضد زنگ که نمی‌توانند جذب آهن‌ربا شوند استیل براق نگیر، گفته می‌شود. 
از جمله فولادهای ضد زنگ که در حال حاضر در بازار وجود دارند می‌توان به ورق استیل ۳۰۴ اشاره کرد و یا ورق استیل ۳۱۶ را نام برد. لازم است بدانید که خاصیت نگیر بودن این دسته از ورق‌های استیل، به دلیل وجود ۲ عنصر در تولید آن‌ها است. این ۲ عنصر عبارت‌اند از کروم و نیکل.

 

 

 

خرید ورق استیل ۳۰۴ از سایت felez.org و شرکت فلز کالا

همان‌طور که می‌دانید ورق‌های استیل در بخش‌های مختلف و مصارف گوناگون دارای کاربردهای وسیعی هستند. از جمله مصارف کاربرد این نوع از محصولات می‌توان به صنایع مختلف اشاره کرد. در حال حاضر بسیاری از لوازم‌ خانگی، لوازم آشپزخانه و لوازم پزشکی با استفاده از انواع مختلف ورق‌های استیل به وجود می‌آیند. 
در بسیاری از کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و به‌ طور کلی در تمامی اماکنی که با اسیدها و مواد خورنده سر و کار دارند از انواع ورق استیل استفاده می‌کنند و با استفاده از این محصول، ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز و بسیاری از ابزار و تجهیزات آن را طراحی و تولید می‌نمایند. بنابراین و با توجه به تنوع مصارف این محصول، در شرایط فعلی، شرکت‌های بسیار زیادی به فروش ورق‌های استیل ۳۰۴ در ابعاد مختلف و برندهای متعدد اقدام می‌نمایند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت فلز کالا اشاره کرد.
شرکت فلز کالا، یکی از شرکت‌های بسیار معتبر و با تجربه در زمینه واردات و هم‌چنین فروش انواع مختلف ورق‌های استیل است و خدماتی از قبیل برش ورق‌های استیل، روکش آن‌ها، خش بسته‌بندی و… را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. توان مدیریتی بسیار بالا و وجود کادر مجرب و تجربه بیش‌ از ۲۵ سال در این زمینه، این شرکت را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی تبدیل کرده‌ است. 
ورق‌های استیل این مجموعه از جمله ورق استیل ۳۰۴ ضد زنگ آن، از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده فولاد در جهان فراهم شده‌اند. از جمله برندهای موجود در انواع محصولات این شرکت می‌توان به برند آسرینوکس اسپانیا و دوو و پوسکو کره جنوبی اشاره کرد و یا برند وای سی اینوس و یوسکو تایوان را نام برد. تیسکو چین و هم‌چنین کلمبوس آفریقای جنوبی از دیگر برندهای محصولات شرکت فلز کالا به شمار می‌روند. 
بنابراین در صورتی‌ که به انواع مختلف ورق استیل نیاز دارید تا مصارف خود را تامین نمایید می‌توانید به شرکت فلز کالا مراجعه نمایید و یا به خرید محصولات مورد نظر خود از طریق مراجعه به وب سایت اين مجموعه، به آدرس felez.org دست بزنید. با مراجعه به این شرکت و وب سایت می‌توانید محصولات مورد نظر خود را به صورت‌های کویل و یا پلیت فراهم کنید و یا به خرید ورق استیل ۳۰۴ به صورت شیت فابریک و یا شیت برشی با سطوح مختلف مات، براق و یا خش‌دار در ابعاد مختلف و ضخامت‌های متعدد، اقدام نمایید. قیمت ورق استیل ۳۰۴ این مجموعه، بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه است. 

استفاده از ورق استیل 410 در دندان پزشکی

 

 

مقدمه

زمانی که نام استنلس استیل ها (فولاد زنگ نزن) را می شنویم ناخود آگاه ذهنمان به سمت صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی، لوازم خانگی و به طور کلی شاخه هایی از صنعت که ماشین آلات و یا تولیداتشان در معرض خوردگی و دمای بالا کار می کنند، می رود. اما علاوه بر این موارد، یکی از بزرگترین صنایع مصرف کننده و خریدار این فولادها، صنعت ساخت تجهیزات پزشکی می باشد به طوری که بسیاری از لوازم و تجهیزات موجود در کلینیک ها، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها از جنس استنلس استیل می باشد. سابقه بکارگیری فولادهای زنگ نزن در این بخش به سالهای 1919 تا 1923 میلادی بر می گردد که در این برهه ی زمانی اولین چاقوهای جراحی ضد زنگ ساخته شدند. پس از گذشت چند سال و در سال 1926 میلادی اولین ایمپلنت نیز از جنس استنلس استیل ساخته شد. از آن زمان تا کنون روز به روز بر کاربرد فولادهای زنگ نزن در ساخت بیومواد ( Biomaterial ) افزوده شده است. امروزه رده های آلیاژی زیادی از استنلس استیل ها توسعه یافته و تجاری سازی شده اند که هرکدام خواص و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. اما در این بین، گریدهایی نظیر ورق استیل 410، 420، 304 و 316 به وفور در ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می شوند. 
در این مقاله ابتدا به دلایل انتخاب فولادهای زنگ نزن در ساخت تجهیزات پزشکی پرداخته، سپس تجهیزاتی که از استیل 410 ساخته می شوند معرفی شده و پس از آن به دلایل انتخاب این نوع از ورق استیل بگیر (دارای خاصیت مغناطیسی) در این زمینه پرداخته می شود.

دلایل انتخاب استنلس استیل در ساخت تجهیزات پزشکی 

 

 

 

 طراحی و تولید بیومواد معمولا تحت الزامات کیفیتی سخت گیرانه ای صورت می گیرد. زیرا بروز کوچکترین عفونت و آسیب می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شخص بیمار به دنبال داشته باشد. از این رو پارامتر انتخاب مواد ( Material selection ) در ساخت لوازم پزشکی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که هنگام پیش تولید این قبیل تجهیزات در نظر گرفته می شود. در این راستا فولادهای زنگ نزن طی سالهای گذشته توانسته اند آزمون ها و الزامات کیفی واجب الاجرا در ساخت تجهیزات پزشکی را با موفقیت سپری کنند. عمده ترین عواملی که منجر به انتخاب استنلس استیل ها برای ساخت تجهیزات پزشکی شده عبارتند از: 

1-مقاومت به خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون اولین و عمده ترین دلیل توسعه فولادهای زنگ نزن بوده است. این ویژگی در ساخت لوازم پزشکی اعم از تجهیزات موجود در بیمارستان و آزمایشگاه ها و همچنین تجهیزاتی که برای جایگزینی یک عضو آسیب دیده در بدن انسان قرار می گیرند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا وسایل بیمارستانی و آزمایشگاهی در معرض انواع اسید، مواد ضد عفونی کننده، رطوبت و..... می باشند. از طرفی زمانی یک یک آلیاژ در قالب یک قطعه مصنوعی جهت ترمیم یا جایگزینی یک عضو آسیب دیده در بدن قرار می گیرد می بایست در برابر خوردگی مقام باشد. به عنوان مثال زمانی که یک ایمپلنت ارتوپدی در بدن انسان قرار می گیرد نباید در مواجه با خون و مایعات بدن دچار خوردگی و پوسیدگی شود. بنابراین می توان گفت که مقاومت به خوردگی یک پارامتر کلیدی در ساخت انواع تجهیزات پزشکی محسوب می شود. 

2-استحکام و دوام بالا

استحکام و دوام بالا دلیل بسیار خوبی برای استفاده از استنلس استیل ها در بسیاری از شاخه های صنعتی از ساخت و ساز تا هوافضا بوده است. این فولادها در دماهای بالا نیز رفتار خوبی از خود نشان می دهند. به طورکلی مقاومت در برابر حرارت، استحکام و دوام بالا از جمله عواملی هستند که بر طول افزایش عمر مفید هر محصولی موثرند.

3-بهداشتی بودن

فولاد زنگ نزن بر خلاف مس، نقره و سایر فلزات سنگین خاصیت آنتی میکروب و آنتی باکتریال ندارد. همچنین فاقد خاصیت خود تمیز شوندگی است. اما به آسانی قابل شسشتو می باشد. به همین خاطر این آلیاژها نیز در زمره مواد بهداشتی قرار می گیرند. 
این دلایلی که تا به اینجا مبنی بر انتخاب استنلس استیل در ساخت لوازم پزشکی اشاره شد عمومیت داشته و گرنه علاوه بر موارد فوق در ساخت هر وسلیه پزشکی پارامتر و ویژگی های دیگری نیز دخیل هست. به عنوان مثال در ساخت ایمپلنت ارتوپدی مدول یانگ که معیاری از سفتی یک ماده می باشد بسیار مهم است. معمولا باید مدول یانگ ایمپلنت های ارتوپدی نزدیک به مدول یانگ استخوان باشد تا از بیماری هایی نظیر راشیتیسم (نرمی) جلوگیری شود.

در ساخت چه نوع تجهیزات پزشکی از استیل 410 استفاده می شود؟

ورق استیل 410 یک فولاد زنگ نزن مارتنزیتی بوده و با وجود اینکه مقاومت به خوردگی ضعیف تری در مقایسه با استنلس استیل های سری 300 دارد توانسته نظر طراحان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را به خود جلب کند. نمونه ای از استفاده های این فولاد زنگ نزن در این زمینه می توان به ساخت ابزار آلات جراحی اشاره کرد. اما یکی دیگر از کاربردهای این گرید مربوط به ساخت تجهیزات دندان پزشکی من جمله تجهیزات ارتودنسی همچون انبرک ( forceps )، پنس، قیچی، جرم گیرها (scaler)، ابزار کشیدن دندان و.... می باشد.

 

 

 

چرا در ساخت تجهیزات دندان پزشکی از استیل 410 استفاده می شود؟

در قسمت های قبلی دلایل عمومی انتخاب فولادهای زنگ نزن جهت ساخت لوازم پزشکی بیان گردید ولی همانطورکه اشاره شد هر وسیله تحت شرایط خاصی کار می کند و از این رو نیازمند یکسری خواص و ویژگی های خاصی می باشد. این مطلب در تجهیزات مورد استفاده در دندان پزشکی نیز صادق است. ابزار آلات مورد استفاده در دندان پزشکی چون در تماس مستقیم با دندان بوده بنابراین باید مقاومت بالایی در برابر سایش داشته باشند. زیرا وقوع ساییدگی در این ابزار از عمر مفید و کارآیی آنها می کاهد. همچنین لبه تیز و برش دهنده این وسایل نباید یه سرعت کند و کدر شود. معمولا در این شرایط پارمتری به نام Edge retention تعریف می شود که حاکی از مقاومت لبه ابزار برش دهنده در برابر کندی و کدر شدن است. این پارامتر در ساخت چاقوها نیز همواره در نظر گرفته می شود. در این راستا یکی از آلیاژهایی که توانسته در این زمینه عملکرد مثبتی داشته باشد استنلس استیل 410 می باشد. این فولاد زنگ نزن مارتنزیتی با وجود اینکه فاقد نیکل بوده و کروم کمتری (11.5 الی 13.5 درصد) در مقایسه با استیل های سری 300 دارد، در محیط هایی که خورندگی متوسطی دارند مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. این گرید عملیات حرارتی پذیر بوده و بواسطه این فرایند استحکام و سختی آن افزایش می یابد. زمانی که سختی این فولادهای مارتنزیتی تحت تاثیر سیکل های حرارتی افزایش می یابد در واقع تیز تر می شوند درحالی که فولادهای زنگ نزن سری 300 فاقد این ویژگی هستند. یکی دیگر از ویژگی های این گرید از انواع ورق استیل بگیر مقاومت آن در برابر سایش می باشد. معمولا ورق استیل 410 پس از عملیات حرارتی به دلیل تشکیل ترکیباتی نظیر کاربید کروم از مقاومت به سایش بالایی برخوردار است. مقاومت به سایش نیز همانطورکه گفته شد یک پارامتر کلیدی در ساخت ابزارآلات دندان پزشکی می باشد. به همین دلیل از این گرید برای ساخت این تجهیزات استفاده می شود. بنابراین به طور کلی می توان گفت دو عامل مقاومت در برابر سایش و تیز بودن (بواسطه سختی پذیری بوسیله عملیات حرارتی) عمده ترین دلایل انتخاب استنلس استیل 410 جهت ساخت ابزار آلات دندان پزشکی بوده است. معمولا عمر یک وسیله دندان پزشکی همچون جرم گیر که از جنس فولاد زنگ نزن مارتنزیتی همچون گرید 410 که مرتبا هم تمیز و استرلیزه شده باشد، به طور میانگین 15 سال است. در این زمینه نمونه هایی وجود دارد که تا حدود 30 سال نیز عمر مفید داشته اند.
این نکته را نیز باید اشاره کرد که به طور کلی قیمت ورق استیل بگیر همچون گرید 410 نسبت به استیل های سری 300 به مراتب کمتر بوده، به همین دلیل ساخت این محصولات از این آلیاژها موجب صرفه اقتصادی نیز می شود.

خرید ورق استنلس استیل 410

در شرکت فلزپایا انواع ورق های استنلس استیل نگیر (سری 300) و بگیر (سری 400) موجود می باشد. جهت خرید و یا استعلام قیمت ورق استیل بگیر و نگیر می توانید با کارشناسان بخش فروش شرکت بازرگانی فلز پایا ارتباط برقرار نمایید.

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعد
<-blogads->