قیمت و تفاوت بین ورق استیل 304 و 316

 

قیمت و تفاوت بین ورق استیل 304 و 316

وقتی به ورق استیل 304 در مقابل 316 نگاه می کنیم، به سختی می توان تفاوت بین آنها را متوجه شد. با این حال، هنگام تولید ورق استیل 304 در مقابل 316، تفاوت می تواند بسیار زیاد باشد.

مقدمه:

وقتی به ورق استیل 304 در مقابل 316 نگاه می کنیم، به سختی می توان تفاوت بین آنها را متوجه شد. با این حال، هنگام تولید ورق استیل 304 در مقابل 316، تفاوت می تواند بسیار زیاد باشد. در این مقاله به بررسی این دو نوع آلیاژ و مقایسه خواص و قیمت آنها پرداخته شده است.

ورق استیل 304 در مقابل 316: چه چیزی آنها را بسیار محبوب می کند؟

سطوح بالای کروم و نیکل موجود در ورق استیل 304 و 316 مقاومت بالایی در برابر گرما، سایش و خوردگی ایجاد می کند. آنها نه تنها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی معروف هستند، بلکه به دلیل ظاهر و تمیزی کلی خود نیز شناخته می شوند.
هر دو نوع ورق استیل در صنایع گسترده استفاده می شوند. به عنوان رایج ترین ورق استیل، نوع 304 استاندارد ضد زنگ "18/8" در نظر گرفته می شود. ورق استیل 304 به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بادوام است و به راحتی به اشکال مختلف مانند ورق استیل، میله فولادی ضد زنگ و لوله فولادی ضد زنگ تبدیل می شود. مقاومت ورق استیل 316 در برابر مواد شیمیایی و محیط های دریایی، آن را به یک انتخاب محبوب در میان تولیدکنندگان تبدیل کرده است.

 

تفاوت استیل 304 و 316

 

ورق های استیل چگونه دسته بندی می شوند؟

پنج کلاس فولاد ضد زنگ بر اساس ساختار کریستالی آنها (نحوه چیدمان اتم های آنها) سازماندهی شده اند. از پنج کلاس، ورق استیل 304 و 316 در کلاس آستنیتی قرار دارند. ساختار فولادهای زنگ نزن درجه آستنیتی آنها را غیر مغناطیسی می کند و از سخت شدن آنها توسط عملیات حرارتی جلوگیری می کند.

کاربردهای ورق استیل 304:

صنعت پزشکی معمولاً از ورق استیل 304 استفاده می کند، زیرا مواد شیمیایی تمیز کننده قوی را بدون خوردگی تحمل می کند. به عنوان یکی از معدود آلیاژهایی که با مقررات بهداشتی سازمان غذا و دارو برای تهیه غذا مطابقت دارد، صنایع غذایی اغلب از ورق استیل 304 استفاده می کنند.

ترکیب شیمیایی:

ورق استیل 316 حاوی بسیاری از خواص شیمیایی و مکانیکی مشابه ورق استیل 304 است. با چشم غیر مسلح، این دو فلز یکسان به نظر می رسند. با این حال، ترکیب شیمیایی 316 که از 16٪ کروم، 10٪ نیکل و 2٪ مولیبدن تشکیل شده است، تفاوت اصلی بین ورق استیل 304 و 316 است.

کاربردهای ورق استیل 316:

افزودن مولیبدن در ورق استیل316 آن را نسبت به آلیاژهای مشابه در برابر خوردگی بسیار مقاوم تر می کند. ورق استیل 316 به دلیل مقاومت بالای خود در برابر خوردگی، یکی از فلزات اصلی برای محیط های دریایی است. ورق استیل 316 نیز به دلیل دوام و تمیزی در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
مقاومت حرارتی فاکتور مهمی است که باید هنگام مقایسه درجه های مختلف فولاد ضد زنگ در نظر گرفت. محدوده ذوب ورق استیل 304 حدود 50 تا 100 درجه فارنهایت بالاتر از 316 است. اگرچه محدوده ذوب 304 بالاتر از 316 است، اما هر دو مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون در سرویس های متناوب تا 870 درجه سانتیگراد و در سرویس مداوم دارند.
ورق استیل 304 گرمای زیاد را به خوبی کنترل می کند، اما استفاده مداوم در دمای 425 تا 860 درجه سانتی گراد (797-1580 درجه فارنهایت) ممکن است باعث خوردگی شود.
ورق استیل 316 در دماهای بالاتر از 843 درجه سانتیگراد و زیر 454 سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد.

 

تفاوت استیل 304 و 316

 

تفاوت قیمت ورق استیل 304 با 316:

چه چیزی ورق استیل 316 را از ورق استیل 304 گران تر می کند؟ افزایش مقدار نیکل و افزودن مولیبدن در 316 آن را گرانتر از 304 می کند. به طور متوسط قیمت ورق استیل 316 حدود 40 درصد بیشتر از قیمت 304 است.

ورق استیل 316 در مقابل 304: کدام بهتر است؟

هنگام مقایسه ورق استیل 304 در مقابل 316، هر دو مزایا و معایبی دارند که باید هنگام تصمیم گیری از کدام یک برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، ورق استیل 316 نسبت به 304 در برابر نمک و سایر مواد خورنده مقاوم تر است. بنابراین، اگر محصولی تولید می کنید که اغلب در معرض مواد شیمیایی یا محیط های دریایی قرار می گیرد، 316 انتخاب بهتری است.
از طرف دیگر، اگر محصولی تولید می کنید که به مقاومت در برابر خوردگی قوی نیاز ندارد، 304 یک انتخاب کاربردی و اقتصادی است. برای بسیاری از کاربردها، 304 و 316 در واقع قابل تعویض هستند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

.

چه نوعی از ورق استیل بهتر است؟

 

چه نوعی از ورق استیل بهتر است؟

ورق استیل نظیر ورق استیل 304، ورق استیل 316 و غیره که در درجه اول به دلیل مقاومت در برابر خوردگی آن شناخته شده اند، در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند

 

مقدمه

ورق استیل نظیر ورق استیل 304، ورق استیل 316 و غیره که در درجه اول به دلیل مقاومت در برابر خوردگی آن شناخته شده اند، در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند. طیف متنوع درجه ها به آن اجازه می دهد تا کاربردهای مختلفی را در بسیاری از صنایع مختلف در خود جای دهد. در این مقاله 7 نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب نوع ورق استیل در نظر گرفته شود که در ذیل به آن اشاره شده است:
- آیا باید شکل پذیری خوبی داشته باشد؟
- آیا نیاز به جوش دارد؟
- آیا نیاز به ماشین کاری دارد؟
- چه مقدار و چه نوع مقاومت در برابر خوردگی مورد نظر است؟
- آیا نیاز به عملیات حرارتی دارد؟
- الزامات استحکام چیست؟
اگر نوع کاربرد به شکل پذیری خوب نیاز دارد، می بایست از گروه مارتنزیتی فولادهای زنگ نزن خودداری کرد. یک گرید آستنیتی مانند ورق استیل 304 یا یک گرید فریتی مانند ورق استیل430 را می توان انتخاب کرد. فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی مانند ورق استیل410 معمولاً شکننده هستند و به راحتی شکل پذیر نیستند. فولادهای زنگ نزن آستنیتی معمولاً بهترین انتخاب در مورد فولادهای زنگ نزن شکل پذیر هستند.

 

انتخاب گرید استیل

 

آیا ورق استیل نیاز به جوشکاری دارد؟

جوشکاری ورق استیل بسیار متفاوت از جوشکاری فولاد کربنی است و می تواند منجر به مشکلاتی مانند خوردگی بین دانه ای، ترک داغ و ترک خوردگی ناشی از تنش شود. جوش‌پذیرترین فولادهای زنگ نزن معمولاً در گروه آستنیتی قرار دارند. هنگام جوشکاری فولادهای زنگ نزن آستنیتی باید از گریدهایی مانند L304 یا 347 استفاده شود. درجه L304 دارای کربن کمتری است در حالی که 347 دارای تثبیت کننده های نیوبیم است که به جلوگیری از خوردگی بین دانه ای کمک می کند. ورق های استیل فریتی مانند ورق استیل 430 یا ورق استیل 439 نیز مانند فولادهای زنگ نزن دوبلکس به راحتی قابل جوش هستند. ورق استیل مارتنزیتی به طور کلی برای جوشکاری مناسب نیست، با این حال، برخی از گریدهای ورق استیل مارتنزیتی با مقادیر کمتر کربن را می توان جوش داد. در فولادهای زنگ نزن سخت شده با رسوب، باید مراقب بود که خواص مکانیکی اولیه در طول فرآیند جوشکاری به خطر نیفتد.

آیا ورق استیل نیاز به ماشین کاری دارد؟

در صورت نیاز به ماشینکاری، هنگام کار با ورق استیل باید ملاحظات خاصی در نظر گرفته شود. بیشتر گریدهای ورق استیل را می توان ماشین کاری کرد، با این حال، ورق استیل بسیار مستعد کار سخت شدن است. فرآیند ماشینکاری باید بهینه شود تا با سرعتی کار کند که به کاهش این مشکل کمک کند و ابزارهای مورد استفاده برای ماشینکاری نیز باید در شرایط کاری خوب نگهداری شوند. مشابه فولادهای کربنی، گوگرد را می توان برای افزایش ماشینکاری اضافه کرد. ورق استیل 303 نمونه ای از این موارد است. شباهت زیادی به ورق استیل 304 دارد با این تفاوت که برای ماشین کاری به آن گوگرد اضافه شده است. ورق استیل 416 نمونه ای از ورق استیل فریتی با گوگرد اضافه شده است.

چه مقدار و چه نوع مقاومت در برابر خوردگی مورد نظر است؟

ورق استیل معمولاً به دلیل خواص مقاوم در برابر خوردگی آن انتخاب می شود، اما مهم است که بدانید که گریدهای مختلف مقادیر متفاوتی از مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهند. ورق های استیل آستنیتی به دلیل داشتن مقادیر بالای کروم به طور کلی بیشترین مقاومت در برابر خوردگی را دارند. این باعث می شود که ورق استیل 304 یک انتخابی عالی برای زمانی باشد که مقاومت در برابر خوردگی مهم است. ورق استیل 316 مشابه ورق استیل 304 است، اما دارای مولیبدن به عنوان بخشی از ترکیب شیمیایی آن است که مقاومت به خوردگی آن را بیشتر می کند. فولادهای زنگ نزن فریتی و مارتنزیتی به طور کلی مقرون به صرفه تر از فولاد زنگ نزن آستنیتی هستند زیرا نیکل کمتر و گاهی اوقات کروم کمتری نسبت به فولادهای زنگ نزن آستنیتی دارند که می تواند منجر به کاهش مقاومت در برابر خوردگی شود. فولادهای زنگ نزن دوبلکس را می توان برای جلوگیری از ترک خوردگی ناشی از تنش ناشی از فولادهای زنگ نزن آستنیتی استفاده کرد.

 

انتخاب گرید مناسب استیل

 

آیا فولاد ضد زنگ نیاز به عملیات حرارتی دارد؟

اگر قرار است ورق استیل تحت عملیات حرارتی قرار گیرد، مهم است که بدانیم گریدهای مختلف آن چگونه می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. در بیشتر موارد، فولادهای زنگ نزن آستنیتی و فولادهای زنگ نزن فریتی هنگام عملیات حرارتی غیر قابل سخت شدن هستند. ورق های استیل قابل عملیات حرارتی معمولاً مارتنزیتی یا سخت شده در اثر رسوب می باشند که نمونه هایی از این موارد به ترتیب گرید C440 و PH 17-4 را می توان نام برد.

استحکام مورد نیاز ورق استیل چیست؟

استحکام بسیار بالایی را می توان با ورق استیل مارتنزیتی مانند گرید C440 و ورق استیل سخت شده مانند گریدهای 17-4 PH و 15-5 PH بدست آورد. ورق های استیل آستنیتی، مانند ورق استیل 316، می توانند استحکام بالایی نیز داشته باشند، البته نه به اندازه گریدهای مارتنزیتی. ورق استیل آستنیتی همچنین دارای نیکل بیشتری نسبت به فولادهای زنگ نزن دیگر هستند، بنابراین گریدی مانند 316 چقرمگی و شکل پذیری بیشتری نسبت به ورق استیل فریتی و مارتنزیتی خواهد داشت. ورق های استیل دوبلکس می توانند خواص فولاد ضد زنگ فریتی را ارائه دهند در حالی که همچنان شکل پذیری و چقرمگی نزدیک به فولادهای زنگ نزن آستنیتی را حفظ می کنند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

.

جوشکاری ورق های کویل فولاد ضد زنگ

 

 

جوشکاری ورق های کویل فولاد ضد زنگ

جوشکاری ورق های کویل فولاد ضد زنگ

 

مقدمه

هنگامی که مقاومت در برابر خوردگی مهم است، فولاد ضد زنگ یکی از محبوب ترین مواد است. مقادیر بالای کروم و سایر عناصر آلیاژی آن به همراه خواص ساختاری فولاد کربنی آن را به یک ماده بسیار مفید برای بسیاری از پروژه ها تبدیل کرده است. با این حال، همه فولادهای ضد زنگ به راحتی جوش داده نمی شوند و می توان ادعا کرد که برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ اصلاً قابل جوشکاری نیستند. در این مقاله برخی از مهترین گریدهای فولاد زنگ نزن و قابلیت جوشکاری آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

فولادهای زنگ نزن آستنیتی

فولادهای زنگ نزن آستنیتی را می توان با استفاده از فرآیندهای مختلف جوشکاری به یکدیگر متصل نمود. برخی از آنها بیشتر از سایرین برای جوشکاری ارجحیت دارند، مانند کویل فولاد زنگ نزن 304، 308، 316، 321 و 347 که همگی گریدهای آستنیتی هستند که قابل جوشکاری هستند.
البته لازم به ذکر است که این گریدها به دلیل میزان کربن نسبتاً بالایی که دارند می توانند در معرض خوردگی بین دانه ای قرار گیرند. خوردگی بین دانه ای زمانی اتفاق می افتد که کروم موجود در فولاد ضد زنگ به جای ایجاد یک لایه محافظ اکسید کروم با کربن ترکیب شود. این کاربیدهای کروم باعث می شوند که ناحیه اطراف جوش با گذشت زمان در معرض خوردگی قرار گیرد. برای مبارزه با خطر خوردگی بین دانه‌ای، آلیاژهای 304، 308 و 316 نیز به شکل کم کربن موجود هستند. این گریدها با پسوند "L" مانند L304 مشخص می شوند. مقدار کمتر کربن در این گریدها به کروم اجازه می دهد تا به جای اینکه با اتم های کربن گره بخورد، یک لایه اکسید کروم محافظ تشکیل دهد. گزینه های دیگر شامل درجه هایی مانند 321 یا 347 است که تثبیت شده اند. این بدان معناست که از افزودنی‌های تیتانیوم یا نیوبیم استفاده می‌شود تا کربن قبل از اینکه بتواند با کروم ترکیب شود با آنها ترکیب شود. این دو شکل جلوگیری از خوردگی بین دانه ای به فولادهای زنگ نزن آستنیتی اجازه می دهد تا با کاهش خطر شکست ناحیه متاثر از جوش، جوشکاری شوند.

 

ورق استیل

 

فولادهای ضد زنگ فریتی

به طور کلی، فولادهای زنگ نزن فریتی، جوش‌پذیرترین فولادهای زنگ نزن هستند. در حالی که گریدهای فریتی هنوز دارای کروم و سایر عناصر آلیاژی هستند، مقدار کاهش یافته این عناصر در مقایسه با فولاد زنگ نزن آستنیتی باعث جوش پذیری بیشتر فولادهای زنگ نزن فریتی می شود. خوردگی بین دانه ای به دلیل مقادیر کمتر کروم در فولادهای زنگ نزن فریتی چندان نگران کننده نیست. این بدان معنی است که حفظ مقاومت در برابر خوردگی به احتمال زیاد در مقایسه با کاربردهایی که از درجه های آستنیتی استفاده می کنند، چندان نگران کننده نخواهد بود.
مقادیر کمتر عناصر آلیاژی نیز خطر ترک خوردگی داغ در طول فرآیند جوشکاری را کاهش می دهد. اگر حرارت ورودی بیش از حد در فرآیند جوشکاری استفاده شود، فولادهای زنگ نزن فریتی می توانند در معرض رشد بیش از حد دانه در ناحیه تحت تأثیر حرارت قرار گیرند. اگر این اتفاق بیفتد، از دست دادن چقرمگی و شکل پذیری رخ می دهد. فولادهای زنگ نزن فریتی مانند 407 و 430 گزینه های عالی برای فولادهای زنگ نزن فریتی در کاربردهای جوشکاری هستند.

فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی

جوشکاری فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی نسبت به فریتی یا آستنیتی به دلیل محتوای کربن بالاتر دشوارتر است. افزایش محتوای کربن در ارتباط با سایر عناصر آلیاژی موجود در فولادهای زنگ نزن احتمال تشکیل ریزساختار شکننده را افزایش می دهد. این می تواند باعث ترک خوردگی جوش شود. به منظور جلوگیری از ترک خوردن، باید اقدامات احتیاطی متعددی انجام شود. هیدروژن وارد شده به جوش از فرآیند جوشکاری باید به حداقل برسد تا خطر ترک خوردگی هیدروژنی کاهش یابد. همچنین برای کاهش شکنندگی محل اتصال جوش و ناحیه متاثر از حرارت باید از عملیات حرارتی قبل و بعد از جوشکاری استفاده شود.
گریدهای مارتنزیتی مانند 403، 410 و 420 تعدادی از گریدهایی هستند که در صورت انجام عملیات حرارتی مناسب و انتخاب فلزات پرکننده مناسب می توان آنها را جوش داد. با این حال، درجات مارتنزیتی از فولاد ضد زنگ موجود است که جوش دادن آنها تقریباً غیرممکن در نظر گرفته می شود. هنگام انتخاب فولاد ضد زنگ مارتنزیتی برای کاربرد جوشکاری باید مراقب این موارد بود.

 

ورق استیل

 

انواع دیگر فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ دوبلکس از نظر ترکیب بخشی آستنیتی و بخشی فریتی است. برای دستیابی به این آرایش هیبریدی، از ترکیبات شیمیایی پیچیده استفاده می شود. آنها به طور کلی نیکل کمتر و مقادیر بیشتری از کروم نسبت به سایر فولادهای ضد

زنگ دارند. آنها را می توان جوش داد، اما فلزات پرکننده مختلف باید برای انواع مختلف فولادهای ضد زنگ دوبلکس استفاده شود. به عنوان مثال، گرید 2205 باید با فلز پرکننده گرید 2209 جوش داده شود.
فولادهای زنگ نزن استحکام و سختی خود را از رسوبات بین فلزی می گیرند که از حرکت نابجایی در ریزساختار فولاد ضد زنگ جلوگیری می کنند. این رسوبات توسط فرم خاصی از عملیات حرارتی تشکیل می شوند. هنگامی که گرمای حاصل از جوشکاری به این مواد اعمال می شود، می تواند خواص مکانیکی اصلی فولاد ضد زنگ سخت کننده را به خطر بیندازد. این مواد باید پس از جوشکاری با رعایت دستورالعمل های سازنده مواد، دوباره عملیات حرارتی می شوند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

.

ابعاد کویل استیل را چگونه اندازه گیری کنیم ؟

 

چگونه ابعاد یک کویل فولادی را محاسبه کنیم؟

چگونه ابعاد یک کویل فولادی را محاسبه کنیم؟

در خط تولید کویل فولادی تلاش می شود فرآیند تولید مداوم بوده و کاهش توقف خط و حداقل ضایعات را داشته باشیم.

مقدمه

فرآوری کویل فولادی روشی ساده و موثر برای معرفی مفاهیم تولید در ساخت ورق فلزی و کویل های فولاد زنگ نزن 304، 316، 309 و غیره است. در خط تولید کویل فولادی تلاش می شود فرآیند تولید مداوم بوده و کاهش توقف خط و حداقل ضایعات را داشته باشیم.

برنامه ریزی تولید کویل فلزی

چهار فرمول سریع به برنامه ریزی تولید کویل فلزی کمک می کند و به این سوالات ساده پاسخ می دهد:

- چگونه طول کویل را از قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت محاسبه کنیم؟
- چگونه زمان کار یک کویل فلزی را محاسبه کنیم؟
- چگونه طول کویل را از وزن، نوع مواد، عرض و ضخامت محاسبه کنیم؟
- چگونه وزن کویل را از عرض، قطر بیرونی و داخلی محاسبه کنیم؟

 

در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه این فرمول ها به دست می آیند.

 

ورق استیل

 

تعریف کویل فلزی

اول از همه، بیایید مشخص کنیم که کدام اطلاعات اولیه، یک کویل فلزی را تعریف می کنند. قطر داخلی کویل (ID اندازه گیری شده در mm) به نوع کویل و خط شکاف بستگی دارد. متداول ترین اندازه های سوراخ 508 میلی متر هستند، اما از 406 و 610 میلی متر نیز استفاده می شود.

قطر بیرونی کویل (OD با mm اندازه گیری می شود) به ظرفیت مرکز خدمات بستگی دارد. همچنین باید با مشخصات هندسی کویلری که در آن کویل فلزی پردازش می شود بررسی شود.

در محاسبات زیر، ضخامت (T) کویل فلزی به معنای ضخامت کل است. در مورد کویل های روکش دار، ضخامت رنگ می تواند بین 03/0 میلی متر تا 08/0 میلی متر باشد. توجه داشته باشید که برخی از تولید کنندگان کویل های روکش دار، فقط ضخامت فلز را روی برچسب های کویل نشان می دهند. ضخامت رنگ می تواند اندکی بر نتایج فرمول ها تأثیر بگذارد.

عرض کویل (W) بعد عرضی کویل است و همراه با اطلاعات قبلی امکان محاسبه طول کویل (L) را فراهم می کند، که یک داده مهم برای محاسبه است.

نوع ماده برای تعیین چگالی فلز مهم است (D) نیز یکی از پارامترهای مهم در مشخصه یابی کویل های فلزی است.

 

به عنوان مثال چگالی کویل های زیر داده شده است:

- فولاد کربنی، فولاد گالوانیزه: 7.85 کیلوگرم بر دسی متر مکعب
- فولاد ضد زنگ: 8 کیلوگرم بر دسی متر مکعب
- آلومینیوم: 2.71 کیلوگرم بر دسی متر مکعب
- سرب: 11.3 کیلوگرم بر دسی متر مکعب

با تعریف هندسه کویل ، محاسبه وزن کویل فلزی برحسب کیلوگرم آسان است.

چگونه طول کویل را از قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت محاسبه کنیم؟

اغلب در هنگام عرضه کویل های فلزی اطلاعاتی در مورد وزن کویل یا نوع مواد وجود ندارد. در این شرایط همچنان می‌توانیم طول کویل را از روی هندسه کویل محاسبه کنیم. تنها چیزی که نیاز داریم اندازه گیری قطر بیرونی کویل، قطر داخلی و ضخامت آن است. با این اطلاعات ابتدا حجم کویل فلزی را محاسبه کرده و برای به دست آوردن طول کویل باید نتیجه بر مقادیر تعیین شده توسط عرض و ضخامت کویل تقسیم گردد. به عنوان مثال، یک کویل با OD = 1600mm، ID = 508mm و T = 0.6mm دارای طول 3010 متر است.

این فرمول بسیار مفید است زیرا امکان محاسبه سریع ابعاد در حال اجرا روی یک کویل در حال پردازش را فراهم می کند. به عنوان مثال با یک سنسور لیزری که قطر کویل را می خواند و بنابراین با فرمول مربوط زمان کار دستگاه قابل محاسبه است.

چگونه زمان کار یک کویل فلزی را محاسبه کنیم؟

با شروع از طول کویل، تنها با دو زیر اطلاعات می توان میزان کارکرد دستگاه را محاسبه کرد. تنها چیزی که باید بدانیم طول قطعه و زمان چرخه است. برای این منظور کافی است طول کل ورق تولید شده به طول پیچیده شده هر کویل تقسیم گردد تا تعداد کویل ها محاسبه شود. حال به سادگی زمان تولید هر کویل در تعداد کویل های تولیدی ضرب می شود تا کل زمان تولید محاسبه گردد.

در برخی موارد، قطعات می توانند طول متغیر و زمان چرخه متغیر داشته باشند. در این مورد می توانیم انتخاب کنیم که از طول و زمان چرخه متوسط استفاده کنیم، یا زمان اجرا را از متر در دقیقه تولید شده توسط خط محاسبه کنیم.

 

ورق استیل

 

چگونه طول کویل را از وزن، نوع مواد، عرض و ضخامت محاسبه کنیم؟

در برنامه ریزی تولید، گاهی اوقات لازم است بدون داشتن کویل فیزیکی برای انجام اقدامات، تصمیم گیری شود. برای مثال، ممکن است فقط اطلاعاتی در مورد وزن کویل، عرض و ضخامت مواد داشته باشیم. با ضرب کردن چگالی کویل در حجم هر کویل می توان وزن آنرا محاسبه نمود. حال با دانستن ضخامت ورق پیچیده شده به سادگی طول ورق قابل محاسبه است.

نتیجه گیری

پردازش کویل به دلیل مفاهیم اولیه که بلافاصله در کارگاه معرفی می شود محبوبیت پیدا کرده است. علاوه بر این، کویل‌های فلزی برنامه‌ریزی تولید را آسان‌تر می‌کنند، طول عمر طولانی خطوط فرآوری را تضمین می‌کنند و اغلب هزینه کمتری در هر تن نسبت به ورق‌های فلزی دارند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

.

کویل استیل 316 و 304

مقایسه کویل استیل 304 و 316 

مقدمه

بیشترین فولاد ضد زنگ سفارش داده شده در سراسر جهان از گرید 304 است. این استاندارد مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری، استحکام و نگهداری آسان را ارائه می دهد که خاصیت ضد زنگ بودن برای آن شناخته شده ترین است. در حالی که 316 از نظر مقدار فروش در رتبه دوم قرار دارد، اما مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی نسبت به کلریدها و اسیدها دارد. این باعث محبوبیت آن برای طیف وسیعی از محیط‌ها نظیر محیط های ذیل می‌شود:
-    تجهیزات پزشکی و ایمپلنت
-    محیط های خدمات، پردازش و آماده سازی مواد غذایی
-    محیط های ساحلی
-    مناطق با نمک زیاد (مانند جاده ها)
-    امکانات ماءالشعیر سازی
-    محیط هایی با احتمال قرارگیری در معرض قلیایی ها و اسیدها
این مقاومت‌های افزایش‌یافته همچنین به حذف حدس و گمان از تمیز کردن کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های قوی‌تر، بدون نگرانی از آسیب یا تغییر ظاهر فولاد ضد زنگ، به راحتی فولاد ضد زنگ خود را تمیز کنید. همین خاصیت باعث می شود 316 یک ارتقای ایده آل برای محیط هایی با استانداردهای بهداشتی و تمیزی دقیق داشته باشد.

کدام فولاد بهتر است؟ فولاد ضد زنگ 316 یا 304؟

با مزایای ارائه شده توسط فولاد ضد زنگ 316، ممکن است تعجب کنید که چرا 304 محبوب‌تر است. اگر مطمئن نیستید که کدام را انتخاب کنید، این کاربردهای رایج برای این دو درجه را در نظر بگیرید:

 

کویل استیل 304 و 316

 

کاربرد فولاد ضد زنگ 304

-    لوله کشی آب
-    مخازن ذخیره سازی
-    محفظه های برق داخلی
-    روکش چرخ
-    تزئینات خودرو
-    لوازم آشپزخانه
-    لوازم خانگی
-    تزئینات

کاربردهای فولاد ضد زنگ 316

-    لوله کشی مواد شیمیایی
-    تجهیزات دارویی
-    تجهیزات پزشکی
-    تجهیزات شیمیایی
-    شناورهای فولادی ضد زنگ
-    فولاد سازه و اجزاء در محیط های دریایی
-    سطوح، تجهیزات و لوازم آشپزخانه تجاری
به طور خلاصه، اولویت کاربرد هریک از آلیاژها به هزینه و مقاومت در برابر خوردگی آنها بر می گردد. اگر به مقاومت اضافی 316 نیاز ندارید، گریدهای استاندارد 304 عملکرد و طول عمر مشابهی را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند. با این حال، در شرایطی که مقاومت اضافی مورد نیاز است، 316 اغلب طول عمر عملکردی محصولات فولادی را سال‌ها بهبود می‌بخشد. با وجود افزایش اولیه سرمایه گذاری، این می تواند منجر به پس انداز طولانی مدت شدید شود. به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های مختلف و ملاحظات عملکرد پیرامون سایر گریدهای فولاد ضد زنگ و با تطبیق قدرت ضد زنگ با استفاده از محیط مورد نظر خود، می توانید مزایای مالی و فیزیکی سرمایه گذاری فولاد ضد زنگ خود را بهینه کنید.

خرید کویل فولادی ضد زنگ برش خورده

پیشرفت‌ها در تجهیزات برش کویل از جنس فولاد ضد زنگ امکان تولید برش‌های دقیق را فراهم می‌کند تا کویل فولادی ضد زنگ کاملاً مطابق با نیازهای مشتری آماده گردد. طیف گسترده ای از آلیاژهای فولادی برای برش وجود دارند که به این معنی است که می توان مجموعه ای از ویژگی های مناسب را متناسب با پروژه موردنظر یافت. 
1-    هنگامی که الزامات مقاومت در برابر خوردگی زیاد نیست، فولاد ضد زنگ 304 بهتر است، زیرا قیمت واحد فولاد ضد زنگ 304 کمتر از فولاد ضد زنگ 316 است.
2-    هنگامی که صحنه استفاده دارای الزامات بالایی برای مقاومت در برابر خوردگی یون کلرید و مقاومت در برابر حرارت است، فولاد ضد زنگ 316 بهتر است. از آنجایی که فولاد ضد زنگ L316 حاوی مولیبدن (MO) است، کاربید تشکیل شده توسط آن بسیار پایدار است که می تواند از رشد دانه آستنیت در حین گرم شدن جلوگیری کند و حساسیت فولاد به گرمای بیش از حد را کاهش دهد. علاوه بر این، مولیبدن می تواند فیلم غیرفعال را فشرده تر و محکم تر کند تا به طور موثر مقاومت خوردگی یون کلرید (Cl-) فولاد ضد زنگ را بهبود بخشد. 

 

کویل استیل 304 و 316

 

تفاوت بین فولاد ضد زنگ 304 و 316

هنگام انتخاب فولاد ضد زنگ که باید محیط های خورنده را تحمل کند، معمولاً از فولاد زنگ نزن آستنیتی استفاده می شود. با دارا بودن خواص مکانیکی عالی، مقادیر بالای نیکل و کروم در فولادهای زنگ نزن آستنیتی نیز مقاومت در برابر خوردگی فوق العاده ای را ایجاد می کند. علاوه بر این، بسیاری از فولادهای زنگ نزن آستنیتی قابل جوشکاری و شکل پذیر هستند. دو تا از رایج‌ترین گریدهای فولاد زنگ نزن آستنیتی گریدهای 304 و 316 هستند.  
فولاد ضد زنگ درجه 304 حاوی مقدار زیادی نیکل است که معمولاً بین 8 تا 5/10 درصد وزنی و مقدار زیادی کروم تقریباً 18 تا 20 درصد وزنی است. دیگر عناصر اصلی آلیاژی شامل منگنز، سیلیکون و کربن است. باقی مانده ترکیب شیمیایی در درجه اول آهن است. مقادیر بالای کروم و نیکل به ورق استیل 304 مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی می دهد. 
مشابه 304، فولاد ضد زنگ گرید 316 دارای مقادیر زیادی کروم و نیکل است. 316 همچنین حاوی سیلیکون، منگنز و کربن است که اکثر ترکیبات آن آهن است. تفاوت عمده بین فولاد ضد زنگ 304 و 316 در ترکیب شیمیایی آن است که 316 حاوی مقدار قابل توجهی مولیبدن معمولاً 2 تا 3 درصد وزنی در مقایسه با مقادیر کم آن در 304 است. محتوای مولیبدن بالاتر باعث می شود که درجه 316 دارای مقاومت به خوردگی افزایش یافته باشد. ورق استیل 316 اغلب یکی از مناسب ترین انتخاب ها هنگام انتخاب فولاد زنگ نزن آستنیتی برای کاربردهای دریایی در نظر گرفته می شود.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

استفاده از ورق استیل در تولید ظروف

کاربرد ورق استیل 

مقدمه

هنگامی که بحث ظروف غذایی مطرح می شود می دانید که این آیتم عملی و کاربردی به طور روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از چالش های پیش رو در انتخاب یک ظرف برای غذا این است که آیا از ظروف شیشه ای بایست انتخاب نمود یا ظروف ساخته شده از ورق استیل؟ این موضوع داغ بوده و هنوز هم امروزه همچنان داغ است. اگر یک ظرف شیشه ای انتخاب نمایید، این ظرف به راحتی و با ضربه ای ساده خواهد شکست. از سوی دیگر ظروف استیل امکان ندارد بشکند حتی اگر عمداً سعی کنید آن را بشکنید.

کاربردها و مصارف ظرف استیل

ظرف ساخته شده از  ورق استیل برای نگهداری غذا تقریباً سرآمد و بی نقص می باشد. نه تنها با دوام است بلکه طول عمر زیادی نیز دارد. ضمناً خاصیت ضدمیکروبی استیل می تواند به امر جلوگیری از نفوذ میکروب ها و باکتری ها به مواد غذایی کمک کند.
علت دیگری که بسیاری از مردم ظروف استیل را انتخاب می کنند، سهولت استفاده از آن است. نه تنها برای نگهداری غذا نشکن و ایمن و بی خطر است، بلکه می توانید آن را بر روی اجاق بگذارید و فقط ظرف چند دقیقه غذا آماده مصرف داشته باشید. این مطلب جدا از نیاز به یک ظرف یا ظروف مجزا می باشد. این ظروف برای تهیه و طبخ غذا آسان، سریع و راحت هستند. ظروف غذایی استیل از نظر وزن و انتقال حرارت مطلوب اند. مضافاً اینکه از نظر زیبایی شناسی و ظاهر نیز جذاب و زیبا هستند. این ظروف می توانند با طرح آشپزخانه مدرن شما در آمیخته و با نگهداری و تمیز نمودن، ساده، براق و نو به نظر برسند.

 

ظروف استیل

 

اهمیت ظرف استیل

ظروف غذایی ساخته شده از ورق استیل در طرح ها و اندازه های مختلف در دسترس اند و می توانند نیازهای شما را پاسخ دهند. اگرچه استنلس استیل ارزان نمی باشد، لیکن می توانید چیزی را که مقرون به صرفه و کاربردی می باشد را پیدا کنید. ظروف استیل ارزش درازمدت دارند. این آلیاژ با دوام و پایدار است و نمی شکند، بنابراین حتی اگر آن را بر روی سطح سفت و سخت هم پرتاب کنید نیازی به خرید جایگزین برای آن نخواهید داشت. اگر از ظروف غذایی شیشه ای یا پلاستیکی تان خسته شده اید، وقت آن رسیده که ظروف استیل روی بیاورید. این راه حلی مقرون به صرفه و ارزان و طولانی مدت برای ظروف شیشه ای و پلاستیکی تان است. بسیاری از مردم قبلاً، از وقتی ظروف استیل مجهز به قفل هوا شدند، که اجازه می دهد غذا ماندگاری بیشتری داشته باشد، به سوی راه حل مطمئن جهت نگهداری غذا روی آورده اند.
امروزه بسیاری از خانواده ها محصولات غذایی را در محفظه ها و ظروف پلاستیکی و شیشه ای ذخیره و نگهداری می کنند. ظروف پلاستیک ارزان و به محض شکسته شدن قابل جایگزین هستند. از سوی دیگر ظروف شیشه ای قابلیت بهتر و بالاتری برای نگهداری غذا دارند ضمن اینکه میکروب ها و باکتری ها را دور نگه می دارند و این امکان را فراهم می سازند که مواد غذایی طول عمر بیشتری داشته باشند. مع ذلک ظروف شیشه ای شکستنی اند و به راحتی با ضربه های کوچک و جزئی و یا چنانچه بر روی سطح سفت و سخت، بیفتند میشکنند.
با این همه، ظروف غذایی استیل در مقایسه با ظروف شیشه ای و پلاستیک، پایدار و بادوام و ضمناً از نظر زیبایی شناسی، جذاب و خوش نما هستند. ظروف استیل علاوه بر نگهداری آرد گندم، ادویه جات و چیزهای دیگر، می توانند به منظور نگهداری غذا در داخل یخچال نیز مورد استفاده قرار گیرند.

فواید اصلی و اساسی ظرف استیل برای نگهداری غذا

برای این سوال که چرا شما می بایست برای نگهداری مواد غذایی یک ظرف استیل انتخاب کنید، دلایل زیادی وجود دارد. این خصوصیات شگفت انگیز ظروف استیل را برای نگهداری غذا بررسی نمایید.
ایمن برای استفاده: بر خلاف ظروف پلاستیک در برابر مواد شیمیایی مضر، آسیب پذیر و مستعد به آسیب اند و همین موضوع می تواند به غذا نیز سرایت کند، ظرف استیل غیرسمی است. آلیاژی است غیر واکنشی و کاملاً بی خطر برای نگهداری غذاهای حاوی اسید. بدین لحاظ می توانید بگویید این آلیاژ برای حفظ سلامت خانواده تان ایمن است.
نگهداری کم: ظرف استنلس استیل نیاز به کمی مراقبت و نگهداری دارد در مقابل ضربه و اثرات آن و لکه و سیاهی ها مقاوم است و چرک کثافت به خود نمی گیرد. می توانید ظروفتان را با آبکشی و شستن در آب همراه با یک محلول پاک کننده مخصوص ظروف به راحتی تمیز کنید. با مراقبت و نگهداری صحیح، حفظ ظاهر و نمای صاف، براق و درخشان استیل بسیار آسان است.
ضد زنگ: برخلاف ظروف غذایی دیگر که از چدن یا برنج ساخته شده اند، ورق استیل می تواند درخشندگی و جلایش را مدت بیشتری حفظ کند. در برابر رطوبت پایدار و مقاوم است، از این رو دچار زنگ نمی شود یعنی می توانید تا هر وقت که بخواهید از آن استفاده نمایید.
غیر متخلخل: سطح غیر متخلخل ورق استیل آن را برخلاف پلاستیک در برابر میکروب ها و باکتری ها مقاوم می سازد.

سازگاری: به منظور برجسته نمودن آشپزخانه مدرن تان می توانید از ظروف استنلس استیل استفاده نمایید. این فلز می تواند با درآمیختن با دکور آشپزخانه تان، وسایل خانگی دیگر از جنس استیل یا وسایلی که دارید، مثل قفسه ها، کابینت ها و سینک ظرفشویی مکمل آنها گردد. این فلز همچنین بر روی میزهای چوبی و پیشخوان های گرانیتی زیبا و مطلوب به چشم می آید.
با دوام: یکی از ویژگی های برجسته و قابل توجه استیل دوام آن است. این آلیاژ مثل شیشه یا پلاستیک نمی شکند، حتی اگر به زمین بیفتد.

 

ظروف استیل

 

موارد کاربرد

یک دلیل موجه برای انتخاب ظروف استیل رهایی از ظروف ناهار پلاستیکی است. ظروف استیل را می توان از دفتر کار یا مدرسه به خانه آورده و برای روز بعد مورد استفاده قرار داد. در حالی که می توانید از ظروف پلاستیکی قابل استفاده ی مجدد استفاده کند لیکن بازهم دوباره فکر کنید. هیچ چیز نمی تواند ویژگی و ماهیت "دوستدار یا سازگار با محیط زیست" استیل را تغییر دهد. برای نگهداری آرد گندم، ادویه جات و غذاها در داخل یخچال نیز می توانید از این ظروف بهره مند شوید.
در رستوران ها و کارخانه های دیگر غذایی، از ظروف استیل برای تهیه و تولید و عرضه مواد غذایی استفاده می شود. پاکسازی و نگهداری آنها نسبتاً آسان است و در اندازه های خیلی بزرگ بر حسب نیازهای انبارهای بزرگتر، قابل دسترس و موجود است.
امروزه برخی ظروف غذایی استیل دارای مکانیزم قفل آب بندی هوا و ضد نشتی هستند. این مکانیسم و خصوصیت اضافی برای این است که بهترین راهکار و گزینه برای سالم نگه داشتن مواد غذایی همچون ماست، سس گوجه و آب میوه ها این نوع ظروف باشند.
تعیین بهترین ظرف استیل برای نگهداری غذا بستگی به نیازهای شما خواهد داشت چرا که هیچ قاعده کلی برای انتخاب آنها وجود ندارد. آیا یک ظرف بزرگتر به منظور داشتن فضای بیشتر برای نگهداری نیاز دارید یا ظروفی کوچکتر می خواهید که مناسب برای داخل یخچال باشد؟ آیا ظروف مجهز به درب ضد نشتی (آب بندی شده) را ترجیح می دهید؟ بهترین راه برای یافتن بهترین ظروف استیل جستجوی آنلاین است تا مراجعه به فروشگاه لوازم خانگی محلی تان. امروزه تعداد خیلی زیادی فروشگاه های آنلاین را بیابید که محصولات استیل را به فروش می رسانند، از ظروف و وسایل آشپزی و بشقاب و ظروف نگهداری گرفته تا قفسه ها و کابینت های آشپزخانه. اینترنت به شما این فرصت را می دهد که برای طرح ها، سبک ها و برندهایی که مد نظر دارید، جستجو نمایید.

منبع : ظروف استنلس استیل

چرا از ورق استیل 316 در ساخت پرکن مایعات استفاده می شود؟

مقدمه

یکی از کاربردی ترین محصولات فولادی که آلیاژهایی با پوشش متفاوت را دارا بوده و امروزه در صنایع مختلفی قابل استفاده است، ورق استیل در گرید ها و نوع های مختلف است. ورق های استیل برطبق آلیاژی که در تولید آن ها به کار رفته است به دو نوع استیل 300 و استیل 400 دسته بندی شده که هر یک در صنایع متفاوتی به کار گرفته می شود. مهمترین ویژگی که برای ورق استیل برشمرده می شود، ضد زنگ بودن، صیقلی بودن، ظاهر براق و قابلیت بازیافت است. استیل های سری 300 در چندین گرید تولید و عرضه می شود که ورق استیل 316 معروف به استیل ضد اسید، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی داشته و یکی از آلیاژهای پرکاربرد در صنایع غذایی به شمار می رود.

ورق استیل 316

دومین ورق استیل ضد زنگ کاربردی در صنایع پس از استیل 304، ورق استیل 316 است. تشابه بین استیل 316 و 304 در خواص فیزیکی و مکانیکی و ترکیبات تشکیل دهنده اصلی آن ها بوده و تنها تفاوتی که موجب تمایز استیل 316 شده است، استفاده از مقادیر مشخصی عنصر مولیبدن در تولید آن است. در واقع استیل 316 دارای 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن بوده که همین عنصر اضافه در ترکیبات شیمیایی آن موجب مقاومت بسیار بالای این فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و مواد اسیدی شده است.
 
 
ورق استیل 316

استفاده از استیل در ساخت پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات یکی از ماشین آلات ضروری جهت بالا بردن دقت و سرعت بسته بندی مایعات است که در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و مواد اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع متریالی که در ساخت این دستگاه ها استفاده می شود با توجه به نوع مایعات و شرایط به کارگیری دستگاه متفاوت خواهد بود و این نوع دستگاه ها یکی از ماشین آلاتی هستند که به وسیله استنلس استیل تولید می شود. چرا که استیل دارای شکل پذیری بسیار خوبی است، دوام و استحکام بیشتری دارد، به لحاظ بهداشتی کاملا مورد تایید است و جنس بدنه این دستگاه ها با مواد غذایی و خوراکی متناسب است.

دلایل استفاده از ورق استیل 316 در ساخت پرکن مایعات

یکی از مهمترین ویژگی هایی که دستگاه های پرکن مایعات باید دارا باشند، قابلیت تحمل حرارت بسیار بالا و فشار زیاد وارد شده بر آن ها است. از طرفی در بسیاری از صنایع از دستگاه پرکن برای افزودن مواد اسیدی به درون بسته بندی های مخصوص استفاده می شود و ضد اسیدی بودن مخزن دستگاه پرکن یکی از ویژگی های مهم آن محسوب می شود. خوشبختانه ورق استیل 316، به دلیل وجود عنصر مولیبدن در ترکیبات آن، دارای خاصیت مکانیکی بسیار بالایی است. به گونه ای که نسبت به سایر استیل های سری 300 از خاصیت ضد اسیدی خوبی در برابر مواد خورنده برخوردار است. 
 
 
 
از سویی دیگر ورق استیل 316 از توانایی جوش پذیری و شکل دهی بسیار عالی برخوردار است. استیل 316 به دلیل خاصیت غیر واکنشی، به خوبی باعث افزایش کیفیت دستگاه پرکن و حفظ عملکرد دستگاه در دراز مدت می گردد که این امر هم نقش مهمی در تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه آن‌ها خواهد داشت. از آنجا که میزان نیکل و مولیبدن به کار رفته در تولید استیل 316 بیشتر از استیل 304 است، قیمت ورق استیل 316 که در ساخت دستگاه پرکن استفاده می شود بالاتر خواهد بود. اما این افزایش هزینه اولیه، در طولانی مدت و به شکل کاهش در هزینه های ثانویه و بالا رفتن طول عمر دستگاه موجب سودآوری بیشتر و بهره وری بالاتر صنعت مربوطه می گردد.
میزان استقامت ورق استیل 316 در برابر گرما و اکسیداسیون تا دمای 925 درجه سانتیگراد در شرایط پیوسته و تا دمای 870 درجه سانتیگراد در شرایط متغیر و متناوب است. بنابراین مجموع ویژگی های دستگاه پرکن مایعات ساخته شده توسط استیل 316 بیانگر بازده کاری بسیار بالای این نوع دستگاه بوده که از لحاظ اقتصادی و میزان مصرف انرژی نقش مؤثری در بهره وری بالای صنعت تولید پرکن مایعات خواهند داشت. 
 
 قیمت ورق استیل 316
 

قیمت ورق استیل 316

فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت ورق های استیل در سری 300 و 400 موثر است. در واقع نوع استیل و گرید تعیین شده برای آن نقش تاثیرگذاری در قیمت ورق استیل خواهد داشت. به عنوان مثال استیل 316 به دلیل دارا بودن مقادیری از مولیبدن نسبت به گرید 304 که فاقد مولیبدن است، از قیمت بالاتری برخوردار است. علاوه بر آن، میزان ضخامت و ابعاد ورق و نوع پرداختی که بر روی ورق های استیل انجام می شود برای هر یک از صنایع متفاوت است و همین امر موجب تغییر قیمت گریدهای استیل خواهد شد. از سویی دیگر نوسانات نرخ ارز و شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم موجب می گردد که در هر موقعیتی قیمت نهایی ورق های استنلس استیل متفاوت باشد. بنابراین برای آگاهی از قیمت ورق استیل 316 جهت تولید دستگاه پرکن مایعات، می بایست با توجه به نیاز صنعت، نوع مایعات از لحاظ میزان غلظت و اسیدیته بودن و همچنین شدت دما و فشار وارده بر دستگاه نسبت به استعلام قیمت استیل 316 اقدام نمود.
 
 ورق استیل 316
 
 
یکی از اساسی ترین ویژگی های دستگاه پر کن مایعات که ممکن است با انواع مواد شیمیایی، اسیدی، خورنده و با حساسیت بالا سر و کار داشته باشند این است که از مقاومت نسبتا بالایی در برابر محیط های اسیدی و کلریدی برخوردار باشند. استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ اصلی ترین مواد اولیه در ساخت بخش های داخلی دستگاه پرکن مایعات و مخازن نگهدارنده آن ها است که با توجه به خصوصیات منحصر به فردی که در رابطه با ورق استیل 316 ال ذکر گردید در کنار مقاومت به مواد اسیدی، این نوع استیل از میان سایر گریدهای ورق های استیل، مناسب ترین فولاد ضدزنگ در تولید و اجرای دستگاه پرکن مایعات است.
 

 

دلایل استفاده از ورق استیل 304 در یخچال سازی چیست؟

ورق استیل 304

مقدمه
 
ورق های فولادی ضد زنگ برای محصولات مختلفی قابل اجرا هستند. واضحترین مثال میتواند لوازم خانگی باشد. ورق استیل 304، یکی از پرکاربردترین آلیاژهای فولاد ضد زنگ است که به راحتی قابل برش و شکل پذیری است و به سبب ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در میان صنعتگران به ویژه سازندگان یخچال های خانگی و تجاری، محبوبیت دارد.
 
کدام آلیاژهای فولاد ضد زنگ در ساخت لوازم خانگی کاربرد دارند؟
 
اگر اهل مطالعه درباره فلزات به ویژه فولاد و آلیاژهای آن باشید، به خوبی میدانید که بیش از 150 گرید فولادی ضد زنگ در جهان دسترس است که هر کدام کاربردها و مصارف متعددی دارند. 
اما در ساخت قطعات متعدد لوازم خانگی، صنعتگران و مهندسان، معمولاً فقط از چهار مورد از این گزینه ها استفاده میکنند:
فولاد ضد زنگ گرید 304 یا همان ورق استیل 304
ورق استیل 439
ورق استیل 441 
و ورق استیل 201.
اکثریت قریب به اتفاق لوازم خانگی از فولاد ضد زنگ 304 یا فولاد ضد زنگ 430 ساخته شده  اند. حتی در این دو دسته مختلف، درجه ها، سنج ها و پرداخت های متفاوتی وجود دارد. علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان از انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ در یک دستگاه استفاده می کنند. به عنوان مثال، وان ماشین ظرفشویی ممکن است فولاد ضد زنگ متفاوتی نسبت به درب ماشین ظرفشویی داشته باشد. برخی از فولاد ضد زنگ ویژگی های ساخت برتری دارند، در حالی که برخی دیگر در محدوده دمایی خاص بهتر عمل می کنند یا در برابر خوردگی مقاوم تر هستند.
 
ورق استیل نگیر
 
 
گریدهای فولاد ضد زنگ معمولاً بر اساس سه ویژگی اصلی و تعیین کننده توسط تولیدکنندگان انتخاب میشوند:
شکل پذیری
مقاومت در برابر خوردگی
و رنگ.
 
دلایل استفاده از ورق استیل 304 در یخچال سازی
 
هر یک از انواع فولاد ضد زنگ، دارای قدرت تسلیم متفاوتی هستند. ورق استیل 304، با بالاترین کیفیت و بهترین شکل پذیری کلی، گران ترین گریدی است که توسط تولیدکنندگان دسته فولادی ضد زنگ لوازم خانگی و صنعت یخچال سازی استفاده می شود. 
این گرید، کمتر از 0.08 درصد کربن دارد که آن را در برابر خوردگی بین دانه ای بسیار مقاوم می کند و اغلب نیاز به بازپخت را از بین می برد، مگر آنکه از آن به عنوان یک تنش زدا استفاده شود.
 
 
 
ورق استیل مات 304 همچنین دارای محتوای نیکل بالایی است که در محدوده 8 تا 12 درصد قرار دارد. بنابراین می توان یکی از دلایل اصلی گران بودن قیمت ورق استیل 304، را حدس زد.
وجود مقادیر بالای نیکل سبب آبی به نظر رسیدن رنگ این ورق استیل می شود و در نهایت آن را شکل پذیرتر و برای تولیدکننده دلچسب تر میکند. زیرا زمانی که صنعتگر قصد داشته باشد فرآیندهای چند کششی اجرا کند یا اشکال پیچیده ای مانند هیدروفرمینگ بسازد، این ویژگی ورق استیل 304، یک مزیت بزرگ برای آن است.
مزایای استفاده از ورق استیل گرید 304 در ساخت یخچال
چندین دلیل برای محبوبیت ورق استیل 304، وجود دارد:
به آسانی تمیز می شود
ورق استیل مات یا براق، یکی از ساده ترین سطوح برای تمیز نگه داشتن است، زیرا آلودگی را جذب نمی کند. در برابر لک، اثر انگشت و آثار خراش مقاومت می کند و نگهداری آن بسیار آسان است. یکی از دلایلی که از این آلیاژ، برای عابر بانک ها استفاده می شود نیز همین ویژگی ورق استیل گرید 304 است.
در مواردی که مجبور به تمیز کردن فولاد ضد زنگ هستید، می توان آن را با یک پارچه مرطوب و نرم پاک کرد. سطح را می توان با پولیش تمیز کننده مخصوص فولاد ضد زنگ نیز محافظت کرد تا ظاهر براق و درخشان آن را حفظ کند. 
مقاوم در برابر میکروب
ورق استیل 304؛ غیر متخلخل است، به این معنی که در برابر میکروب ها و باکتری ها به طور مؤثرتری نسبت به سطوح دیگر مانند چوب یا پلاستیک مقاومت می کند. این یکی از دلایل اصلی است که رستوران ها و آشپزخانه های حرفه ای همیشه از وسایل استیل استفاده می کنند. هنگامی که باید آشپزخانه خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید، فولاد ضد زنگ یک انتخاب هوشمندانه است. از آنجایی که فولاد ضد زنگ غیر متخلخل است، گزینه بسیار جذابی برای خانه برای کودکان خردسال یا حیوانات خانگی است. این به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند و تمیز کردن سطح را بسیار آسان تر می کند. به نظر میرسد اکنون دیگر دقیقا میدانید که چرا تولید کننده برای ساخت یخچال انتخاب اول و آخرش ورق استیل 304، است. 
 به سادگی سطوح فولادی ضد زنگ خود را با یک دستمال ضدعفونی کننده پاک کنید تا آشپزخانه و خانه خود را تمیز نگه دارید.
دوام بالا و ماندگاری
این گرید فولادی علاوه بر اینکه در برابر ضربه مستحکم و مقاوم است، از عمر مفید بالایی نیز برخوردار است.
فولاد ضد زنگ، واقعا ضد زنگ است، در برابر خراش مقاوم است و به مرور زمان تغییر رنگ نخواهد داد. بنابراین، لازم نیست نگران باشید که با گذشت سال ها درخشش خود را از دست بدهد. یخچال یا ماشین ظرفشویی استیل ضد زنگ شما 10 سال بعد به همان اندازه براق خواهد بود که روزی که آن را خریدید. فولاد ضد زنگ نه تنها از نظر زیبایی شناسی بادوام است، بلکه از نظر عملکردی نیز بادوام است و معمولاً عمری 75 ساله دارد.
 
 
ورق استیل 304 
 
 
قیمت ورق استیل گرید 304
 
قیمت ورق استیل 304، بستگی به عوامل متعددی دارد، مسطح یا طرحدار بودن، وزن، هزینه های گمرکی از جمله عواملی هستند که قیمت آن را تحت تأثیر قرار می دهند. ضمناً قیمت ورق استیل مات و شفاف نیز متفاوت است و تولیدکننده بسته به اهداف، آن را تهیه میکند. 
 

ورق استیل طلایی چیست ؟

 

ورق استیل طلایی

مقدمه

ورق استیل طلایی یکی از انواع ورق هایی است که می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. در طول این مقاله سعی کرده ایم تا بیشترین مقدار اطلاعاتی که در خصوص این موضوع وجود دارد را بیان کرده و شما را با این نوع از ورقه های استیل آشنا کنیم. 
ورق استیل طلایی می تواند در گروه ورق استیل دکوراتیو قرار گیرد؛ یعنی این نوع از ورقه ها صرفا برای کاربردهای تزئیناتی و دکوراتیو استفاده می شود. ایجاد شدن نوعی پوشش طلایی رنگ بر روی ورقه های استیل در حقیقت سبب می شود تا زیبایی دو چندانی به این ورقه ها داده شود. 

ورق استیل طلایی چیست؟

همان طور که گفتیم ورقه های استیل طلایی به دلیل پوشش جذاب و رنگی که دارند می توانند برای کاربردهای دکوراتیو استفاده شوند. جنس کلی این ورقه ها همچون دیگر آلیاژهای ضد زنگ از آهن و دیگر عناصری است که سبب می شود نوعی فولاد ضد زنگ و مقاوم پدید آید. چندین و چند عنصر واسطه نیز در این نوع از ورقه ها وجود دارد که سبب افزایش مقاومت این فلزات نسبت به خوردگی می شود. این عناصر واسطه را می توانیم مواردی همچون کروم و نیکل بدانیم. 
یکی از نکات جالبی که در خصوص انواع ورقه های استیل طلایی وجود دارد مربوط به آن است که این نوع از ورقه ها به دلیل داشتن تیتانیوم شامل پوششی از این رنگ می شوند. استفاده از ورقه های طلایی در موارد دکوراسیونی همچون نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، ساخت بدنه لوازم خانگی و لوازم تزئینی و... بسیار دیده می شود و این موضوع می تواند نشان دهد که کاربرد این ورقه ها تا چه حد است. 

انواع ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی را می توانیم در 3 دسته جداگانه قرار دهیم که هر کدام از آن ها می توانند بنا به ظاهر و ویژگی هایی که دارند در موارد مختلف و گوناگونی استفاده شوند. 

 

ورق استیل طلایی

 

ورق طلایی براق

اولین مورد با نام ورق طلایی براق شناخته می شود. ورقه های طلایی این دسته می توانند همچون آینه تصویر را منعکس کنند و به همین دلیل به آن ها نام استیل های آینه ای را نیز می دهند. استفاده از این نوع از ورقه ها می تواند در مواردی که نیاز به تزئینات است، بسیار دیده شود. نمای داخلی ساختمان ها، قسمت های مختلف میز کار، دیواره آسانسورها، گنبدها و گلدسته ها و... همگی جز مواردی هستند که از ورق استیل طلایی براق در آن ها استفاده می شود. 

ورق طلایی مات

ورق های طلایی که دارای ظاهری مات گونه هستند می توانند گرد و غباری که بر روی آن ها قرار می گیرد را به صورت حداقلی نشان دهند. همین ویژگی سبب می شود تا استفاده از این ورقه ها برای مواردی همچون نمای خارجی ساختمان ها و آسانسورها که بیشترین میزان قرارگیری در برابر گرد و غبار و آلودگی هوای بیرون را دارند، بسیار مناسب باشد. 

ورق طلایی خش دار

اما دسته سوم ورق های طلایی را می توانیم شامل انواع ورق طلایی خش دار بدانیم. این نوع از ورقه ها را به این منظور تولید کرده اند که بتوانید به سادگی و به راحتی و در مواردی که گرد و خاک ها بر روی سطح مورد نظر می نشینند، از آن ها استفاده کرده و نگران دیده شدن گرد و غبار نباشید. از سوی دیگر نیز در برخی از موارد نیاز به انعکاس نور می باشد، اما انعکاس تصویر نباید پیش بیاید. در چنین مواردی می توانیم بگوییم که ورق استیل طلایی خش دار بهترین گزینه می تواند باشد. 

مزیت های ورقه های استیل طلایی

ورقه های استیل طلایی می توانند مزیت های بسیار زیادی داشته باشند. این مزیت ها را می توانیم شامل موارد مختلفی بدانیم که هر کدام از آن ها می توانند سبب شوند تا این ورقه ها برای استفاده در یک فضای مشخص، گزینه مناسبی باشند. 

ظاهر زیبا

اولین مورد مربوط به ظاهر زیبایی می شود که این ورقه ها دارند. ظاهر زیبا سبب می شود تا بتوان از آن ها در بخش های مختلف داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده کرد و به همین دلیل نیز تمایل زیادی برای خرید آن وجود دارد. 

مقاوم به خوردگی

پوشش طلایی رنگی که بر روی ورقه های استیل به وجود می آید، می تواند علاوه بر آن که سبب زیبایی هرچه بیشتر این ورقه ها می شود، باعث شود تا ورقه ها نسبت به خوردگی نیز مقاومت بالایی پیدا کنند. این مقاومت ها نسبت به خوردگی ها می تواند باعث شود که استفاده از انواع ورقه های طلایی در محیط هایی که احتمال خوردگی وجود دارد همچون نمای خارجی ساختمان ها و... گزینه بسیار بهتری نسبت به استفاده از دیگر ورقه ها محسوب شود. 

افزایش سختی سطح ورق

مورد بعدی در خصوص افزایش یافتن سختی سطح ورق است. به دلیل قرار گیری یک لایه محافظ بر روی ورقه استیل، می توانیم ببینیم که سختی سطحی این ورقه ها افزایش پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود تا بتوانید از این ورقه ها در موارد مختلفی استفاده کنید. 

افزایش طول عمر ورق ها

مورد بعدی در مورد افزایش پیدا کردن طول عمر ورق ها است. این ورقه ها می توانند به دلیل داشتن همین لایه محافظ و همچنین به دلیل مواد و عناصری که در آن ها به کار رفته است، طول عمر زیادی داشته باشند و به سادگی و به راحتی بتوانید از آن ها چندین و چند سال استفاده کنید.

 

ورق استیل طلایی

 

کاربردهای ورقه های استیل طلایی

ورقه های استیل طلایی می توانند کاربردهای مختلف و متعددی داشته باشند. این کاربردها باعث می شوند تا بتوانیم بگوییم که استفاده از این ورقه ها در چه مواردی درست است و در چه مواردی نمی توان از آن ها استفاده کرد. 
به طور کلی مواردی همچون نمای بیرونی ساختمان ها، گنبدها و دیگر نماهای خارجی امکان و بقاع متبرکه، بدنه آسانسورها، سرویس های بهداشتی حمام و توالت، زیور آلات، بخش هایی از دکوراسیون داخلی خانه ها و... جز مواردی هستند که از ورق استیل طلایی به شکل بسیار زیادی در آن ها استفاده می شود. 

جمع بندی

مواردی که در طول این مقاله در خصوص ورق استیل طلایی مطرح شد را به خاطر داشته باشید و سعی کنید بدانید که این ورقه ها برای هر فضا و هر مکانی نمی توانند گزینه مناسبی باشند. در این شرایط است که لازم می دانیم ورقه های استیل طلایی را به طور کامل معرفی کنیم و سعی کنیم تا جایی که امکان دارد جزئیات این نوع از ورق ها را به شما توضیح دهیم که بتوانید در مواقع لزوم انتخاب بهتر و آگاهانه تری داشته باشید. 

 

ورق استیل 304 و 316 چه تفاوت هایی دارند ؟

 تفاوت ورق استیل 304 و 316

مقدمه

تفاوت ورق استیل 304 و 316 موضوع مقاله امروز است. در این مقاله قرار است ابتدا ویژگی ها و برخی از کاربردهای هر کدام از این فلزات را بررسی کرده و سپس به بیان تفاوت هایی که این دو گرید مختلف استیل دارند، بپردازیم. خاصیت های مکانیکی موجود در هر دو گرید 304 و 316 تا حدودی مشابه یکدیگر است، اما عمده ترین تفاوتی که این دو گرید با هم دارند آن است که گرید 316 دارای نیکل و مولیبدن بیشتری می باشد. بالاتر بودن مقدار این دو عنصر که قیمت بیشتری نیز دارند، می تواند سبب افزایش قیمتی آلیاژهای 316 نیز بشود. 

بررسی تفاوت ورق استیل 304 و 316

بررسی تفاوت ورق استیل 304 و 316 را می توانیم در موارد مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. اطلاع از این تفاوت ها سبب می شود که بدانید کدام یک از این گریدها را باید در چه موقعیتی استفاده کنید. مسلما استفاده به موقع و اصولی از آن ها باعث می شود تا هم هزینه های شما بسیار کاهش پیدا کند و هم سبب می شود تا کارایی و بهره وری بسیار بهتر و بیشتری را داشته باشید. 

*ماهیت

اولین موردی که می توانیم در خصوص تفاوت دو ورق استیل 304 و 316 بیان کنیم در خصوص ماهیت و همچنین عناصری است که در ساخت این دو آلیاژ به کار رفته است. در فولاد ضد زنگ 304 چیزی حدود 18 درصد عنصر کروم و 8 درصد عنصر نیکل وجود دارد؛ اما در گرید 316 چیزی حدود 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن یا همان سرب وجود دارد. مولیبدن را به منظور جلوگیری از بروز فرسودگی های ناشی از کلر در استیل 316 به این گرید اضافه می کنند، زیرا گرید 316 به مقدار زیادی در مناطقی که حاوی آب و خاک شور هستند استفاده می شود. 

*مقاومت در برابر فرسودگی

فرسودگی پدیده ای است که به مرور زمان و به دلیل قرار گیری یک ماده یا متریال در برابر عواملی همچون باد، باران، نمک ها، مود اسیدی و یا قلیایی می تواند سبب خرابی شود. گرید 316 نسبت به گرید 304 می تواند مقاومت بسیار بهتری را از خودش نشان دهد و مقاومت بسیار بهتر و بیشتری را در برابر فرسودگی از خودش نشان دهد. 

 

تفاوت 304 و 316

 

*پایداری در برابر کلر

کلرید و محلول کلر از جمله محلول هایی هستند که می توانند سبب بورز خوردگی های زیادی در فلزات از جمله فلزات استیل شوند. گرید 316 می تواند نسبت به گرید 304 مقاومت بسیار بالاتر و بهتری را از خودش نشان دهد و همین موضوع تبدیل به یکی از تفاوت های این دو گرید با هم شده است. ناگفته نماند که نمک که در جاده های ساحلی و محیط هایی که دارای آب شور هستند می تواند سبب خوردگی های زیادی شود. نمک از دو عنصر اصلی کلر و سدیم تشکیل شده است و همان طور که گفته شد گرید 316 مقاومت بسیار بهتری را در برابر کلر نسبت به گرید 304 دارد.

*فرم و شکل پذیری

شکل پذیری فولاد می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. قابلیت شکل پذیری سبب می شود که بتوانید فولاد را در موقعیت های مختلفی استفاده کنید. در گرید 316 از مولیبدن یا همان سرب بیشتری استفاده شده است. این مقدار از سرب باعث می شود که گرید 316 قابلیت شکل پذیری خوبی نداشته باشد و به همین دلیل نیز گرید 304 می تواند گزینه بهتری محسوب شود. 

*قیمت

اگر بخواهیم از لحاظ قیمتی این دو گرید را با هم مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که گرید 316 قیمت بسیار بالاتری دارد و همین موضوع باعث می شود که از این نوع از گرید استفاده زیادی نشود؛ اما گرید 304 مقرون به صرفه تر بوده و سبب می شود تا انتخاب این گرید گزینه بسیار بهتری برای کاربردهای بزرگ و گسترده باشد. 

*مقاومت در برابر خورندگی

خورندگی مواد معمولا در اثر برخورد زیاد با آب و یا املاح معدنی به وجود می آید. در چنین مواردی لازم است تا از گریدهایی استفاده شود که بتوانند در برابر آب و املاح موجود در آن به خوبی مقاومت نشان دهند. در این موارد استفاده از گرید 316 می تواند گزینه بسیار بهتر و مناسب تری باشد. معمولا زمانی که لازم است تا لوله هایی را در زیر آب قرار دهند، از گرید 316 استفاده می کنند. 

*مقاومت در برابر حرارت زیاد

دیگر موردی که می تواند جز انواع تفاوت ورق استیل 304 و 316 محسوب شود را می توان به مقاومت این ورقه ها در برابر حرارت و گرمای بسیار زیاد مربوط دانست. معمولا گرید 316 به دلیل موادی که در درون خودش دارد گزینه بسیار بهتری محسوب می شود و مقاومت بهتری را در برابر حرارت از خودش نشان می دهد. 

 

تفاوت 304 و 316

 

کاربردهای دو گرید 304 و 316

تا اینجا در خصوص مواردی که جز تفاوت ورق استیل 304 و 316 طبقه بندی می شدند، صحبت کردیم و تلاش کردیم که همگی این تفاوت ها را به خوبی و به طور کامل برای شما بیان کنیم. اما در این قسمت بهتر است بدانیم که کاربردهایی که این دو گرید مشهور دارند شامل چه مواردی می شود. با دانستن این کاربردها مسلما هرچه بهتر و ساده تر می توانیم متوجه شویم که گرید 304 و یا گرید 316 برای چه مواردی مناسب تر هستند. 
معمولا رایج ترین کاربردهایی که برای گرید 304 می توانیم در نظر بگیریم در خصوص ساخت وسایل آشچزخانه، ساخت مخازن ذخیره کننده مواد غذایی، ساخت لوازم دکوراسیون و همچون سرویس های مبلمان و... است.
اما گرید 316 برای چه مواردی بیشترین استفاده را دارد؟ گرید 316 می تواند بیشتر برای سازه هایی که در معرض آب و کلر هستند استفاده شود. این موضوع نیز به این خاطر است که گرید 316 می تواند هرچه بهتر و بیشتر در برابر آب مقاومت کند. 

جمع بندی

بررسی تفاوت ورق استیل 304 و 316 از جمله مهم ترین مواردی است که می توانیم انجام دهیم تا ویژگی های هر کدام از این فلزات و در نهایت تفاوت هایی که این دو گرید با هم دارند را بیان کنیم. فراموش نکنید که هر دو گرید از جمله ورقه های استیل سری 300 محسوب می شوند و دارای خاصیت های مخصوص به خودشان هستند. این خاصیت ها شامل ضد زنگ بودن، ضد فرسودگی، خاصیت های الکترومغناطیسی و... می شوند. 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعد
<-blogads->