تعریف صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی(Petrochemical industry) به صنایعی گفته می شود که در آنها هیدروکربن هایی که در گاز طبیعی و یا نفت خام وجود دارند، پس از انجام فرآورش های در فرآیندهای شیمیایی به محصولات جدیدی تبدیل میشوند .

 محصولاتی که در صنعت پتروشیمی تولید می شود در اکثر واحدهای صنعتی از قبیل صنایع شیمیایی، برق، الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد .

 نمودار کلی خوراک و محصولات پتروشیمی

 

دسته بندی محصولات پتروشیمی

 

گاز ترش

به جریان گاز طبیعی که در ساختار خود ترکیبات H2S و CO2 و یا سایر ترکیبات حاوی گوگرد را دارد گاز ترش میگویند.

- ترکیبات H2S و CO2  با ایجاد ترکیبات اسیدی موجب بروزخوردگی در خطوط فلزی انتقال گاز و تجهیزات فرآیندی می شوند و علاوه بر آن ترکیب H2S بسیارسمی و بدبو میباشد.

 

گاز طبیعی

- به جریانی از گازهای هیدروکربوری که فاقد ترکیب H2S بوده و مقدار CO2 در جریان گاز طبیعی نیز محدود و مشخص باشد و بیش از 80 درصد حجم آن را متان (CH4) پر کرده باشد گاز طبیعی گفته میشود.

-ارزش حرارتی معیار سنجش گاز طبیعی است که ارزش حرارتی هر 28 متر مکعب گاز طبیعی معادل یک میلیون بی تی یو میباشد .

 

گاز غنی

  • گاز خروجی از میدان های نفتی و یا کلاهک های گازی و یا میادین مستقل گازی را اصطلاحا " گاز غنی" می گویند. گاز غنی بعد از پالایش به " گاز سبک " تبدیل میشود.
  • گاز غنی در ساختار خود متان و مقادیری از ترکیبات اتان ، پروپان ، بوتان و پنتان پلاس دارد که معمولا ترکیبات فوق از جریان تفکیک شده و جهت فروش و یا مصارف خاص مورد استفاده قرارمیگیرد.
  •  

گاز اتان

گاز اتان مشتقی است از جریان گاز غنی که بعنوان خوراک در واحدهای الفین مورد استفاده قرار میگیرد و آنالیز تقریبی آن به صورت جدول زیر میباشد.

 

نفتا و معیانات گازی

یکی از برشهای نفتی که در مراحل تفکیک وجداسازی ترکیبات هیدروکربنی در پالایشگاه ها بدست میآید نفتا  میباشد که بر حسب پارامترهای آن به دو صورت نفتای سبک و سنگین به بازار عرضه میشود.

میعانات گازی حاوی ترکیبات 5 کربنه و بالاتر میباشد که در پالایشگاههای گازی از جریان گاز غنی ورودی به پالایشگاه جدا میشود و به عنوان خوراک واحدهای آروماتیکی مورد استفاده قرار میگیرد.

NGL دریافتی مجتمع بندر امام

در مراحل مختلف تولید نفت خام ، انواع جریان گازغنی تولید میشود که جریانات فوق جمع آوری و به واحدهای تولید NGL ارسال میشود

در این واحد جریان دریافتی به دو جریان  شامل  گاز سبک (حاوی متان و مقدار کمی اتان ) و جریان NGL (حاوی اتان ، پروپان، بوتان و پنتان) تفکیک میشود.

 

نمای کلی واحد NGL