تفاوت ورق استیل 316 و 321

 

ورق استیل نگیر

مقدمه

برخی ازفولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و سایش، در بسیاری از محیط‌هایی که در آن فولادهای ابزار و کم آلیاژ خورده می‌شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ورق استیل نگیر که برای اهداف و کاربردهای مختلف تولید می شوند و در برابر محیط خورنده و آسیب های مکانیکی مقاومت خوبی دارند در دو دسته کلی انواع ورق استیل ضد سایش و ورق استیل ضد اسید  در بازار عرضه می شوند. مقاومت در برابر خوردگی و سایش نتیجه یک لایه اکسیدی بسیار نازک (حدود 5 نانومتر) روی سطح فولاد است که  این لایه اکسیدی به عنوان یک لایه غیرفعال شناخته می شود، زیرا سطح را از نظر مکانیکی و شیمیایی در حضور عوامل مکانیکی و محیط های خورنده غیرفعال می کند.

لایه غیر فعال بر روی فولاد ضد زنگ

لایه غیرفعال به دلیل کروم اضافه شده به ترکیب شیمیایی ورق استیل نگیر، بر روی سطح خارجی ورق تشکیل می شود. همه این نوع مواد (ورق استیل ضد سایش و ورق استیل ضد اسید) باید حداقل 5/10٪ کروم داشته باشند تا لایه غیرفعال تشکیل شود. هرچه کروم بیشتری اضافه شود، لایه غیرفعال پایدارتر می شود و مقاومت در برابر خوردگی و سایش بهتر می شود. عناصر دیگری مانند نیکل، منگنز و مولیبدن را می توان برای افزایش مقاومت فولاد ضد زنگ اضافه کرد. یکی دیگر از الزامات تشکیل و نگهداری لایه غیرفعال این است که سطح فولاد باید در معرض اکسیژن باشد. مقاومت در برابر خوردگی و سایش زمانی بیشتر است که فولاد به طور جسورانه در معرض دید قرار گیرد و سطح آن به خوبی با لایه اکسید محافظ پوشیده و حفظ شود. 

 

ورق استیل نگیر

 

خوردگی در فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر اسید

اگر انفعال مواد در شرایطی که شرایط مناسب برای ترمیم لایه غیرفعال وجود ندارد، از بین برود، فولاد ضد زنگ بسیار شبیه به کربن یا فولاد کم آلیاژ خورده می شود. به عنوان مثال با پوشاندن بخشی از سطح یا رنگ آمیزی یا نصب یک واشر روی سطح، یک منطقه خالی از اکسیژن در زیر ناحیه پوشیده تولید می کند. ناحیه تهی شده از اکسیژن نسبت به سطحی که به خوبی هوادهی شده است، آندی است و احتمالاً منجر به خوردگی ناحیه پوشیده شده می شود.
تحت شرایط خاص، لایه غیرفعال می تواند در نقاط موضعی روی سطح فولاد ضد زنگ که به خوبی در معرض دید قرار گرفته اند، تجزیه شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، فلز می تواند در نقاط موضعی خورده شود. به این حالت خوردگی حفره ای می گویند. یکی از دلایل رایج خوردگی حفره ای قرار گرفتن در معرض محیط های آبی حاوی کلرید است. به عنوان مثال می توان به جو ساحلی، نمک جاده همراه با آب باران و حتی آب لوله کشی حاوی سطوح بالای کلرید اشاره کرد.
در طول ساخت قطعات یا سازه های فولادی ضد زنگ، ممکن است مقاومت در برابر خوردگی کاهش یابد. این زمانی اتفاق می افتد که فولادهای زنگ نزن آستنیتی (به عنوان مثال، درجه 304) در معرض دمایی بین 797 درجه فارنهایت (425 درجه سانتیگراد) و 1598 درجه فارنهایت (870 درجه سانتیگراد) قرار می گیرند. اگر زمان قرار گرفتن در معرض بیش از حد طولانی باشد، نواحی نزدیک به مرز دانه‌های فلز مقاومت در برابر خوردگی خود را از دست می دهند و ترجیحاً هنگام قرار گرفتن در معرض یک محیط خورنده مورد حمله قرار می گیرند. دانه ها آسیب می بینند و فلز قدرت خود را از دست می دهد. افزایش حساسیت به خوردگی در اثر این تغییر در ریزساختار، حساس سازی نامیده می شود.

سایش در فولاد ضد زنگ مقاوم به سایش

اهمیت انتخاب مواد مناسب و انتخاب بهترین ماده برای محصول مکانیکی که نیازهای شما را برآورده می کند، کاری است که باید با دقت انجام شود. مواد ویژه ضد سایش به خوبی به اکثر مشکلات پاسخ می دهند. یک رویکرد بهینه برای تحقق بیشتر فرآیندهای مکانیکی، انتخاب مواد ویژه ضد سایش است، زیرا این مواد می‌توانند عملکرد بالایی را از نظر ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی و دوام تضمین کنند. مواد ویژه ضد سایش به راحتی سائیده نمی شوند، بنابراین به وقایع جوی، فرآیند اکسیداتیو طبیعی و در مقایسه با مواد منتخب، حتی در شرایط فیزیکی شدید مانند استفاده از محصول مکانیکی در اعماق دریا، واکنش بهتری نشان می دهند. 

 

ورق استیل نگیر

 

خواص فولاد ضد زنگ مقاوم به سایش

آلیاژهای تولید شده توسط کارخانه های فولادسازی که مقاوم در برابر سایش می باشند؛ جزء بهترین انتخاب ها برای استفاده در محیط های خشن با احتمال بالای آسیب های مکانیکی محسوب می شوند..ورق های فلزی که از فولادهای با سختی مناسب ساخته شده اند دارای بیشترین استفاده از 400 تا 700 راکول B  است.
این آلیاژها به دلیل چقرمگی بالا و ویژگی های فیزیکی عالی شکل پذیری و جوش پذیری، در برابر سایش مقاوم هستند. این محصول یکی از بهترین انتخاب ها برای تولید محصولات مکانیکی است که در برابر آب و هوای شدید و شرایط محیطی خاص با نتایج عالی مقاومت می کند. همچنین کاربرد آن ساده و دارای امنیت بالایی است، تا حدی که می تواند تحت عملیات و فرآیندهایی مانند oxyfuel قرار گیرد. عملیات oxyfuel فرآیندی است که به شما امکان می دهد یک ورق فلزی یا یک میله مقطع مکانیکی را به طول 4 متر و ضخامت 400 میلی متر توسط ماشین های کامپیوتری برش دهید. این کار توسط یک شعله اکسی استیلن و یک جت اکسیژن خالص انجام می شود. 

سیدرحیم کیاحسینی

استفاده از ورق استیل در تولید سردخانه های صنعتی

 

کاربرد استیل

مقدمه

تجهیزات تبرید صنعتی، دستگاه های با بدنه از جنس ورق استیل 304 با عملیات سطحی مناسب (ورق استیل خشدار) است و معمولاً در مکان‌هایی مانند ذخیره‌سازی مواد غذایی سرد، فرآوری لبنیات، تولید نوشیدنی، پیست‌های یخ و صنایع سنگین و غیره استفاده می‌شود. قیمت ورق استیل 304 و خواص مکانیکی و شیمیایی آن بسیار مناسب می باشد، لذا از این آلیاژ برای ساخت سیستم های خنک کننده در مقیاس بزرگ نظیر سیستم های خنک کننده برای ساختمان های تجاری، سیستم های سوپرمارکت، چیلرها و دستگاه های خنک کننده آب استفاده می شود. 
در درون بدنه ساخته شده از ورق استیل 304، کلیه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی مبرد صنعتی قرار گرفته است. به دلیل عدم اهمیت براقیت و صیقلی بودن در این سردخانه ها، معمولاً از مواد با سطح پایانی غیر صیقلی نظیر انواع ورق استیل خشدار استفاده می گردد. این موضوع باعث می شود که هزینه ساخت دستگاه نیز به دلیل کمتر بودن قیمت ورق استیل 304 مورد استفاده، کمتر باشد. تجهیزات به کار رفته نیز دارای هزینه های بالایی هستند و معمولاً با استفاده از گاز آمونیاک فرآیند جذب گرما و خارج سازی آن از محفظه داخلی مبرد صورت می گیرد.

 

 

 

کاربرد  آمونیاک به عنوان مبرّد

در این بخش خیلی کوتاه به این موضوع پرداخته شده است که چرا از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می گردد. آمونیاک به طور طبیعی در محیط وجود دارد و به مقدار فراوان در دسترس است. دارای رتبه تخریب لایه ازن صفر و پتانسیل گرمایش جهانی کمتر از 1 می باشد. اگر آن را با سایر مبردهای معمولی مانند R134A با GWP 1430  و سپس R404A که دارای GWP 3922 است مقایسه کنیم، متوجه می شوید که چرا آمونیاک بسیار زیاد است. آمونیاک ارزان است و استفاده از آن در مصرف انرژی کارآمد است. این قابلیت را دارد که در حین تبخیر مقادیر زیادی گرما را جذب کند. این یک جنبه واقعاً مهم برای استفاده آن به عنوان مبرد است، همچنین به این معنی است که لوله‌ها و اجزای آن می‌توانند نازک‌تر و کوچک‌تر باشند. اما آمونیاک سمی است و همچنین می تواند در غلظت های خاصی قابل اشتعال باشد. بیشتر مبردها بی بو هستند، اما آمونیاک بوی بسیار ترش می دهد، بنابراین در صورت نشت به راحتی قابل مشاهده است. اگر آمونیاک نشت کند با کربن و آب موجود در هوا واکنش داده و بی کربنات آمونیوم را تشکیل می دهد که یک ترکیب شسته شده بی ضرر است.

سیستم تبرید صنعتی تک مرحله ای آمونیاکی

این ساده ترین سیستم تبرید صنعتی آمونیاکی غیر از نوع انبساط مستقیم است. بنابراین کمپرسور قلب سیستم محسوب می شود و همان چیزی است که مبرد آمونیاک را در اطراف سیستم تبرید پمپ می کند تا خواص خنک کنندگی را ایجاد کند. کمپرسور گاز مبردی را که تمام گرمای ناخواسته را از اواپراتور جمع آوری کرده است، وارد می کند و آن را به حجم بسیار کمتری فشرده می کند تا تمام آن انرژی حرارتی در کنار هم قرار گیرد و مبرد بسیار داغ شود. مبرد به صورت بخار کم فشار به داخل کمپرسور مکیده می شود و به صورت بخار پرفشار خارج می شود. بخار مبرد فشار بالا از کمپرسور خارج شده و به سمت کندانسور جریان می یابد. کندانسور با بیرون کشیدن گرمای ناخواسته از مبرد، دستگاه را خنک می کند و گرما را به هوای بیرونی محیط تخلیه می کند. این کار معمولاً با عبور مبرد داغ از داخل برخی از لوله‌های کوچک و استفاده از یک فن برای فشار دادن هوای خنک‌تر محیط به خارج از لوله‌ها انجام می‌شود تا آن را خنک کند و گرما را دور کند. علاوه بر این، اغلب یک پمپ کوچک وجود دارد که آب را روی لوله ها می پاشد و بخشی از آب تبخیر می شود و به انتقال گرمای بیشتر کمک می کند. مبرد داخل لوله مهر و موم شده است و با هوا یا آب تماس پیدا نمی کند. این لوله ها از هم جدا می شوند و هرگز به هم نمی رسند یا مخلوط نمی شوند. فقط گرمای مبرد از دیواره لوله عبور می کند و توسط هوا و آب منتقل می شود. با حذف گرما، مبرد به مایع تبدیل می شود. بنابراین کندانسور را به عنوان مبرد مایع با فشار بالا ترک می کند و به سمت گیرنده جریان می یابد.

 

کاربرد استیل

 

گیرنده یک مخزن ذخیره سازی برای یک مخزن مبرد مایع است و هر مقدار اضافی را که استفاده نمی شود در خود نگه می دارد. این موضوع به آن اجازه می دهد حداقل فشار را حفظ کند و همچنین تحت بارهای خنک کننده متفاوت عمل کند و یک بافر ایجاد کند. ما احتمالاً خطی بین گیرنده و ورودی کندانسور پیدا خواهیم کرد که این فقط برای ایجاد یکسان سازی فشار است و به مبرد مایع اجازه می دهد تا به راحتی از کندانسور خارج شود و به گیرنده برسد. سپس مبرد به سمت شیر انبساط جریان می یابد که فشار و افزودن مبرد مایع به مدار اواپراتور را تنظیم می کند. 

 

سیدرحیم کیاحسینی

تفاوت ورق استیل 316 و 321

 

ورق استیل 316

مقدمه

چه برای بازار مصرف و چه برای مصارف صنعتی، یکی از محبوب ترین دلایل انتخاب فولاد ضد زنگ، ویژگی های مقاوم در برابر خوردگی و ساییده شدن آن است. با این حال، مقدار دقیق مقاومت و نقاط ضعف یک محصول به ترکیب متالورژیکی و نحوه ساخت آن بستگی دارد. در این مقاله مواد مقاوم به خوردگی و سایش نظیر ورق استیل ضد سایش و ورق استیل ضد اسید مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است. در استفاده از انواع  ورق استیل نگیر، مواردی وجود دارد که لازم است فارغ از ظاهر بصری یا عملکرد آنها در حین استفاده، مورد توجه قرار داد تا به عنوان یک فولاد ضد زنگ محبوب از آنها استفاده گردد. در ذیل ابتدا بررسی شده است که چه عاملی باعث افزایش مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر اسید گردیده و سپس به بررسی فولادهای مقاوم به سایش پرداخته شده است.

مقاومت فولاد ضد زنگ در محیط های اسیدی

در حالی که گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ نظیر ورق استیل نگیر شامل انواع ورق استیل ضد اسید، ورق استیل ضد سایش و غیره ممکن است در ترکیب متالورژیکی و فرآیندهای آلیاژی یا ساخت متفاوت باشند، یک ویژگی مشترک همه آنها لایه غیرفعال سازی است. این لایه از اکسید کروم زمانی تشکیل می شود که سطح فلز در معرض اکسیژن قرار گیرد. لایه برای مشاهده مستقیم بسیار نازک است و در اکثر شرایط شفاف باقی می ماند. این به بافت نهایی یک محصول فولاد ضد زنگ اجازه می دهد تا از بین برود و گزینه های ظاهری مختلفی از براقیت بالا تا مات را ارائه دهد. این لایه  غیر قابل نفوذ در برابر آب است و غیرفعال بوده و برای محافظت از فلز بسیار موثر است. در حالی که ممکن است در دمای شدید تغییر رنگ دهد، ولی کارآیی خود را حفظ می کند. با این حال، فولاد ضد زنگ شکست ناپذیر نیست و در شرایط مناسب همچنان مستعد خوردگی خواهد بود. زیرا چنانچه این لایه استحکام سایشی و مکانیکی مناسبی نداشته باشد، ممکن است به دلیل نیروهای وارده آسیب ببیند و یا حتی از روی سطح خراشیده شود.

 

ورق استیل 316 و 321

 

فولاد ضد زنگ و رفتار آنها در برابر اسید و سایش

یکی از رایج ترین سناریوهایی که در آن فولاد ضد زنگ دچار خوردگی می شود، تماس مداوم با مایعات یا مواد شیمیایی است. این نوع که به عنوان خوردگی عمومی شناخته می شود، معمولاً در سراسر سطح فولاد یکنواخت است. خوشبختانه، اکثر فولادهای ضد زنگ به روشی قابل پیش بینی به طیف وسیعی از مواد شیمیایی پاسخ می دهند. اگر می‌خواهید از فولاد ضد زنگ استفاده کنید، برای اندازه‌گیری خطرات خوردگی عمومی، موارد زیر را در نظر بگیرید.

-    اسیدها

فولاد ضد زنگ به طور کلی در برابر خوردگی اسیدی مقاوم است. با این حال، میزان مقاومت به نوع فولاد مورد استفاده، غلظت و انواع اسید و دمای محیط بستگی دارد. مثلاً  گریدهای 316 و 317 در برابر اسید فسفریک در اکثر غلظت ها و اسید سولفوریک در غلظت های زیر 10 درصد مقاومت می کنند. گرید 904 در برابر غلظت های بالای اسید سولفوریک مقاومت می کند. انواع 304L و 430 مقاومت در برابر اسید نیتریک دارند. اسید هیدروکلریک یک استثنا برای مقاومت اسیدی عمومی فولاد ضد زنگ است و باید از آن اجتناب شود.

 

ورق استیل

 

-    سایش

ورق فولادی مقاوم در برابر سایش، که به آن صفحه مقاوم در برابر سایش یا AR نیز می گویند، از شمش های فولادی ساخته می شود و در انواع مختلفی وجود دارد. آلیاژهایی مانند کربن، منگنز، نیکل، کروم و بور به نسبت های مختلف اضافه می شوند. بنابراین گریدها دارای خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوتی هستند که نتایج متفاوتی را در محصول نهایی ایجاد می کند. کربن نقش کلیدی در مقاوم‌سازی و سایش ورق فولادی دارد، زیرا سختی و چقرمگی فولاد را افزایش می‌دهد. اما آلیاژ کربن بیش از حد استحکام کششی فولاد را کاهش می دهد و آن را شکننده و مستعد ترک خوردن می کند. به همین دلیل است که فرآیندهای خوب فولادسازی حیاتی هستند. برای دستیابی به خواص مناسب جهت استفاده در کاربردهای موردنظر، فقط به "دستور العمل" مناسب با تعادلی از آلیاژ، عملیات حرارتی و شیمی نیاز می باشد. مهندسین تلاش می کنند که دستور العمل خود را برای تولید فولادهایی با حداکثر چقرمگی و در عین حال با محتوای کربن کافی برای به حداکثر رساندن جوشکاری صفحه و حفظ سختی با افزایش ضخامت صفحه تولید کنند.
فولادهای مقاوم در برابر سایش در کاربردهایی استفاده می شوند که سایش، فرسودگی مکانیکی و ضربه علت اصلی شکست هستند نه فشار یا کشش ثابت. بنابراین، چنین فولادهایی انتخاب ایده آلی برای استفاده در تجهیزات سنگین و اتصالات در محیط های چالش برانگیز یا شدید هستند. کاربردهای معمولی برای فولادهای مقاوم در برابر سایش عبارتند از:
-    تجهیزات و ملحقات خاک برداری ساخت و ساز
-    تخریب و بازیافت جابجایی مواد
-    خرد کردن و انتقال معدن و استخراج معادن سیمان 
-    سایر کارخانه های صنعتی ماشین آلات کشاورزی کامیون، تریلر و سایر وسایل نقلیه

استفاده از ورق استیل در مخازن

 ورق استیل

 

مقدمه

مخازن نگهداری اسید کرومیک ظروف ذخیره سازی مواد شیمیایی از جنس انواع ورق ضد اسید خصوصاً ورق استیل 316 هستند که به طور گسترده در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند و برای ذخیره سازی، پردازش، مخلوط کردن و حمل و نقل مواد خام و محصولات نهایی اسید کرومیک استفاده می شوند. آنچه استفاده از این ورق ها را جذاب کرده است، قیمت ورق استیل 316  می باشد که تولید، تعمیر و گسترش حجم این مخازن را تسهیل و ارزان قیمت کرده است.
یک مخزن شیمیایی ساخته شده از ورق استیل ضد اسید، ضروری است که برای یک ماده شیمیایی خاص طراحی شده باشد، زیرا همه مواد شیمیایی دارای پتانسیل خوردگی متغیری هستند و برای همه آنها نمی توان از یک ماده یکسان استفاده کرد. در خصوص مخازن حمل و نگهداری اسید کرومیک، ورق استیل 316 بسیار ایده آل و مقرون به صرفه است. پارامترهای شیمیایی، پروسه تولید، قیمت ورق استیل 316، نوع حفاظت مخزن و ... در طراحی و ساخت مخزن مناسب تاثیرگذار هستند.

 

کاربرد ورق استیل

 

خواص مخزن

در ذیل طراحی و خواص مختلف مخازن حمل و نگهداری اسید کرومیک ذکر گردیده است:
1-    معمولاً مخازن شیمیایی اولین ماده برای تهاجم مواد خورنده هستند. کنترل اولیه ماده شیمیایی شامل انتخاب مواد مخزن متناسب با پارامترهای کاربرد است، بنابراین از تأثیر منفی راه یافتن ماده شیمیایی به محیط و از دست دادن ارزش شیمیایی جلوگیری می کند.
2-    مخزن شیمیایی الزاماً از ماده ای ساخته می شود که در برابر مواد شیمیایی ذخیره شده آنچنان که طراحی و شرایط اقتصادی اجازه می دهد، مقاوم باشد.
3-    طراحی و پارامترهای مکانیکی (فشار و دما، پتانسیل‌های فرسایشی و خورنده) کاربرد مخزن را در طول عمر آن تعیین می‌کند.
4-    سازگاری با مواد شیمیایی که ممکن است کاربر به آن نیاز داشته باشید. لازم است در هنگام استفاده از مخزن نگهداری اسید کرومیک دقیقاً جزئیات مخزن، واشر و مواد لوله کشی مشخص گردد.
5-    مخازن شیمیایی تحت تأثیر عوامل خارجی، گرما، سرما، خلاء، فشار و ماهیت تهاجمی بالقوه (اسیدی - سوزاننده) قرار خواهند گرفت. لذا این موضوع استفاده از انواع مواد مختلف در ساخت مخزن را محدود می کند.
خرابی‌های فاجعه‌بار متعددی در مخازن ذخیره‌سازی وجود داشته است، یکی از بدنام‌ترین آن‌ها آن چیزی است که در بوستون ماساچوست ایالات متحده آمریکا در 14 ژانویه 1919 رخ داد. مخزن بزرگ تنها 8 بار پر شده بود که از کار افتاد و نشتی آن منجر به کشته شدن 21 نفر شد. این مخزن قبل از استفاده و پر کردن آزمایش نشده بود و همچنین پرچ ضعیفی داشت. 


تانکر حمل اسید کرومیک

تانکر حمل اسید کرومیک نوعی مخزن شبیه سایر مخزن هاست که برای حمل مواد شیمیایی به صورت فله طراحی شده است. معمولاً این مخازن در کشتی ها برای حمل و نقل با مقیاس تجاری استفاده می گردند. این کشتی‌ها علاوه بر مواد شیمیایی صنعتی و فرآورده‌های پاک، انواع دیگری از محموله‌های حساس را نیز حمل می‌کنند که به استاندارد بالایی از تمیز کردن مخازن نیاز دارند. تانکرهای اسید کرومیک اقیانوس پیما از 5000 تن تا 35000 تن ظرفیت دارند که به دلیل ماهیت تخصصی محموله آنها و محدودیت های اندازه پایانه های بندری که برای بارگیری مورد استفاده قرار می گیرند، کوچکتر از اندازه متوسط سایر نفتکش ها است. 
تخلیه تانکرهای مواد شیمیایی معمولاً دارای یک سری مخازن بار جداگانه هستند که یا با پوشش های تخصصی مانند رنگ اپوکسی فنولیک یا رنگ روی یا از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. پوشش یا مواد مخزن محموله تعیین می کند که یک مخزن خاص چه نوع محموله ای را می تواند حمل کند.
مخازن فولاد ضد زنگ برای محموله های اسیدی تهاجمی مانند اسید سولفوریک، اسید کرومیک و اسید فسفریک مورد نیاز است، در حالی که محموله های ساده تر مانند روغن نباتی می توانند با پوشش اپوکسی حمل شوند. پوشش تانک ها یا مواد مخزن نیز بر سرعت تمیز کردن مخازن تأثیر می گذارد. به طور معمول، کشتی هایی با مخازن فولاد ضد زنگ می توانند طیف وسیع تری از محموله ها را حمل کنند و می توانند با سرعت بیشتری بین یک محموله و محموله دیگر تمیز شوند، که هزینه اضافی ساخت آنها را توجیه می کند.

 

کاربرد ورق استیل


طبقه بندی تانکر حمل مواد شیمیایی

 به طور کلی کشتی هایی که مواد شیمیایی را به صورت فله حمل می کنند به سه نوع طبقه بندی می شوند:
نوع 1: تانکرهایی که قصد حمل محصولات با خطرات زیست محیطی و ایمنی بسیار جدی را دارند که به حداکثر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هرگونه نشت محموله نیاز دارند.
نوع 2: تانکرهایی که قصد حمل محصولات با خطرات زیست محیطی و ایمنی بسیار شدید را دارند که به اقدامات پیشگیرانه قابل توجهی برای جلوگیری از فرار چنین محموله ای نیاز دارند. 
نوع 3: تانکرهایی که قصد دارند محصولاتی با خطرات زیست محیطی و ایمنی به اندازه کافی شدید حمل کنند تا به درجه متوسطی از مهار نیاز داشته باشند تا توانایی بقا در شرایط آسیب دیده افزایش یابد.

مقاومت به خوردگی ورق استیل 4841 در مجاورت گوگرد

ورق استیل4841

 

مقدمه و پیشینه

گوگرد عنصری شیمیایی است که با نماد S شناخته می شود و عدد اتمی و جرمی آن به ترتیب 16 و 32 می باشد. گوگرد جزو نافلزات دسته بندی می شود و در گروه شانزدهم و تناوب سوم جدول تناوبی عناصر قرار دارد. از جمله کاربردهای این عنصر می توان به استفاده در صنایع کشاورزی اشاره کرد. گوگرد دارای بیش از 30 آلوتروپ می باشد. منابع این عنصر در طبیعت بیشمار بوده و با توجه به اینکه چند ظرفیتی است، بیشتر به شکل بلورهای زرد رنگ یافت می شود. در گذشته، کیمیاگران گوگرد را با نمادی به شکل مثلث با خطی بالای آن نشان می دادند. این افراد با توجه به تجربه ای که داشتند، از ترکیب شدن جیوه با گوگرد آگاه بودند. در نهایت در سال 1770 میلادی شیمیدانی به نام آنتوان لاوازیه وجود عنصر گوگرد را به مجامع علمی اعلام نمود. گوگرد به صورت ترکیب با عناصر دیگر به صورت سولفید و سولفات یافت می گردد. این عنصر به شکل آزاد در مجاورت چشمه های آب گرم و مناطق آتش فشانی و معدنی یافت می شود. زغال سنگ و نفت از جمله موادی هستند که حین سوختن دی اکسید گوگرد تولید می کنند.

 

قیمت ورق استیل

 

خصوصیات گوگرد

این عنصر نافلز و زرد کمرنگ می باشد. گوگرد بسیار سبک و نرم بوده و هنگام ترکیب شدن با هیدروژن بویی شبیه به بوی تخم مرغ فاسد دارد. شعله آن در حین سوختن آبی است و بوی عجیبی از خود ساطع می کند. گوگرد غیرحلال در آب بوده اما در دی سولفید کربن حل می گردد. گوگرد در تمام فازهای مایع، جامد و گاز در دسترس می باشد. نیترید گوگرد پلیمری شبه فلزی می باشد و دارای مقداری خواص فلزی است، این در حالی است که هیچگونه اتم فلزی در این ماده وجود ندارد. از ویژگی های غیرمعمول این ماده می توان به خواص نوری و غیر الکتریکی آن اشاره کرد. سرمایش سریع بلور گوگرد، گوگرد غیرمتبلور بدست می دهد. پرتو ایکس نشان داده که نوع غیرمتبلور و بی نظم گوگرد ممکن است در هر ساختار پیچشیِ ستاره مانند، دارای هشت اتم باشد. عنصر گوگرد در دو حالت بلوری هشت وجهی یا مونوکلینیک بدست می آید که در دماهای معمولی گونه هشت وجهی پایداری بیشتری دارد.

انواع ترکیبات گوگرد

از انواع ترکیبات این عنصر می توان به گوگرد پودری، معدنی، کلوخه، گرانول، گرانول آلی، دانه بندی، میکرونیزه و پالایشگاهی اشاره کرد.

منابع عنصر گوگرد

سولفید هیدروژن منبع اصلی گوگرد برای مصارف صنعتی می باشد و کشور کانادا اصلی ترین تولیدکننده ی این ترکیب می باشد. برای تولید این عنصر، فرآیندهای مختلف تصفیه ای مورد نیاز است. این تصفیه به منظور حذف گوگرد از گازهای طبیعی، نفت و ماسه های حاوی قیر مورد استفاده واقع می شود. همه ی موجودات زنده دارای گوگرد هستند، به طوری که هنگام فسیل شدن، این عنصر وارد محیط می شود. در صورت احتراق سوخت های فسیلی تصفیه نشده، دی اکسید گوگرد می تواند وارد اتمسفر شود و باران اسیدی ایجاد کند. به همین دلیل فرآیند گوگردزدایی از سوخت، فرآیندی بسیار مهم در بهبود محیط زیست محسوب می شود.

کاربرد گوگرد

گوگرد به شکل آزاد و در قالب ترکیبی، کاربردهای زیادی دارد ولی بیشترین مورد مصرف آن در تولید ترکیبات شیمیایی و فرآورده های میانی در چرخه صنعت می باشد. یکی دیگر از بیشترین موارد مصرف گوگرد در صنایع کشاورزی و تهیه کودهای فسفاتیک است. این عنصر همچنین از اجزای باروت بوده و برای جوشکاری لاستیک نیز بکار می رود. گوگرد به عنوان از بین برنده ی قارچ و همچنین ضدعفونی کننده و کود بکار می رود. تهیه اسید سولفوریک، ساخت کاغذ، مواد سفید کننده و عایق های الکتریکی از دیگر کاربردهای آن است. این ماده در تولید کودهای کشاورزی بسیار مورد استفاده است. مهم ترین شکل مصرف آن به صورت ترکیب معدنی کلسیم سولفات می باشد. گوگرد آب گریز است و به طور مستقیم توسط گیاهان مصرف و جذب نمی شود. باکتری های موجود در خاک با گذشت زمان این ماده را به مشتقات محلول در آب تبدیل می کنند تا توسط آب قابل جذب شوند. گوگرد عملکرد سایر مواد مغذی مورد نیاز گیاه از جمله نیتروژن و فسفر را بهبود می دهد.

 

ورق استیل و گوگرد

 

اثر گوگرد بر انسان

تمام موجودات زنده نیازمند به این ماده اند. گوگرد بخشی از اسید آمینه متیونین است که برای انسان ماده ای اصلی به شمار می رود. گوگرد در طبیعت به شکل سولفید یافت می شود. پیوندهای گوگرد طی چند فرآیند وارد محیط زیست می شوند. این ترکیبات می توانند برای حیوانات و انسان ها آسیب زا باشند. در واقع، پیوندهای مخربِ گوگردی در واکنش های مختلف در طبیعت شکل می گیرند که اغلب بوی نامطبوعی داشته و بسیار سمی هستند. بروز اثرات عصبی و تغییرات رفتاری، اختلال در گردش خون، آسیب قلبی، تاثیر منفی برا چشم و قوه بینایی، نارسایی در تولید مثل، آسیب به سیستم ایمنی بدن، اختلال معده و دستگاه گوارش، آسیب به عملکرد کبد و کلیه، نقص شنوایی، اختلال در متابولیسم هورمونی و بروز اثرات پوستی از جمله آسیب های این پیوندها محسوب می شوند.

تجهیزات حمل و انتقال گوگرد

جهت انتقال گوگرد در محدوده دمای 120 تا 150 درجه، می توان از فولادهای کربنی استفاده کرد. این مواد تا دمای 200 درجه در نبودِ هوا و رطوبت مقاومت خوبی دارند. فولادهای زنگ نزن مانند 430 و 304 نیز تا دمای 200 درجه مقاومند و مزیت آنچنانی در مقایسه با فولادهای کربنی ندارند. تا دمای جوش یعنی 444 درجه می توان از انواع آلیاژهای نسوز مانند ورق استیل 4841 (که در سطح های ورق استیل 2B و No.1 موجود است) و همچنین گریدهایی چون 321 و 347 استفاده نمود. قیمت ورق استیل 4841 مورد استفاده در ساخت تجهیزات انتقال گوگرد، در مقایسه با سایر آلیاژهای ذکر شده گرانتر می باشد که به علت وجود درصدهای بالای عناصر آلیاژی و خواص دما بالای آن می باشد. در محیط حاوی بخار گوگرد، گریدهای آستنیتی معمولی به راحتی مورد تهاجم قرار می گیرند، اما گرید نسوز (مثلاً ورق استیل 2B و مات) تا دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به همین دلیل، در بین تمام آلیاژهای استنلس، قیمت ورق استیل 4841 از همه گرانتر می باشد.

ورق استیل در تولید تجهیزات داروسازی

 ورق استیل در داروسازی

 

مقدمه

ورق استیل ماده ای است بسیار محبوب و جذاب برای استفاده در محیط هایی که در معرض مواد شیمیایی، مایعات یا مواد غذایی قرار خواهد داشت. همه فلزات در مجاورت هوا اکسید می شوند و همین امر سبب زنگ زدگی آهن و فولاد معمولی می گردد. مع ذالک ترکیب شیمیایی ورق استیل موید این است که لایه ای فوق العاده نازک و ظریف از اکسید کروم پسیو بر روی سطح آلیاژ به وجود آید که بعد از این از کل فلز در مقابل اکسید شدن بیشتر محافظت و پیشگیری نماید. این لایه پسیو خود ترمیم کننده است، به طوری که اگر سطح فلز آسیب ببیند یا لایه پسیو برداشته و محو شود، اصلاح شده و دوباره تشکیل می شود از کل ماده محافظت به عمل می آورد.
افزودن نیکل به ورق استیل از نظر ساخت و اجرای عملیات، مزایای ارزشمندی فراهم می سازد نظیر شکل پذیری و جوش پذیری بهتر و همینطور مقاومت خوردگی بالاتر. چند گروه اصلی برای ورق استیل های حاوی کروم و نیکل وجود دارد که از میان آنها متداولترین آلیاژهایی که در صنایع داروسازی به کار می روند تحت عنوان ورق استیل آستنیتی شناخته می شوند. میزان 8 تا 12 درصد نیکل آنها را داکتیل می کند یعنی در حالی که چقرمه باقی می مانند، اما به راحتی می توانند تحت عملیات ساخت قرار گیرند. علاوه بر این، اگر سطح کروم ۱۸ درصد شود مقاومت عالی بر علیه خوردگی عمومی در آنها ایجاد خواهد شد.
جهت تصمیم گیری در خصوص به کاربستن نوعی از ورق استیل، دلایل زیادی وجود دارد برای این که چرا یک شرکت می بایست نیازمند به اصلاح سطح فلز باشد. این نیازمندیها در دو مقوله خلاصه می شود: پاکسازی و پرداخت.
استنلس استیل به اشکال کویل، ورق، صفحه، میله، مفتول و لوله جهت تولیدات مختلفی ساخته می شود از جمله تجهیزات صنعتی برای خطوط تولید مواد شیمیایی، مخازن و تانک ها، ابزار دقیق و لوازم اصلی جراحی. مخازن انبارش و تانکرهای مورد استفاده جهت حمل مایعات اسیدی اغلب از ورق استیل ساخته می شوند، به خاطر مقاومت خوردگی آن. این مزیت در خصوص کاربرد آن در آشپزخانه های صنعتی و تجاری و کارخانه های فرآوری و تولید غذایی نیز موثر واقع شده است زیرا در این صنایع و محل های یادشده، استنلس استیل را می توان با بخار پاکسازی، تمیز، استریل و ضدعفونی نمود بدون نیاز به رنگ یا پرداخت عملیات سطحی دیگر.
پنج مورد کاربردهای قابل شناسایی مشترک و مرتبط با الزام های پرداخت و پاکسازی سطح ورق استیل عبارتند از:

 

ورق استیل در داروسازی

 

1-برداشتن یا زدودن پسماند سبک

هنگامی که ورق های سبک استیل به خوبی با هم به روش جوشکاری قوسی با  الکترود تنگستن با گاز محافظ جوش داده می شوند مقداری مواد اضافی جوش بر روی سطح باقی می ماند که نیاز به زدودن دارد. اغلب برای این فرآیند یک ساینده مورد استفاده قرار می گیرد، اگر چه این کار گاهی اوقات می تواند این خطر را داشته باشد که بر شکل و فرم قطعه تاثیر قابل ملاحظه ای بگذارد و امکان اشتباه اپراتور یا متصدی نیز هست.

2-پاکسازی و آماده سازی سطح ورق استیل

هنگام جوشکاری ورق استیل با هم، حرارت موجود باعث اکسیداسیون می شود که این پدیده به نام تغییر رنگ حرارتی معروف است و این حالت بالقوه و شدیداً خورنده می باشد چنانچه زدوده نشود. مع ذالک فرآیند زدودن به وسیله سنگ زدن سبب تضعیف منطقه جوش و مواد پایه می شود بنابراین در بعضی شرایط و وضعیت ها این فرآیند با روش پاکسازی و تمیزکاری جایگزین می گردد. روش های سنتی عبارتند از اسید شویی یا استفاده از فرچه سیمی که هر کدام مجموعه خطرات خاص خودشان را دارند. اسیدهای نیتریک و کلریدریک از خود بخار یا گازهایی آزاد می کنند که می تواند باعث سوختن پوست بدن انسان شوند. به همین صورت فرچه های سیمی چنانچه با پوست تماس پیدا کنند می تواند بسیار خطرناک باشند زیرا این فرچه ها فوق العاده زبر و خشن هستند و به جهت خطر شل شدن سیم های آنها ضروری است حین استفاده از چشم و بدن محافظت شود. انتخاب فرچه سیمی نیز نیاز به بررسی دارد زیرا یک فرچه سیمی از جنس استنلس استیل یا کربن استیل گرید ضعیف می تواند ورق استیل را آلوده نماید.

3-پلیسه گیری یا صافکاری لبه ها

اگر ورق استیلی که معمولاً برای ساخت تانک ها و مخازن، آشپزخانه های حرفه ای یا دیگر تجهیزات داروسازی به کار می رود با استفاده از برش یک قطعه بزرگ فرم یا شکل بگیرد آنگاه این امر می تواند سبب ایجاد پلیسه یا برآمدگی در طرف زیرین مواد گردد. تیزی لبه ها غالباً خطر در حمل و جابجایی مواد و همچنین ایمنی کناره های محصول را برای استفاده کننده به دنبال دارد. روش های سنتی از سوهان ها، کاردک یا ساینده ها یا سنباده های زبر برای این منظور مناسب است، اگرچه آنها از نقطه نظر پرداخت سطوح نادرست اند. این لوازم فقط گوشه ها را می زدایند و در مقیاس میکروسکوپی یک شیار 45 درجه باقی خواهد ماند.

 

ورق استیل در داروسازی

 

4-پاکسازی سطح

در صنایع داروسازی، ورق استیل به لحاظ و تمیز ماندن دائمی، پرکاربردترین مواد است. پد های تمیز کننده از جنس پشم فلزی (سیم ظرفشویی) به طور سنتی برای پاکسازی و تمیز کاری مورد استفاده قرار گرفته اند، اگر چه به لحاظ اینکه این سیم ها به لایه پسیو و عمل پسیواسیون سطح فلز تأثیر می گذارد لذا استفاده از اینها می تواند سبب آلودگی شود.
در ارتباط با ساخت، حمل، تهیه و تولید مواد شیمیایی مقررات بسیار زیادی وجود دارد که شرکت ها و کارخانه ها ملزم به رعایت و پایبندی به آنها هستند. از جمله این مقررات عبارتند از ایجاد اطمینان از اینکه هیچ ماده ای که در تماس با مواد شیمیایی است، عامل هیچ یک از اجزا؛ در مقیاسی که سلامت انسان را به مخاطره می اندازد یا تحولی ناخواسته در ترکیب ماده شیمیایی به وجود می آورد یا خواص و ویژگی های آن را مضمحل و نابود می سازد؛ نباشد.
سیستم مدیریت سلامت و ایمنی غذایی از تولید تا مصرف، گردانندگان را ملزم و مکلف می سازد که در فرآیند کار و تجارت شان از جمله عملیات و فرآوری مواد شیمیایی و بسته بندی می بایست به طور موثر مراقب تهدیدها و خطرهای سلامتی، ایمنی و بهداشتی باشند. یک تهدید این گونه تعریف شده: هر گونه عفونت ناشی از طراحی ضعیف یا فقدان بهداشت، از طریق تنزل یا افت مواد در اثر فرسایش یا خوردگی تا نقص و خرابی قطعات در اثر شکست و خستگی. این سیستم اکنون می بایست امکان و احتمال آلودگی مواد با مواد شیمیایی که با آنها در تماس اند جمله ورق استیل را مورد بررسی قرار دهد. این مقررات به همراه ظاهر و نمای زیبا، سهولت پاکسازی، دوام و شکل پذیری ورق استیل، آن را ماده ای نموده به طور روز افزون محبوب جهت صنعت داروسازی.

تولید اتاق آسانسور با استفاده از ورق استیل بگیر

ورق استیل در آسانسور

مقدمه

هدف از ساخت آسانسور، سهولت و راحتی در رفت و آمد است. آسانسورها در انواع مختلف باری و حمل افراد ساخته می شوند. ممکن است از نظر تزئینات، آسانسورها ظاهر متفاوتی داشته باشند، اما آنچه در تمامی آسانسورها یکسان است، متریال و قطعات مورد استفاده است. معمولاً در ساخت آسانسور از ورق استیل بگیر استفاده می کنند. در ادامه دلایل استفاده از این ورق را در ساخت آسانسور توضیح خواهیم داد.

نحوه انتخاب متریال برای ساخت آسانسور

در کنار قطعاتی همچون ترمز، گیربکس، موتور، یاتاقان، محورها و سایر قطعات در ساخت آسانسور،  آنچه بیشتر به چشم می خورد کابین آسانسور است. برای انتخاب جنس کابین آسانسور باید نکات کلیدی همچون ظرفیت، قدرت موتور، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و رو کار بودن یا روکار نبودن آسانسور را در نظر بگیرید. با توجه به نوع آسانسور می توان از ام دی اف، استیل و یا ترکیب استیل و ام دی اف، برای ساخت کابین آسانسور استفاده کرد. اما ورق استیل بگیر به دلیل ویژگی هایی که دارد، یک انتخاب ایده آل خواهد بود.

 

ورق استیل در اسانسور

 

معرفی ورق استیل بگیر

در بین محصولات آهن، ورق استیل از کاربردی ترین محصولات به شمار می آید. ورق استیل که در دو نوع بگیر و نگیر تولید می شود، برای مصارف زیادی کاربرد دارد. تفاوت بین ورق استیل بگیر و نگیر در متریالی است که در ساخت آن ها استفاده شده است. 
معمولاً ورق استیل بگیر، دارای کروم بسیاری هستند و در ورق استیل نگیر این ماده کمتر استفاده شده است. این موضوع باعث می شود تا ورق استیل خاصیت مغناطیسی کم یا زیاد پیدا کند. در واقع ماده کروم باعث می شود تا ورق خاصیت مغناطیسی بیشتری از خود نشان دهد. از این رو ورق استیل نگیر خاصیت مغناطیسی ندارد و ورق های استیل بگیر از خاصیت مغناطیسی برخوردار است.
هر یک از ورق های استیل بگیر و نگیر دارای چند زیر مجموعه هستند که در گروه ورق بگیر نوع ورق 430، 420 و 410 تولید می شوند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در ساخت آسانسور از ورق بگیر گرید ۴۳۰ استفاده می کنند.

مهم ترین دلایل استفاده از ورق استیل بگیر گرید 430 در ساخت آسانسور 

•    علاوه بر ساخت آسانسور، از این ورق می توان برای ساخت یخچال، فریزر و حلقه های اجاق گاز نیز استفاده کرد. 
•    میزان کروم به کار رفته در این متریال حدود ۱۱ درصد است که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد.
•    خاصیت شکل پذیری این محصول بسیار بالا است و می توان آن را به راحتی به شکل مورد نظر برش داد.
•    مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی، تغییر رنگ و خش از دیگر قابلیت های این محصول هستند. در واقع آنچه این مقاومت را افزایش می دهد، پرداخت و پولیش کاری است.
•    معمولاً از متریالی باید برای ساخت آسانسور استفاده کرد که در مقابل ضربه بسیار مقاوم باشد. ورق استیل بگیر ۴۳۰، از مقاومت بالایی برخوردار است و در برخورد ضربه تغییر شکل نمی دهد.
•    از آنجایی که کابین آسانسور به طور مرتب در تماس با افراد است، این امکان وجود دارد، خیلی سریع کثیف شود و گرد و غبار بر روی سطوح دیده شود. تمیز کردن ورق بگیر گرید ۴۳۰، بسیار آسان است و در زمان کوتاهی می توانید کابین آسانسور را تمیز کنید.
•    از دیگر ویژگی های ورق گرید 430 می توان به مقاومت بالا در برابر درجه حرارت اشاره کرد. اگر به طور مداوم این ورق در برابر حرارت 815 درجه سانتیگراد قرار بگیرد، تغییری در آن دیده نمی شود. همچنین این امکان وجود دارد که این ورق به طور متناوب نیز در برابر حرارت قرار بگیرد، که از این رو تا 870 درجه سانتیگراد، مقاومت نشان می دهد.
•    در کنار ویژگی های فنی بهتر است، کابین آسانسور از نظر ظاهری نیز بسیار زیبا باشد. ورق استیل بگیر دارای سطح براق و درخشانی است که ظاهر آسانسور را دوچندان جذاب می کند. این ورق برای ساخت آسانسور پرداخت می شود، که البته نوع پرداخت که بر روی ورق صورت می گیرد، می تواند قیمت آن را تا حدودی افزایش دهد.

انواع ورق استیل برای ساخت آسانسور

ورق استیل مورد استفاده در آسانسور می تواند مات، براق، خش دار، بدون خش، طرح دار یا ساده باشد. با توجه به سلیقه شخصی، در نظر گرفتن امنیت افراد و بودجه ای که در نظر گرفته اید، می توانید انواع ورق را با ضخامت های متفاوت انتخاب کنید.

 

آسانسور استیل

 

قیمت استیل بگیر گرید 430

یکی از دلایل مهم کاربرد ورق بگیر در ساخت آسانسور، قیمت مناسب آن است. همان طور که مبلغ کمی را برای خرید ورق استیل 430 پرداخت می کنید، به دلیل مقاومت بالا و طول عمر زیاد، در طولانی مدت هزینه کمتری را نیز جهت تعمیر و نگهداری آن پرداخت خواهید کرد. عوامل موثری از جمله ضخامت ورق که می تواند از 0.3 تا 50 میلی متر متغیر باشد، ابعاد ورق، نوع پرداخت و کیفیت، بر قیمت ورق استیل بگیر تأثیرگذار هستند. جهت خرید این محصول می توانید آن را در قالب ورق (sheet) و مقاطع گرد (bar) خریداری کنید.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

امروز ساخت آسانسورها برای تمام ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری بسیار مهم است. اما یک آسانسور در کنار ایجاد راحتی در رفت و آمد باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد، تا امنیت افراد دچار خطر نشود. از این رو بهتر است از متریالی برای ساخت آسانسور استفاده شود که از مقاومت بالایی در برابر ضربه، سایش و حرارت برخوردار باشد. ورق استیل بگیر ۴۳۰ با توجه به ویژگی هایی که دارد، یک انتخاب مناسب برای ساخت آسانسور محسوب می شود. توصیه می شود به هنگام طراحی، ساخت و انتخاب متریال برای آسانسور، ابتدا امنیت افراد را در نظر بگیرید.

تولید بدنه خودپرداز با ورق استیل دانه گندمی

 ورق استیل در خودپرداز

مقدمه

امروزه استفاده از ورق استیل تزئینی که در برابر اکسید شدن و خوردگی مقاوم هستند، بسیار باب شده است؛ تا جایی که صنعتگران زیادی هستند که علاقمندند تا از ورق استیل دانه گندمی، عاج‌ دار، طلایی و نقره‌ ای استفاده کنند. این اوراق بیشتر کاربرد دکوراسیونی دارند و به سبب مظاهر زیبایی شناختی، مورد استفاده قرار می گیرند و نزدیک به نیم قرن است که در صنایع متعدد به کار می‌ روند. در این مطلب قصد داریم به چرایی استفاده از ورق استیل دانه گندمی یا طرح‌ دار در ساخت خودپردازها بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

چرا از ورق استیل دانه گندمی در ساخت دستگاه‌ های خودپرداز استفاده می‌ شود؟

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌ اید که جنس دستگاه‌ های خودپرداز از چیست؟ بله! اکثر ما متوجه سازه فلزی آن ها شده ایم یا سرمای بدنه آن ها را هنگامی که دستمان را رویش قرار داده ایم حس کردیم؛ اما این چه فلزی است که در مجاورت هوا و در اثر تغییرات دمایی زنگ نمی زند؟‌ توسط سارقان مورد شکستن یا سوراخ شدن واقع نمی‌ شود و قابل اشتعال و آسیب با اسید هم نیست؟ 
این ها پرسش هایی هستند که قصد داریم در این مطلب به آن ها پاسخ دهیم.

 

ورق استیل

 

دستگاه‌ های خودپرداز از ورق استیل دانه گندمی ساخته می شوند؛ به دلایل زیر:

•    مقاومت در برابر اکسیداسیون 

 اکسیداسیون ایجاد زنگ زدگی در سطح فلزات است؛ اگرچه به طور کلی، تعریف این اصطلاح، واکنش دادن به مولکول های اکسیژن است. ورق استیل دانه گندمی به دلیل وجود کروم، در برابر اکسیداسیون مقاوم است که در صورت وجود اکسیژن، یک لایه محافظ ایجاد می کند. برای اینکه فولاد ضد زنگ در برابر زنگ زدگی غیر قابل نفوذ باشد، باید حداقل 13 درصد کروم در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل است که قدیمی ترین دستگاه‌ های خودپرداز محل زندگی شما نیز کوچکترین اثری از زنگ زدگی و اکسیداسیون ندارند.

•    مقاوم در برابر اسید 

 یکی دیگر از ویژگی هایی که اکثر گریدهای فولاد ضد زنگ دارند، مقاومت در برابر اسید است که ورق استیل دانه گندمی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال، صفحات فولادی ضد زنگ که از نوع 304 هستند را می توان به راحتی در برابر اسید سولفوریک، حتی در غلظت های بالاتر، غیرقابل نفوذ نامید. با این حال، انواع 316 و 317 تنها می توانند در برابر غلظت کم این ماده مقاومت کنند، از طرف دیگر، گریدهای 316 و 317 نسبت به اسید فسفریک مقاومت بیشتری از گرید 304 دارند.
خوب است بدانید که رایجترین گریدهای آلیاژی در بین ورق استیل دانه گندمی و با سطح طرحدار، شامل ورق های استیل 304، 316 و 430 می شوند که سلامت دستگاه‌ های خودپرداز را در برابر آسیب توسط اسید، تضمین می‌ کنند.

•    استحکام در برابر ضربه

یکی از ویژگی های اساسی ورق استیل طرح دار، استحکام آن است. این فلز در دماهای بسیار بالا یا پایین، بسیار قوی باقی می ماند و همین عامل آن را تبدیل به فلزی بسیار پرطرفدار برای صنایع متعدد کرده است.

•    عمر مفید بالا

شیارهایی که روی ورق استیل وجود دارد یا اصطلاحا همان طرح‌ هایی که به شکل دانه گندم هستند، موجب می شوند تا دست کاربر روی سطح خودپرداز نلغزد. این کاهش تماس و عدم لغزش، بر عمر مفید این وسایل فلزی می افزاید و در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیر را تا حد قابل توجهی پایین می آورد. 

•    تمیز شدن آسان

صدها هزار نفر در روز از دستگاه‌ های خودپردازی که در محل های پر عبور و مرور واقع شده اند، استفاده می کنند؛ بنابراین مهم است که این مخازن به آسانی قابل تمیز شدن باشند. ورق استیل دانه گندمی از بهداشتی ترین مواد است، تا جایی که از آن در مصارف پذیرایی و پزشکی نیز استفاده می‌ شود. این ورق از رشد باکتری ها پشتیبانی نمی کند و به راحتی تمیز و استریل می شود؛ بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد.

 

ورق استیل دکوراتیو

 

•    کاربرد زیبایی شناسی‌ 

نمی‌ توان از ظاهر شیک و مدرن ورق استیل با سطح طرح دار به سادگی عبور کرد. این آلیاژ زیبایی و کارایی را در کنار هم دارد و به همین علت در صنایع، پرکاربرد شده است. از طرفی وجود طرح روی ورق استیل که پستی و بلندی و شیار ایجاد کرده است، فرصت ماجراجویی از کودکان و نوجوانان جنجالی که قصد دارند، روی دستگاهه ای خودپرداز با انواع ابزارها، خراش یا نقاشی ایجاد کنند را می گیرد!

•    قابلیت بازیافت

چه چیزی بهتر از این که دستگاه‌ های خودپرداز به عنوان مخازن فلزی، قابل بازیافت باشند؛ بدون اینکه بازگشت آن ها به چرخه کاربردی، از کیفیت و استحکامشان کم کند. استفاده از ورق استیل دانه گندمی در ساخت دستگاه های خودپرداز، موجب می‌ شود تا این فلز به طور مداوم مورد استفاده مجدد قرار گیرد و برای حفظ محیط زیست، مفید باشد.

قیمت ورق استیل

همان طور که گفته شد امروزه استفاده از ورق های استیل به سبب مزایا و کاربردی که دارند در صنایع مختلف بسیار پرطرفدار است و اطلاع از قیمت روز این ورق ها، اهمیت فراوانی برای صاحبان کسب و کارها دارد. به طور کلی باید گفت قیمت ورق استیل به ضخامت، نوع پرداخت و طرح و گرید آلیاژی بستگی دارد. یعنی هر چقدر که روی ورق استیل طرح بیشتری وجود داشته باشد، این آلیاژ مورد پرداخت بیشتری واقع شده است و طبیعتا، قیمت گرانتری دارد. به همین سبب ورق استیل دانه گندمی، نسبت به ورق های براق و مات که طرح دار نیستند یا طرح های ساده تری دارند، گرانتر است. برای اطلاع از قیمت روز انواع ورق استیل اعم از طرح دار یا ساده می‌ توانید روزانه در ساعات کاری با کارشناسان تماس بگیرید و نیز برای ثبت سفارش، از طریق وب سایت اقدام نمایید.

ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی

ورق استیل

 

مقدمه

انتخاب مواد مناسب برای مبدل های حرارتی به ویژه با توجه به کیفیت حرارتی، مقاومت در برابر افتادگی در هنگام لحیم کاری و مقاومت در برابر خوردگی، کلیدی است.
اگر مبدل حرارتی در فضای باز یا در یک کارخانه فرآوری با محیط خورنده کار کند، مقاومت در برابر خوردگی بالا، یک ضرورت خواهد بود.
ورق استیل نسوز؛ متریال محبوب صنعتگران برای استفاده در مبدل های حرارتی است. در ادامه به دلایل این انتخاب میپردازیم.

چه ماده ای را برای مبدل حرارتی انتخاب می کنید؟

هنگام در نظر گرفتن اینکه کدام مواد برای یک مبدل حرارتی مناسب هستند، باید سه عنوان کلیدی را در نظر بگیرید:
•    قدرت انتقال حرارتی
•    دمای عملیاتی
•    و مقاومت در برابر خوردگی. 
 البته خواص فیزیکی و مکانیکی مواد مانند سهولت ساخت و نگهداری مداوم نیز قابل توجه است، مواردی که در ورق استیل نسوز، به وضوح قابل مشاهده است.

 

 ورق استیل

 

اهمیت متریال مورد استفاده در مبدل حرارتی

مهندسان طراح باید در نظر بگیرند که چه سیالی از طریق مبدل حمل می شود و مواد را بر اساس آن انتخاب کنند و مورد استفاده قرار دهند. 
به عنوان مثال، در صنعت داروسازی بسیار حائز اهمیت است که ماده در حین عبور از یک مبدل حرارتی، خالص باقی بماند و از ترکیب شیمیایی آن چیزی کاسته یا اضافه نشده باشد.
در چنین محیطی، لوله ها باید از یک ماده بی اثر ساخته شوند. به طور کلی، سه فلز برای مبدل های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از استیل، آلومینیوم و مس.
هر فلز دارای خواص حرارتی بهینه و مقاومت در برابر خوردگی هستند، اما انتخاب اکثر مهندسان و اهالی فن، ورق استیل نسوز، است.
در واقع می توان این گونه گفت که تنش های حرارتی ناشی از اختلاف دمای زیاد می تواند باعث ایجاد ترک در مواد شود. تأثیرات مکانیکی مانند ارتعاشات، چکش های بخار و همچنین فشار زیاد درون دستگاه  ها چالش بزرگی برای مواد مورد استفاده ایجاد می کند. 
برای مثال، خوردگی و رسوبات ناشی از سنگ آهک بسیار حائز اهمیت است. آن ها نیازهای تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی را در صورت عدم توجه افزایش می دهند. 
فراموش نکنید که تعمیر و نگهداری، فرآیندی هزینه بر است و در نهایت منجر به از کار افتادن جزئی یا کامل سیستم می شود، پس بهترین حالت زمانی اتفاق می افتد که از ماده ای استفاده شود که تا حد امکان مقاوم باشد.
مبدل های حرارتی فولاد ضد زنگ و ورق استیل نسوز، گران تر از آلومینیوم هستند که سبک وزن و رسانایی حرارتی بالایی دارند، اما به دلیل طول عمر و مقاومت در برابر خوردگی فولاد ضد زنگ، احتمالاً در آینده نزدیک بیشتر از آن خواهید شنید.

دلایل استفاده از ورق استیل نسوز در ساخت مبدل های حرارتی

انسان ها همواره به دنبال کشف و یافتن متریال کاربردی تر، در دسترس تر و ارزان تر هستند.
 این قضیه در انتخاب فلز برای ساخت مبدل حرارتی هم صدق می کند و مهندسان، ورق استیل ۳۱۰، یا ورق استیل مشبک ۳۰۹، را به عنوان موادی سبک تر و کارآمدتر از نظر حرارتی انتخاب می کنند. از طرفی هر گاه در پروژه ها بودجه، محدودتر باشد، باز هم انتخاب ورق استیل نسوز، در اولویت قرار می گیرد.
ورق های استیل به عنوان آلیاژی از فولاد، ماده رسانای حرارتی محسوب می شوند و مسلماً مقرون به صرفه ترین مواد هستند. ورق های استیل در انتشار گرما تقریباً به اندازه مس کارآمدی دارند.
ورق استیل نسوز؛ همچنین بسیار سبک تر و انعطاف پذیرتر از ورق های مسی است و از قابلیت چکش خواری بالایی برخوردار است، که یک مزیت ویژه به شمار می رود.
به عنوان مثال هر گاه مهندسان طراح بخواهند یک مبدل باله صفحه ای برای یک کوره گازی در نظر بگیرند، انتخابشان ورق استیل ۳۱۰، یا ورق استیل مشبک ۳۰۹ است، زیرا برای ایجاد پیچیدگی های باله ها مناسب تر است.
این گریدهای فلزی ثابت کرده اند که موادی قابل اعتماد و بادوام هستند. مبدل های حرارتی ساخته شده از ورق استیل نسوز، به ویژه در برابر خوردگی مقاومت می کنند و رسوبات سنگ آهک و باقی مانده های دیگر را به حداقل می رسانند. 

ویژگی های ورق استیل جهت استفاده از آن در مبدل حرارتی

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، مبدل حرارتی، اموری حیاتی در صنعت را بر عهده دارد که چنانچه مکررا دچار تعمیر شود، از عمر مفید آن کاسته خواهد شد و از کار می افتد و به تبع برای صاحبان کسب و کار، هزینه آفرین خواهد بود.
 به همین سبب مهندسان چنانچه اعتبار و بودجه کافی داشته باشند از ورق استیل ۳۱۰، یا ورق استیل مشبک ۳۰۹ استفاده خواهند کرد. این امر به جهت ویژگی های متعدد ورق استیل نسوز، اتفاق می افتد. ویژگی هایی مانند موارد زیر:
•    سادگی ساخت و نصب
•    چکش خوری آسان و انعطاف پذیری خوب
•    سهولت در تمیز کردن
•    ضد زنگ
•    نسوز
•    مقاوم در برابر خوردگی
•    قدرت انتقال حرارت
•    کاستن هزینه های جانبی مانند هزینه هایی برای تعمیر یا نگهداری
•    در دسترس بودن با ابعاد و شکل های متعدد
•    مقاومت در برابر گرمای شدید و سرمای زیاد و مناسب برای استفاده در بیشتر فرآیندها

 

 ورق استیل

 

جمع بندی

مبدل های حرارتی گاهی به ثمر رساندن فرآیندهایی حیاتی را برعهده دارند، بنابراین مهم است که همواره در حالت استاندارد کار کنند تا نتیجه دلخواه و به دور از ناخالصی فراهم شود.
ورق استیل نسوز؛ پرطرفدارترین گرید آلیاژی است که به راحتی در دسترس و قابل تهیه است و از دوام و کارایی بسیار خوبی نیز برخوردار است. 

ورق استیل در سقف ساختمان

 

ورق استیل در سقف

 

مقدمه

سقف فلزی یک سیستم سقفی در ساختمان است که از قطعات ورق استیل صنعتی ساخته شده است که با مقاومت بالا، نفوذ ناپذیری و طول عمرزیاد شناخته می شود. از آنجاییکه سقف جزئی از نمای ساختمان است، به منظور ایجاد زیبایی بصری، از مواد با سطح زیبا نظیر ورق استیل طرحدار و ورق استیل میرور  استفاده می گردد.

مزایا

سقف های ساخته شده از ورق استیل صنعتی می توانند تا 100 سال دوام بیاورند و معمولاً نصاب ها تا 50 سال ضمانت می دهند. بیشتر سقف‌های فلزی به دلیل طول عمرشان، در دراز مدت از سقف های آسفالتی ارزان‌تر هستند. سقف فلزی می تواند از درصد بالایی از مواد بازیافتی تشکیل شده باشد که 100٪ قابل بازیافت است. یکی از دلایل استفاده از ورق های با سطح پایانی خاص نظیر ورق استیل طرحدار و ورق استیل میرور، انعکاس گرمای تابشی آفتاب در فصول گرم می باشد. در مقیاس بزرگتر، استفاده از آنها اثر جزیره گرمایی شهرها را در مقایسه با آسفالت کاهش می دهد. 

 

ورق استیل در سقف

 

بر اساس مطالعه سال 2008 توسط آزمایشگاه ملی Oak Ridge، سقف های فلزی همراه با توانایی های عایق بهتر خود، می توانند نه تنها 40 درصد کاهش هزینه های انرژی در تابستان، بلکه تا 15 درصد کاهش در هزینه های انرژی در زمستان را ارائه دهند. این یافته مبتنی بر استفاده از یک سیستم تسمه چهار اینچی بین تخته سه لا و فلز با رنگ سرد بر روی سقف است، که یک شکاف هوایی بین روکش سقف، تخته سه لا و فلز ایجاد می کند. فلزات با رنگ سرد رنگ های روشن و بازتابنده ای مانند سفید هستند. همچنین در این مطالعه بیان شده است که آب بندی مجدد و عایق بندی کانال های هوا در اتاق زیر شیروانی باعث صرفه جویی بیشتر در هزینه ها می شود.
 سقف فلزی همچنین سبک وزن است، فشار کمی بر روی سازه های پشتیبان باربر ایجاد می کند و می تواند در بالای سقف موجود نصب شود. سقف سبک برای سازه های بزرگ و یا قدیمی بسیار مفید است، زیرا به حفظ یکپارچگی ساختاری کلی ساختمان کمک می کند. با وجود وزن سبک، به دلیل اینکه سیستم های سقف فلزی از پانل های به هم پیوسته استفاده می کنند، سقف فلزی در مقایسه با سایر مصالح سقف، مقاومت بیشتری در برابر باد ایجاد می کند. ورق های بام فلزی نیز در برابر هر نوع حمله آفات و حشرات مقاوم هستند. 

معایب

معایب سقف های فلزی عبارت از صدای ایجاد شده از برخورد باران به سقف و ایجاد فرورفتگی ناشی از برخورد تگرگ می باشد. در مناطق برفی، سقوط برق از روی سقف بر روی عابران یکی از معضلات عمده آن است.

سایر مواد مورد استفاده در سقف ساختمان

سقف‌های فلزی گاهی از فولاد گالوانیزه موج‌دار ساخته می‌شوند. یک فولاد گالوانیزه با فلز روی پوشش داده می‌شود و سپس به شکل رول به ورق‌های موجدار تبدیل می‌شود. روش دیگر ترکیب روی، آلومینیوم و فولاد با پوشش سیلیکونی است. این محصولات با نام های تجاری مختلفی مانند "زینکالوم" یا "گالوالوم" به فروش می رسند. 
یکی دیگر از محصولات سقف فلزی به صورت نورد شده با عرض های مختلف عرضه می شود. این مواد با استفاده از دستگاه مخصوص درز سقف و به صورت عمودی روی پانل اجرا می شود تا اتصالات را ببندد و از نفوذ آب جلوگیری کند. اینها معمولاً از فولاد رنگ شده یا با سنگ پوشیده شده اند. پانل های سقفی فولادی با روکش سنگ از فولاد روکش شده روی/آلومینیوم با پوشش ژل اکریلیک ساخته شده اند. سنگ ها معمولاً یک محصول طبیعی با پوشش سرامیکی رنگی هستند. 
 سایر فلزات مورد استفاده برای پوشش سقف عبارت از سرب، قلع و آلومینیوم و مس است. مس برای سقف استفاده می شود زیرا مقاومت در برابر خوردگی، دوام، عمر طولانی، نگهداری کم، محافظ فرکانس رادیویی، حفاظت در برابر صاعقه و مزایای پایداری را ارائه می دهد. سقف‌های مسی اغلب یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های معماری ساختمان‌های برجسته از جمله کلیساها، ساختمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها هستند. امروزه از مس نه تنها در سیستم‌های سقف‌سازی، بلکه برای فلاشینگ‌ها و کاپینگ‌ها، ناودان‌ها و ناودان‌های باران، گنبدها، گلدسته‌ها، طاق‌ها و دیگر عناصر طراحی معماری استفاده می‌شود. در مرکز مطالعات احیاکننده لایل در پومونا کالیفرنیا، مس برای سقف بر اساس اصول احیاکننده انتخاب شده است. اگر لازم باشد ساختمان تخریب شود، مس می‌تواند به دلیل ارزش بالای آن در بازیافت و استفاده‌های بالقوه متنوع آن مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

 

ورق استیل در سقف

 

پوشش

چندین نوع پوشش روی پانل های فلزی برای جلوگیری از زنگ زدگی، ایجاد عایق رطوبتی یا انعکاس گرما استفاده می شود. آنها از مواد مختلفی مانند اپوکسی و سرامیک ساخته می شوند. پوشش‌های سرامیکی را می‌توان بر روی مواد سقف فلزی اعمال کرد تا خاصیت انعکاس حرارت را اضافه کند. بیشتر پوشش های سرامیکی از رنگ معمولی با دانه های سرامیکی که به عنوان یک افزودنی مخلوط شده اند، ساخته می شوند. گاهی اوقات پوشش‌هایی روی مس اعمال می‌شود. پوشش های شفاف رنگ طبیعی، گرما و رنگ فلزی، آلیاژهای مس را حفظ می کنند.

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعد
<-blogads->