کاربرد ورق استیل در ساخت اتاق تمیز: بخش دوم

کاربرد ورق استیل در ساخت اتاق تمیز: بخش دوم

کاربرد ورق استیل در ساخت اتاق تمیز: بخش دوم
 
 
می توان ورق استیل 304 را با آب گرم و یک پارچه نرم تمیز کرد و این ورق تحت تمیز کردن های مکرر از بین نمی رود. در واقع، هر چه بیشتر این نوع ورق استیل را تمیز کنید، بهتر است.
 

نکات عملی برای تمیز کردن توری TEPPANYAKI:

 
هنگام تمیز کردن توری تپانیاکی، توصیه می شود آن را در حالی که هنوز در دمای حدود 50 تا 60 درجه سانتیگراد است تمیز کنید تا بقایای مواد غذایی به راحتی پاک شود. اگر صفحه داغ، سرد است، دکمه ترموستات را روی 50 تا 60 درجه سانتیگراد بچرخانید. اگر هنوز خیلی گرم است، صبر کنید تا خنک شود. توصیه می کنیم باقیمانده های بزرگتر را با استفاده از کاردک از روی اجاق گاز جدا کنید و ظروفی را با لبه های گرد انتخاب کنید تا خراشیده نشوند. ظرف را با کمی آب خیس کنید و مواد شوینده یا سرکه ظرفشویی را روی سطح بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند تا عمل کنند.
 
اجازه دهید پوسته حل شود؛ از نظر مواد شوینده، استفاده از آنها در صورتی ضروری است که فاقد اجزای ساینده باشند و از محصولاتی که بیش از حد اسیدی هستند خودداری کنید. سپس با دستمال آشپزخانه و آب با مواد شوینده یا سرکه، باقیمانده های روی اجاق گاز را پاک کنید. صفحه داغ را چندین بار با یک پارچه مرطوب شده با آب بشویید و با احتیاط خشک کنید. به یاد داشته باشید که برخی از پروتئین ها و اسیدها می توانند صفحه داغ را لکه دار کنند. توصیه ما این است که از تماس طولانی اجاق گاز با این مواد خودداری کنید. اگر صفحه کمی لکه دار شده است، لکه ها را با اسید سیتریک تجاری تمیز کنید.
 
محصولات تمیز کننده حرفه ای ورق استیل:
 

کرم تمیز کننده آسان:

 
Easy Clean یک پاک کننده کرمی است که منحصراً برای تمیز کردن سینک، اجاق گاز، هود، اجاق گاز و سطوح فولادی ضد زنگ طراحی شده است. سازگار با محیط زیست و ساخت ایتالیا، از مواد اولیه با کیفیت بالا، پر از رنگدانه های صیقل دهنده و مواد شفابخش ساخته شده است و با از بین بردن آسان رسوبات آهکی و لکه های چربی، به ورق استیل کمک می کند. همچنین درخشندگی جدیدی به سطوح می بخشد و همچنین محافظت می کند که ریزش مجدد و رسوب کثیفی را به تاخیر می اندازد.
 

تمیز کننده حرفه ای چند منظوره MULTI CLEAN:

 
پاک کننده حرفه ای مولتی کلین که معطر و مناسب برای نظافت روزانه است، به سرعت آلودگی را از تمامی سطوح سخت قابل شستشو پاک می کند. این فرمول سازگار با محیط زیست را می توان در صورت نیاز به صورت خالص یا رقیق شده در آب استفاده کرد.
 
 
 
قیمت ورق استیل 304
 

پارچه میکروفیبر حرفه ای:

 
پارچه میکروفیبر حرفه ای به لطف خاصیت چربی زدایی و جاذب خود، بدون نیاز به استفاده از مواد شوینده، تمام سطوح را با یک دستمال تمیز و ضد عفونی می کند. این محصول نوآورانه و آزمایش شده ضد باکتری با نرمی استثنایی و اثربخشی طولانی مدت مشخص می شود و آن را به یک کمک ضروری برای تمیز کردن روزمره تبدیل می کند.
 
 

سایر انواع ورق استیل در ساخت اتاق تمیز:

 
بیش از 50 نوع گرید ورق استیل توسط موسسه آهن و فولاد آمریکا (ASI) به رسمیت شناخته شده است. در زیر نگاهی به سه نوع رایج از گریدهای ورق استیل مورد استفاده در مبلمان و تجهیزات در اتاق‌های تمیز، آزمایشگاه‌ها، تأسیسات تولیدی و محیط‌های استریل می‌اندازیم.
 

ورق استیل 304:

 
نوع 304 ورق استیل رایج ترین نوع ورق استیل به طور کلی است و سازمان بین المللی استاندارد (ISO) از آن به عنوان "A2" یاد می کند. می توان آن را با آب گرم و یک پارچه نرم تمیز کرد و ورق استیل درجه 304 تحت تمیز کردن های مکرر از بین نمی رود. در واقع، هر چه بیشتر این نوع ورق استیل را تمیز کنید، بهتر است. ورق استیل درجه 304 یک گزینه مقرون به صرفه است که در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است.
 
توجه: ورق استیل درجه 304 حاوی 18٪ کروم و 8٪ نیکل است، اما مولیبدن ندارد.
 

ورق استیل درجه 316:

 
به طور کلی ورق استیل نوع 316 دومین نوع رایج ورق استیل است و سازمان بین المللی استاندارد (ISO) از آن به عنوان "A4" یاد می کند. آلیاژ ورق استیل 316 شامل مولیبدن است که از انواع خاصی از خوردگی و حفره های معمولی که می تواند توسط حلال ها و پاک کننده های صنعتی ایجاد شود، جلوگیری می کند. بر خلاف ورق استیل 304، ورق استیل 316 به طور خاص در برابر خوردگی کلرید مقاومت می کند و می تواند در برابر مواد شیمیایی خشن مقاوم باشد. ورق استیل درجه 316 یک گزینه با کیفیت بالا است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی ایجاد می کند و در برابر کلر مقاوم است.
 
توجه: ورق استیل درجه 316 حاوی 16% کروم، 10% نیکل و 2% مولیبدن است.
 

ورق استیل درجه 430:

 
ورق استیل نوع 430 نسبت به ورق استیل 304 و ورق استیل 316 ارزان تر است، اما در برابر خوردگی نیز مقاومت کمتری دارد. اگر در آزمایشگاه خود یک منطقه "خشک" دارید، مبلمان و تجهیزات ساخته شده از ورق استیل 430 می تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد. اما درک این نکته مهم است که این درجه از ورق استیل در برابر تمیز کردن شدید مقاومت نمی کند یا با استانداردهای استریلیزاسیون سختگیرانه مطابقت ندارد. همچنین، احتمال شکستگی آن در دمای زیر صفر وجود دارد.
 
 
 
گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

کاربرد ورق استیل در ساخت اتاق تمیز: بخش اول

 

کاربرد ورق استیل در ساخت اتاق تمیز: بخش اول

 

کاربرد ورق استیل در ساخت اتاق تمیز: بخش اول

 

اتاق تمیز که در علوم مختلف نظیر الکترونیک، پزشکی، ساخت نیمه هادی ها و غیره استفاده می شود، مکانی است که عاری از هرگونه گرد، غبار و آلودگی است. 

 

مقدمه:

 

اتاق تمیز که در علوم مختلف نظیر الکترونیک، پزشکی، ساخت نیمه هادی ها و غیره استفاده می شود، مکانی است که عاری از هرگونه گرد، غبار و آلودگی است. ورق استیل به دلیل دوام، استحکام و مقاومت شیمیایی عالی، یک انتخاب گران قیمت اما محبوب برای تجهیزات اتاق تمیز است. اتاق های تمیز مدولار نیز می توانند از ورق استیل ساخته شوند، اما بسیار گران می باشند بنابراین کمتر رایج هستند. یکی دیگر از کاربردهای اتاق های تمیز از جنس ورق استیل برای اتاق های تمیز با تشعشع است.

 

نمونه‌هایی از تجهیزات معمولی اتاق تمیز از جنس ورق استیل عبارتند از سینک‌های اتاق تمیز، میزهای اتاق تمیز، نیمکت‌های شیمیایی اتاق تمیز، و نیمکت‌های جریان آرام اتاق تمیز.

 

الزامات FDA CGMP مستلزم استفاده از بادوام ترین و آسان ترین مواد برای تمیز کردن اتاق برای تجهیزات دارویی است. تجهیزات اتاق تمیز دارویی و تجهیزات اتاق تمیز پردازش مواد غذایی ساخته شده از ورق استیل شامل میکسرها، آسیاب ها، محفظه های تخمیر، هموژنایزرها، سیستم های پرکننده آسپتیک، پرس های قرص، قیف های تغذیه کننده، لوله کشی مایع و گاز است.

 

ورق استیل چیست؟

ورق استیل به فولادی گفته می شود که حداقل 10.5 درصد کروم داشته باشد. همچنین ممکن است حاوی مواد آلیاژی دیگری مانند مولیبدن، نیکل، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، نیتروژن، فسفر یا سلنیوم نیز باشد. بیشترین ورق استیل موجود در بازار از نوع گرید 304 است. دارای مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و تمیز کردن آسان است. خواص ورق استیل درجه 304 اغلب با شیشه مقایسه می شود، هیچ منافذ یا شکافی ندارد که ممکن است کثیفی، آلودگی یا باکتری را جمع کند و اغلب می توان آن را با آب و صابون تمیز کرد و سپس ضدعفونی نمود. با این حال، اگر در معرض رطوبت زیاد یا آب نمک قرار گیرد، همچنان می تواند زنگ بزند. این آلیاژ بسیار گرانتر از فولاد گالوانیزه است و برش یا جوشکاری آن دشوار است.

 

ورق استیل درجه 316 نسبت به ورق استیل درجه 304 مقاومت در برابر خوردگی قابل توجهی نسبت به کلریدها و اسیدها دارد. این حاوی مولیبدن است و گرانتر از ورق استیل درجه 304 است. برای ساخت تجهیزات ورود به اتاق های تمیز جهت تولید مواد غذایی یا مواد دارویی، استفاده از ورق استیل بسیار رایج است. این تجهیزات باید توسط NSF (بنیاد بهداشت ملی) تأیید شده باشد که تجهیزات پردازش مواد غذایی از نظر بهداشتی طراحی شده اند به طوری که به راحتی تمیز می شوند، تمیز کردن مناطق دشوار نیست و از موادی ساخته شده اند که به مواد غذایی نفوذ نمی کنند. ورق استیل یک ماده عالی برای برآوردن این الزامات است.

 

به طور کل، ورق استیل بسیار بادوام، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و تمیز کردن آسان است. در نتیجه، ورق استیل یک ماده محبوب برای تولید تجهیزات تولید دارو در اتاق های تمیز است. همچنین آلیاژی محبوب برای تجهیزات پردازش مواد غذایی محسوب می شود. گرید 304 رایج ترین ورق استیل است. درجه 316 زمانی استفاده می شود که مقاومت شیمیایی بالاتری مورد نیاز باشد. ورق استیل به طور قابل توجهی گرانتر از فولاد گالوانیزه است و به سختی برش و جوش داده می شود.

 

 

قیمت ورق استیل 304

 

 

نحوه تمیز کردن ورق استیل AISI 304:

تمیز کردن فولاد یک عملیات بسیار ظریف به ویژه در آشپزخانه ها است. این ماده ضمن تضمین حداکثر بهداشت و مقاومت در برابر خوردگی، نیاز به توجه ویژه ای برای جلوگیری از لکه ها و آثار ناشی از آب دارد. اما می توان ورق استیل را به طور موثر تمیز کرد تا درخشش مشخصه خود را حفظ کند. این تمیزی چه با انجام اقدامات تمیزکننده خاص و چه با استفاده از محصولاتی که برای این نوع مواد مناسب هستند، مورد توجه می باشد.

 

برای نگهداری کامل از محصولات ساخته شده از ورق استیل 304 و 316، موارد زیر توصیه می شود:

 

پس از استفاده، به خوبی با آب بشویید و با یک پارچه تمیز یا چرم خشک کنید.

از هر شوینده معمولی استفاده کنید، به شرطی که حاوی کلر یا ترکیبات آن (مانند سفید کننده و اسید موریاتیک) نباشد.

فقط برای لکه های ماندگار باید از کمی سرکه سفید گرم استفاده کرد.

از پدهای پشم فولادی یا سایر مواد ساینده که قطعاً سطح فولاد را خراش می دهند، استفاده نکنید.

اجسام را روی میز کار نکشید، اما در طول عملیات معمولی آشپزخانه از تخته های برش و تشک های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید.

از قرار دادن تابه ها، اجاق ها و اجسام داغ روی میز کار خودداری کنید، زیرا باعث تغییر شکل و زرد شدن می شوند.

اجسام آهنی زنگ زده را برای مدت طولانی روی سطح نگذارید.

ظروف باز و بطری های مواد شوینده یا سایر مواد شیمیایی را در نزدیکی محصول قرار ندهید.

مواد شوینده و پارچه میکروفیبر آنتی باکتریال با خاصیت چربی زدایی و جاذب قابل استفاده روزانه است.

به صورت دوره‌ای یا در مواقع ضروری، استفاده از مواد تمیز کننده را توصیه می‌کنیم. کرم های حرفه‌ای ورق استیل را تمیز، جلا و محافظت می‌کند.

 

 

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

 

 

تفاوت بین ورق استیل گرید 304 و 304L چیست؟

 

تفاوت بین ورق استیل گرید 304 و 304L چیست؟

 

تفاوت بین ورق استیل گرید 304 و 304L چیست؟

 

آلیاژ 304 و 304L به طور قابل توجهی از نظر ترکیب شیمیایی مشابه یکدیگر هستند، اما یک تفاوت اساسی وجود دارد. در ورق استیل درجه 304، حداکثر محتوای کربن 0.08٪ تعیین شده است، در حالی که ورق استیل گرید 304L دارای حداکثر محتوای کربن 0.03٪ است.

 

مقدمه:

 

در دنیای صنعتی امروز، انواع ورق استیل برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کارآیی منحصر به فردی را به نمایش می گذارد. به طور کل می توان گفت صدها گرید مختلف ورق استیل در بازار وجود دارد که هر یک از این ترکیبات و گریدهای منحصر به فرد، درجاتی از مقاومت در برابر خوردگی بالاتر و فراتر از فولاد ساده را ارائه می دهد. وجود این تنوع بالای ورق استیل می تواند باعث سردرگمی شود، به خصوص زمانی که نام و فرمولاسیون دو آلیاژ ورق استیل تقریباً یکسان باشد. این بحث در مورد ورق استیل درجه 304 و 304L نیز صادق است.

 

این دو آلیاژ به طور قابل توجهی از نظر ترکیب شیمیایی مشابه یکدیگر هستند، اما یک تفاوت اساسی وجود دارد. در ورق استیل 304، حداکثر محتوای کربن 0.08٪ تعیین شده است، در حالی که ورق استیل گرید 304L دارای حداکثر محتوای کربن 0.03٪ است. به همین دلیل است که "L" در 304L را می توان به معنای کربن بسیار کم تفسیر کرد. این اختلاف 0.05 درصد کربن، تفاوت جزئی، اما مشخصی را در عملکرد دو آلیاژ ایجاد می کند.

 

خواص ورق استیل:

اگرچه درجات و انواع مختلفی از ورق استیل در بازار وجود دارد، اما خواص مشابهی در مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا دارند. هر درجه دارای درجات متفاوتی از این خواص است. در مقایسه با فولاد استاندارد، خواص مواد ورق استیل به طور کلی به مقاومت در برابر خوردگی بالاتر، شکل پذیری بالاتر، استحکام کششی بالاتر و چقرمگی برودتی و حرارتی بالاتر تبدیل می شود.

 

این خواص تحسین برانگیز ورق استیل آن را برای کاربردهای متعدد در انواع صنایع مختلف مناسب می کند. با این حال، هر نوع ورق استیل درجه منحصر به فرد خود را از این ویژگی ها دارد که آنها را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند.

 

سری 300 ورق استیل به عنوان فولاد آستنیتی طبقه بندی می شود و به ویژه به دلیل سختی، نگهداری آسان و توانایی های قوی در برابر خوردگی شناخته شده است. با این خواص مواد مفید، سری 300 برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود.

 

سری 300 عمدتاً در صنایع خودروسازی، ساختمانی و هوافضا استفاده می شود. گرید 304 پرکاربردترین آلیاژ این سری است.

 

قیمت ورق استیل 304

 

خواص و تفاوت های مکانیکی ورق استیل:

تفاوت های کلیدی دیگر بین گرید 304 و درجه 304L، بین خواص مکانیکی آنها است. درجه L304 در مقایسه با آلیاژ استاندارد ورق استیل درجه 304 کاهش جزئی، اما قابل توجهی در ویژگی های عملکرد مکانیکی کلیدی دارد. به عنوان مثال، استحکام کششی نهایی 304L تقریباً ksi85 معادل 586 مگاپاسکال است که کمتر از UTS استاندارد ورق استیل درجه 304 است که تقریباً معادل ksi 90 معادل 620 مگاپاسکال می باشد.

 

تفاوت در استحکام تسلیم اندکی بیشتر است، به طوری که ورق استیل 304 دارای قدرت تسلیم ksi42 معادل 298 مگاپاسکال و 304L دارای قدرت تسلیم ksi35 معادل 241 مگاپاسکال است. این بدان معناست که اگر دو سبد سیم فولادی داشتید و هر دو سبد دقیقاً طراحی، ضخامت سیم و ساختار مشابهی داشتند، سبد ساخته شده از 304L از نظر ساختاری ضعیف تر از سبد استاندارد 304 خواهد بود. با این حال، چگالی ورق استیل 304 برابر با 304L است.

 

پس چرا می توان از 304L استفاده کرد؟

بنابراین، اگر 304L ضعیف تر از ورق استیل استاندارد 304 است، چرا باید افرادی وجود داشته باشند که از آن استفاده کند؟

 

پاسخ این است که محتوای کربن کمتر آلیاژ 304L جهت به حداقل رساندن یا حذف رسوب کاربید در طول فرآیند جوشکاری کمک می کند. این اجازه می دهد تا ورق استیل 304L در حالت جوش داده شده، حتی در محیط های به شدت خورنده استفاده شود. اگر بخواهید از ورق استیل استاندارد 304 به همین روش استفاده کنید، در محل اتصالات جوش بسیار سریعتر تخریب می شود. اساساً، استفاده از 304L نیاز به بازپخت اتصالات جوش قبل از استفاده از فرم فلزی تکمیل شده را از بین می برد و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.

 

در عمل، هر دو گرید 304 و 304L را می توان برای بسیاری از کاربردهای مشابه استفاده کرد. این تفاوت‌ها اغلب به اندازه‌ای جزئی هستند که یکی نسبت به دیگری بسیار مفیدتر در نظر گرفته نمی‌شود. هنگامی که مقاومت در برابر خوردگی قوی تر مورد نیاز است، آلیاژهای دیگر، مانند ورق استیل درجه 316، معمولاً به عنوان جایگزین در نظر گرفته می شوند.

 

بسیاری از صنعتگران به دلیل ترکیبی از مقاومت در برابر دمای بالا، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام، اغلب از ورق استیل درجه 304 برای قالب‌های سیمی استفاده می‌کنند. در حالی که 304L برای اجزای گیج سنگین که نیاز به اتصالات جوش قوی دارند مفیدتر است، 304 یک ماده همه کاره برای سبدهای سیمی بادوام است. هنگام تصمیم گیری در مورد مواد، استفاده از محصول ورق استیل به تعیین درجه و نوع ورق استیل برای نیازهای شما کمک می کند.

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

کاربردهای تکنیکی ورق استیل: بخش دوم

 

کاربردهای تکنیکی ورق استیل: بخش دوم

کاربردهای تکنیکی ورق استیل: بخش دوم

مقاومت در برابر خوردگی خوب از ویژگی های تمام ورق های استیل است. گریدهای کم آلیاژ می توانند در شرایط عادی در برابر خوردگی مقاومت کنند. آلیاژهای بالاتر در برابر خوردگی توسط اکثر اسیدها، محلول های قلیایی و محیط های کلرید مقاومت می کنند.

مشخصات ورق استیل:

ترکیبات گریدها، خواص مکانیکی و مشخصات تولید توسط طیف وسیعی از استانداردهای بین المللی و ملی برای ورق استیل کنترل می شود. در حالی که سیستم شماره گذاری سه رقمی ورق استیل قدیمی AISI (به عنوان مثال ورق استیل 304 و ورق استیل 316) هنوز معمولاً برای طبقه بندی گریدهای ورق استیل استفاده می شود، سیستم های طبقه بندی جدیدی توسعه یافته اند. این سیستم ها شامل یک عددUNS  حرفی با اعداد 5 رقمی مانند S30400 هستند که توسط SAE و ASTM تعریف شده است. کشورهای اروپایی استانداردهای یکپارچه Euronorm را اتخاذ می کنند. این کشورها در حال جایگزینی یا تطبیق استانداردهای خاص کشور خود با استانداردهای یورونرم هستند. نام‌های دیگری که جایگزین می‌شوند عبارتند از شماره‌های قدیمی BS و EN مانند 304S31 و 58E.

برخی از گریدها توسط اعداد استاندارد پوشش داده نمی شوند و می توانند درجه های اختصاصی باشند یا با استفاده از استانداردهای محصولات تخصصی مانند سیم جوش نامگذاری شوند. استانداردهای ورق استیل به طور مفصل در انجمن ورق استیل بریتانیا "راهنمای مشخصات ورق استیل"، همچنین به عنوان "راهنمای آبی" BSSA توضیح داده شده است. ASTM عناوین داخل پرانتز را تشخیص نمی دهد. بسیاری از نمرات و مشخصات دیگر در دسترس هستند. مواد عرضه شده توسط Aalco مطابق با تعدادی از استانداردها بسته به محصول تولید شده است. استانداردها همچنین پوشش مواد را نیز معرفی می کنند.

خواص مکانیکی ورق استیل:

خواص مکانیکی مورد نیاز معمولاً در مشخصات خرید ورق استیل ذکر شده است. حداقل خواص مکانیکی نیز توسط استانداردهای مختلف مربوط به مواد و فرم محصول داده شده است. رعایت این خواص مکانیکی استاندارد نشان می دهد که مواد به درستی با یک سیستم کیفیت مناسب ساخته شده اند. سپس مهندسان می توانند با اطمینان از مواد در سازه هایی استفاده کنند که بارها و فشارهای کاری ایمن را برآورده می کنند. خواص مکانیکی مشخص شده برای محصولات نورد تخت معمولاً مقاومت کششی، تنش تسلیم، ازدیاد طول و سختی برینل یا راکول است. الزامات ویژگی برای میله، لوله و اتصالات معمولاً استحکام کششی و تنش تسلیم را بیان می کند.

قدرت عملکرد ورق استیل:

برخلاف فولادهای ملایم، استحکام تسلیم ورق استیل آستنیتی آنیل شده نسبت بسیار پایینی از استحکام کششی است. استحکام تسلیم فولاد ملایم معمولاً 70-65 درصد استحکام کششی است. این رقم در خانواده ورق استیل آستنیتی تنها 40 تا 45 درصد است. کار سرد به سرعت و تا حد زیادی قدرت تسلیم را افزایش می دهد. برخی از اشکال ورق استیل، مانند سیم فنری، می توانند به صورت سرد کار شوند تا استحکام تسلیم را از 80 تا 95 درصد استحکام کششی افزایش دهند.

شکل پذیری ورق استیل:

ترکیبی از نرخ سخت کاری بالا، ازدیاد طول و شکل پذیری بالا ساخت ورق استیل را بسیار آسان می کند. با این ترکیب ویژگی، ورق استیل می تواند به شدت در عملیات هایی مانند کشش عمیق تغییر شکل دهد. شکل پذیری معمولاً به عنوان درصد کشیدگی قبل از شکست در طول آزمایش کشش اندازه گیری می شود. ورق های استیل آستنیتی آنیل شده دارای کشیدگی فوق العاده بالایی هستند. ارقام معمولی 60 تا 70٪ هستند.

سختی ورق استیل:

سختی، مقاومت در برابر نفوذ سطح مواد است. سختی سنج ها عمقی را اندازه می گیرند که یک فرورفتگی بسیار سخت می تواند به سطح یک ماده فشار داده شود. از ماشین های برینل، راکول و ویکرز استفاده می شود. هر یک از اینها دارای یک فرورفتگی شکل متفاوت و روش اعمال نیروی شناخته شده است. بنابراین تبدیل بین مقیاس های مختلف فقط تقریبی است. گریدهای رسوب سخت شده و مارتنزیتی را می توان با عملیات حرارتی سخت کرد. سایر گریدها را می توان از طریق کار سرد سخت نمود.

قیمت ورق استیل 304

استحکام کششی ورق استیل:

استحکام کششی به طور کلی تنها ویژگی مکانیکی مورد نیاز برای تعریف محصولات میله و سیم است. نمرات مواد یکسان ممکن است در استحکام کششی مختلف برای کاربردهای کاملاً متفاوت استفاده شود. استحکام کششی عرضه شده محصولات میله و سیم مستقیماً به استفاده نهایی پس از ساخت مربوط می شود. سیم فنری پس از ساخت دارای بالاترین مقاومت کششی است. 

چنین استحکام کششی بالایی برای استفاده از سیم در فرآیندهای شکل دهی یا بافندگی لازم نیست. سیم یا میله ای که به عنوان ماده اولیه برای اتصال دهنده ها، مانند بولت و مهره ها و پیچ ها استفاده می شود، باید به اندازه کافی نرم باشد تا سر و رزوه تشکیل شود، اما همچنان به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند به خوبی در سرویس کار کند.

خواص فیزیکی ورق استیل:

دلیل انتخاب ورق استیل معمولاً به دلیل مزایایی است که توسط خواص فیزیکی مانند مقاومت در برابر خوردگی ارائه می شود.

علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، خواص فیزیکی مفید ورق استیل عبارتند از:

  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و پایین
  • سهولت ساخت
  • استحکام بالا
  • جاذبه زیبایی شناسی
  • بهداشت و سهولت در نظافت
  • چرخه عمر طولانی
  • قابل بازیافت
  • نفوذپذیری مغناطیسی کم
  • مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل

 

مقاومت در برابر خوردگی خوب از ویژگی های تمام ورق های استیل است. گریدهای کم آلیاژ می توانند در شرایط عادی در برابر خوردگی مقاومت کنند. آلیاژهای بالاتر در برابر خوردگی توسط اکثر اسیدها، محلول های قلیایی و محیط های کلرید مقاومت می کنند.

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل به دلیل محتوای کروم آنها است. به طور کلی، ورق استیل حاوی حداقل حدود 10.5٪ کروم است. کروم موجود در آلیاژ یک لایه اکسید شفاف محافظ خود ترمیم شونده را تشکیل می دهد که به طور خود به خود در هوا تشکیل می شود. ماهیت خود ترمیمی لایه اکسید به این معنی است که مقاومت در برابر خوردگی بدون توجه به روش های ساخت دست نخورده باقی می ماند. حتی اگر سطح مواد بریده شود یا آسیب ببیند، خود به خود ترمیم می شود و مقاومت در برابر خوردگی حفظ می گردد.



گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

انتخاب ورق استیل برای کاربردهای هوافضا، نظامی و سایر کاربردهای حیاتی: بخش دوم

 

انتخاب ورق استیل برای کاربردهای هوافضا، نظامی و سایر کاربردهای حیاتی: بخش دوم

 

انتخاب ورق استیل برای کاربردهای هوافضا، نظامی و سایر کاربردهای حیاتی: بخش دوم

 

ورق های استیل با استحکام بالا و سوپرآلیاژهای مقاوم در برابر پیر شدن، به سرعت مورد توجه طراحان صنایع هوافضا، نظامی و سایر صنایع قرار می‌گیرند که برای برآورده کردن انتظارات عملکرد بالاتر و الزامات نظارتی دقیق با کمترین هزینه چرخه عمر به چالش کشیده می‌شوند.

 

ورق استیل نظامی:

ورق استیل سفارشی 455 استحکام و سختی بالاتری (حدود 50HRC) نسبت به Custom 450 Stainless ارائه می دهد. مقاومت در برابر خوردگی خوب همراه با سهولت ساخت دارد. Custom 465 Stainless یک آلیاژ مذاب، مارتنزیتی و مقاوم در برابر پیرشدن است که قادر به ایجاد استحکام نهایی ksi250 در دمای 950 درجه فارنهایت است که 20٪ استحکام بالاتری نسبت به ورق های استیل سنتی دارد و در حال حاضر تحت پوشش MMPDS است. این آلیاژ همچنین دارای استحکام کششی بریدگی عالی و چقرمگی شکست در این شرایط است. ترکیبی برتر از استحکام، چقرمگی و مقاومت SCC را در مقایسه با سایر ورق های استیل با PH با استحکام بالا مانند ورق استیل Custom 455 و ورق استیل 13-8 فراهم می کند.

 

Custom 475 Stainless جدیدترین ورق استیل ذوب شده، با استحکام بالا، مارتنزیتی و مقاوم در برابر رسوب است. مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارد و برای دستیابی به ksi290 همراه با چقرمگی و شکل‌پذیری خوب در صورت رسوبات کاربیدی در دمای 975 درجه فارنهایت طراحی شده است. ترکیبات دیگری از استحکام، چقرمگی و شکل پذیری با اعمال دمای پیری تا 1100 درجه فارنهایت امکان پذیر است. این آلیاژ در حال حاضر به صورت نوار، سیم و میله با قطر کوچک موجود است.

 

ملاحظات عمده:

برای بسیاری از کاربردهای حیاتی، تعادل مناسب بین چقرمگی شکست آلیاژ و استحکام خاص مهم است، که شامل آلیاژهای AerMet® 100 و AerMet 310 با استحکام فوق‌العاده کارپنتر و یک درجه تیتانیوم است. این شرایط نشان می‌دهد که ترکیبی از استحکام و چقرمگی برای ورق استیل سفارشی 465 فاصله بین فولادهای با استحکام بالا و ورق های استیل معمولی را پر می‌کند. ورق استیل Custom 465 43 چقرمگی شکست بالاتری نسبت به ورق استیل Custom 455 نشان می دهد.

 

ارتش و هوافضا، در میان سایر بخش‌ها، مایل هستند از مزایای سبک وزن فلزاتی مانند آلومینیوم و تیتانیوم، تا حدی که توسط الزامات استحکام مجاز است، سرمایه‌گذاری کنند. یک ورق استیل با استحکام بالا، مخصوصاً ورق استیل سفارشی 465، نیاز به وزن سبک را برطرف می کند. این نسبت استحکام به وزن نزدیک به تیتانیوم دارد و می تواند به نحو احسن جایگزین آن شود. علاوه بر این، قابلیت نسبت بالاتری را در نوار نورد، سیم و میله با قطر کوچک ارائه می دهد.

 

ورق استیل سفارشی 465 در تحمل آسیب عالی است که این ویژگی مورد علاقه ارتش و هوافضا می باشد. این خاصیت در واقع معیاری از توانایی آلیاژ برای جذب انرژی و قابلیت دوام در حین عملکرد در صورت شکست است. مهندسان متالورژی و افرادی که خواص مواد را تعیین می کنند در برخی موارد مایل بوده‌اند که قدرت را برای تحمل آسیب و مقاومت در برابر خوردگی بیشتر کاهش دهند.

 

قیمت ورق استیل 321

 

تحمل آسیب آلیاژهای مختلف در تحقیقات مختلف مقایسه شده است. آلیاژها بر اساس نتایج آزمون های KIc (چقرمگی شکست) و شکل پذیری بریدگی رتبه بندی شده اند. ورق استیل سفارشی 465 در شرایط H950 در رتبه دوم بالاترین تحمل آسیب قرار دارد و ورق استیل سفارشی 455 در شرایط H950 رتبه ششم را دارد. آلیاژ AerMet 100 که یک ورق استیل نیست، در یکی از مطالعات رتبه اول را کسب کرده است.

 

ورق های استیل PH در نظر گرفته شده در این بحث، همگی دارای ترکیبات برتری از استحکام کششی، چقرمگی شکست، مقاومت در برابر خوردگی عمومی و مقاومت در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش هستند. ورق استیل 17Cr-4Ni PH) S17400) یک آلیاژ پایه خوب برای مقایسه است.

 

ورق استیل سفارشی 465، جدیدترین آلیاژ در این گروه است که از استحکام بیشتری نسبت به ورق های استیل PH برخوردار است. در واقع، می تواند بیش از 20٪ استحکام بیشتری نسبت به سایر آلیاژهای ضد زنگ نشان داده شده با PH بدست آورد. علاوه بر این، Custom 465 Stainless دارای مقاومت در برابر خوردگی به وضوح بهتر از Custom 455 Stainless است و برابر با سایر درجات این سری است.

 

انتخاب آلیاژ:

کارپنتر یک تکنیک انتخاب ساده را برای انتخاب ورق های استیل ایجاد کرده است که به روش Selectaloy® معروف است. این یک رویکرد ساده برای انتخاب مناسب ترین آلیاژ برای یک کاربرد بر اساس دو معیار مقاومت در برابر خوردگی و استحکام است. توضیح مختصری درباره این روش انتخاب ممکن است به درک نحوه کارکرد آن کمک کند.

 

فرآیند انتخاب پس از در نظر گرفتن هزینه‌های چرخه عمر به جای کمترین هزینه اولیه آغاز می‌شود. به عنوان مثال، چه چیزی مهم‌تر است، هزینه اولیه آلیاژ یا هزینه تولید و شکست فرآیند یا عملکرد ضعیف اگر انتخاب آلیاژ اشتباه باشد؟

سپس مشخص کننده مواد باید تعیین کند که چه مقدار مقاومت در برابر خوردگی و چه مقدار مقاومت برای کاربرد خاص مورد نیاز است. مقاومت در برابر خوردگی از پایین به بالا محور عمودی در نمودار اصلی افزایش می یابد و استحکام نیز از چپ به راست در امتداد محور افقی افزایش می یابد.

 

گرداورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

 

ورق استیل: تعریف، ترکیب، انواع، درجه ها، ویژگی ها و کاربردها: بخش دوم

 ورق استیل: تعریف، ترکیب، انواع، درجه ها، ویژگی ها و کاربردها: بخش دوم

ورق استیل: تعریف، ترکیب، انواع، درجه ها، ویژگی ها و کاربردها: بخش دوم

هنگامی که ورق استیل ذوب و تصفیه شد، عموماً به صورت خشن به شکل بیلت ریخته می شود. سپس این بیلت ها با استفاده از طیف وسیعی از فرآیندهای تولیدی، از جمله ریخته‌گری ورق استیل شامل ریختن فلز مذاب در یک حفره ریخته‌گری می‌شود.

تولید نهایی ورق استیل:

هنگامی که ورق استیل ذوب و تصفیه شد، عموماً به صورت خشن به شکل بیلت ریخته می شود. سپس این بیلت ها با استفاده از طیف وسیعی از فرآیندهای تولیدی، از جمله ریخته‌گری ورق استیل شامل ریختن فلز مذاب در یک حفره ریخته‌گری می‌شود.

نورد ورق استیل باعث می شود که شمش های خام از یک سری غلتک های دقیق گیره عبور کنند تا ضخامت آنها کاهش یابد و فولاد به ورق یا اشکال دیگر شکل بگیرد. این فرآیند را می توان به صورت گرم یا سرد انجام داد تا مواد نهایی متنوعی با استحکام و ساختارهای کریستالی متفاوت تولید شود. آهنگری ورق استیل نیاز دارد که حرارت داده شود و سپس با چکش کاری یا فشار دادن آن به شکل دلخواه شکل داده شود. ماشینکاری ورق استیل این امکان را به آن می دهد تا با استفاده از ماشین های مختلف مانند تراش و آسیاب، برش و شکل داده شود. پس از اینکه ورق استیل به شکل نهایی خود در آمد، ممکن است برای بهبود خواص آن، پردازش های اضافی مانند عملیات حرارتی، پرداخت، یا پوشش انجام شود.

 

ویژگی های ورق استیل چیست؟

برخی از ویژگی های ورق استیل عبارتند از:

  • به طور کلی در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.
  • قوی و بادوام، مقاوم در برابر خم شدن، ترک خوردن و شکستن.
  • غیر متخلخل و غیر واکنشی و به راحتی تمیز می شود و اتوکلاو می گردد.
  • می تواند به طیف وسیعی از پرداخت های با کیفیت دست یابد.
  • می تواند دمای بالا را بدون تخریب تحمل کند.
  • مناسب برای استفاده در دماهای برودتی
  • مواد پایدار، به این دلیل که 100٪ قابل بازیافت بدون از دست دادن یا تخریب هستند.

 

رنگ ورق استیل چیست؟

ورق های استیل به طور طبیعی دارای رنگ نقره ای یکنواخت هستند، اگرچه شرکت های مختلف فرآیندهای "رنگ آمیزی ضد زنگ" اختصاصی را ارائه می دهند که مشابه آندایزینگ است. طیف وسیعی از رنگ‌های برنزی تا طلایی را می‌توان با حرارت دادن ورق استیل در اجاق تا دمای حدود 700 درجه سانتی‌گراد در فضای اکسیژن به دست آورد. این منجر به تشکیل اکسیدهای آهن در لایه سطحی می شود که بسته به دما و زمان با لایه های زرد، طلایی و قهوه ای رنگ می شود. ورق استیل همچنین با فرآیند اکسیداسیون، هنگامی که در دمای 250 درجه سانتیگراد در هوا گرم می شود، رنگ های آبی ایجاد می کند.

 

ورق استیل چگونه به نظر می رسد؟

قطعات فولادی ضد زنگ اغلب با پرداخت الکتریکی به صورت آینه ای پرداخت می شوند. این منجر به یک رنگ بازتابنده و به طور کلی نقره ای می شود، اما می تواند همانطور که در بالا توضیح داده شد رنگ آمیزی شود. قطعات فولادی ضد زنگ همچنین می توانند انواع و سطوح مختلف بافت از سندبلاست تا لایه برداری شات، برسکاری نهایی تا اچ کردن را اضافه کنند. برای کاهش تخریب ظاهری که در اثر خراش ایجاد می‌شود، اغلب برای روی مبلمان خیابان و روکش‌های ساختمان از سطوح برس‌کاری شده یا روکش شده استفاده می‌شود. 

 

قیمت ورق استیل

 

انواع مختلف ورق استیل چیست؟


نامگذاری اساسی برای گریدهای گسترده ورق استیل به شرح زیر است:

1. ورق استیل آستنیتی:

ورق استیل آستنیتی رایج ترین طبقه بندی است که مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری و چقرمگی بالایی را ارائه می دهد. این آلیاژ با حداقل 16٪ کروم و 6٪ نیکل، با سایر فلزات یا غیر فلزات مانند منگنز، نیتروژن و گاهی اوقات مولیبدن آلیاژ می شود. این فولادها می توانند در معرض نمک قرار بگیرند، اگرچه ممکن است لکه های قهوه ای وجود داشته باشد.

 

2. ورق استیل مارتنزیتی:

این نوع ورق استیل به طور کلی قوی تر و سخت تر است اما مقاومت خوردگی کمتری دارد. آنها حاوی 12 تا 18٪ کروم هستند و ممکن است شامل نیکل یا مولیبدن نیز باشند.

 

3. ورق استیل فریتی:

ورق های استیل فریتی می توانند طیف وسیعی از محتوای کروم (10.5 تا 27٪) داشته باشند و از فولادهای حاوی کربن بالاتر نسبت به انواع آستنیتی استفاده کنند. این گروه دارای انعطاف پذیری کمتر و سخت تر است، اما همچنان مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و اغلب برای کاربردهای خودرو استفاده می شود. این فولادها نسبت به نمک کمتر واکنش نشان می دهند و عموماً در محیط های دریایی استفاده نمی شوند.

 

4. ورق استیل دوبلکس:

ورق های استیل دوبلکس ورق های استیل آستنیتی و فریتی را با نسبت دقیق تنظیم شده هر دو نوع ساختار کریستالی ترکیب می کنند. آنها دارای استحکام بالاتر همراه با مقاومت در برابر خوردگی زیاد هستند و اغلب در پردازش های شیمیایی و کاربردهای نفت و گاز استفاده می شوند.

 

5. ورق استیل رسوب سخت شده:

ورق استیل رسوب سخت شده با تشکیل ذرات کوچکی که در داخل مواد رسوب می‌کنند، به دست می‌آید که با القای تنش شبکه، استحکام و سختی آن را افزایش می‌دهد. این معمولاً می تواند 3 تا 4 برابر استحکام ورق استیل آستنیتی اولیه را ارائه دهد.

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 

بررسی سختی انواع ورق استیل

 

بررسی سختی انواع ورق استیل

بررسی سختی انواع ورق استیل

ورق های استیل مارتنزیتی که بر پایه کروم ساخته شده اند، این ورق های استیل حاوی 12 تا 14 درصد کروم، 0.2 تا 1 درصد مولیبدن بوده که مقادیر بیشتر کربن به آنها اجازه می دهد تا مانند فولادهای کربنی و کم آلیاژ سخت شوند.

مقدمه:
در متالورژی، ورق استیل یک آلیاژ فولادی با حداقل 10.5 درصد کروم و سایر عناصر آلیاژی و حداکثر 1.2 درصد کربن بر حسب جرم است. ورق های استیل، همچنین به عنوان فولادهای inox از واژه فرانسوی inoxydable (غیر اکسید شونده) شناخته می شوند. این فلزات آلیاژهای فولادی هستند که به دلیل مقاومت در برابر خوردگی خود بسیار شناخته شده هستند، که با افزایش محتوای کروم مقاومت به خوردگی آنها افزایش می یابد. مقاومت در برابر خوردگی نیز ممکن است با افزودن نیکل و مولیبدن افزایش یابد. مقاومت این آلیاژهای فلزی در برابر اثرات شیمیایی عوامل خورنده و بر اساس غیرفعال سازی است. برای اینکه غیرفعال شدن اتفاق بیفتد و پایدار بماند، آلیاژ Fe-Cr باید دارای حداقل مقدار کروم حدود 10.5 درصد وزنی باشد تا فعل و انفعال شیمیایی جهت تشکیل لایه اکسیدکروم رخ دهد و در کمتر از آن غیرممکن است. کروم می تواند به عنوان یک عنصر سخت کننده استفاده شود و اغلب با یک عنصر سخت کننده مانند نیکل برای ایجاد خواص مکانیکی برتر استفاده می شود.

 

ورق های استیل سخت شده:

1- ورق های استیل مارتنزیتی:

ورق های استیل مارتنزیتی شبیه به فولادهای فریتی هستند که بر پایه کروم ساخته شده اند، اما سطح کربن بالاتری تا 1٪ دارند. آنها گاهی اوقات به عنوان ورق های استیل مارتنزیتی کم کربن و با کربن بالا طبقه بندی می شوند. این ورق های استیل حاوی 12 تا 14 درصد کروم، 0.2 تا 1 درصد مولیبدن بوده ولی نیکل موجود در آن بسیار محدود است. مقادیر بیشتر کربن به آنها اجازه می دهد تا مانند فولادهای کربنی و کم آلیاژ سخت شوند. آنها مقاومت به خوردگی متوسطی دارند، اما سخت، قوی و کمی شکننده در نظر گرفته می شوند. آنها مغناطیسی هستند و برخلاف ورق استیل آستنیتی می توانند با استفاده از روش بازرسی ذرات مغناطیسی به طور غیرمخرب آزمایش شوند. یک ورق استیل مارتنزیتی معمولی AISI 440C است که حاوی 16 تا 18 درصد کروم و 0.95 تا 1.2 درصد کربن است.

ورق استیل درجه 440C در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد: 

بلوک گیج، کارد و چنگال، بلبرینگ، قالب و چاقو. 

همانطور که ذکر شد، ورق های استیل مارتنزیتی را می‌توان از طریق روش‌های مختلف پیری عملیات حرارتی کرد و آنرا سخت یا نرم نمود. 

 

2- ورق های استیل رسوب سخت شده (PH):

ورق های استیل PH (رسوبی-سختی) حاوی حدود 17 درصد کروم و 4 درصد نیکل هستند. این فولادها می توانند از طریق افزودن آلومینیوم، تیتانیوم، نیوبیم، وانادیم و یا نیتروژن استحکام بسیار بالایی داشته باشند که در طی فرآیند عملیات حرارتی که پیری حرارتی نامیده می شود، رسوبات بین فلزی منسجم را تشکیل می دهند. همانطور که رسوبات منسجم در سراسر ریزساختار تشکیل می شوند، شبکه کریستالی را تحت فشار قرار می دهند و مانع حرکت نابجایی ها یا نقص در شبکه کریستالی می گردند. از آنجایی که نابجایی ها اغلب حامل های غالب پلاستیسیته هستند، این امر باعث سخت شدن مواد می شود. به عنوان مثال، ورق استیل سخت شده با روش رسوب سختی 17-4 PH (AISI 630) دارای ریزساختار اولیه آستنیت یا مارتنزیت است.

گریدهای آستنیتی از طریق عملیات حرارتی (مثلاً از طریق عملیات حرارتی در حدود 1040 درجه سانتیگراد و به دنبال آن سرد کردن) قبل از انجام رسوب سختی به گریدهای مارتنزیتی تبدیل می شوند. عملیات پیری بعدی در حدود 475 درجه سانتی گراد، فازهای Nb و غنی از مس را رسوب می دهد که استحکام را تا بالاتر از 1000 مگاپاسکال افزایش می دهد. با این حال، برخلاف آلیاژهای آستنیتی، عملیات حرارتی فولادهای PH را تا سطوح بالاتر از آلیاژهای مارتنزیتی تقویت می کند. ورق های استیل رسوب سخت شده توسط سری 600 AISI مشخص شده اند.

از بین تمام گریدهای ورق استیل موجود، آنها به طور کلی بیشترین ترکیبی از استحکام بالا را همراه با چقرمگی عالی و مقاومت در برابر خوردگی ارائه می دهند. آنها به اندازه گریدهای آستنیتی در برابر خوردگی مقاوم هستند. کاربردهای متداول آنها در هوافضا و برخی دیگر از صنایع با تکنولوژی بالا است.

 

قیمت ورق استیل 304

 

سختی ورق های استیل:

در علم مواد، سختی توانایی مقاومت در برابر فرورفتگی سطح (تغییر شکل پلاستیک موضعی) و خراش است. سختی احتمالاً بدترین ویژگی ماده است زیرا ممکن است نشان دهنده مقاومت در برابر خراش، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر فرورفتگی یا حتی مقاومت در برابر شکل دادن یا تغییر شکل موضعی پلاستیک باشد. سختی از نقطه نظر مهندسی مهم است زیرا مقاومت در برابر سایش ناشی از اصطکاک یا فرسایش بخار، روغن و آب به طور کلی با سختی افزایش می یابد.

 

در ذیل به بیان سختی برخی از انواع ورق استیل پرداخته شده است:

  • سختی برینل ورق استیل 304 تقریبا 201 مگاپاسکال است.
  • سختی برینل ورق استیل فریتی گرید 430 تقریباً 180 مگاپاسکال است.
  • سختی برینل ورق استیل مارتنزیتی گرید 440C تقریباً 270 مگاپاسکال است.
  • سختی برینل ورق های استیل دوبلکس SAF 2205 تقریباً 217 مگاپاسکال است.
  • سختی برینل فولادهای رسوب سخت شده 17-4PH تقریباً 353 مگاپاسکال است.

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
 .

کاربردهای تکنیکی ورق استیل: بخش اول

 

کاربردهای تکنیکی ورق استیل: بخش اول

کاربردهای تکنیکی ورق استیل: بخش اول

تغییر محتوای کروم و افزودن عناصر دیگر مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و نیوبیم، خواص مکانیکی و فیزیکی ورق استیل را تغییر می‌دهد. این منجر به صدها گرید مختلف ورق استیل می شود که توسط طیف وسیعی از استانداردهای ملی و بین المللی پوشش داده شده است.

مقدمه:

نام ورق استیل انواع فولادهای مقاوم در برابر خوردگی که حاوی عناصر آلیاژی مربوط جهت افزایش مقاومت به خوردگی هستند را پوشش می دهد. تغییر محتوای کروم و افزودن عناصر دیگر مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و نیوبیم، خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد را تغییر می‌دهد. این منجر به صدها گرید مختلف ورق استیل می شود که توسط طیف وسیعی از استانداردهای ملی و بین المللی پوشش داده شده است.

 

خانواده گریدهای ورق استیل:

هر یک از گریدها در یکی از پنج خانواده ورق استیل گروه بندی می شوند. این خانواده ها به دلیل ریزساختار متالورژیکی آنها نامگذاری شده اند که شامل پنج گروه آستنیتی، فریتی، دوبلکس، مارتنزیتی و رسوب سخت شده هستند.

 

ورق های استیل فریتی:

عدم وجود عناصر آلیاژی دیگر به این معنی است که ورق استیل فریتی به عنوان فولادهای کروم ساده شناخته می شود. آنها دارای محتوای کروم بین 12 تا 18 درصد هستند. محتوای کربن در ورق استیل فریتی بسیار کم است، همین امر باعث گردیده تا دارای خواص زیر باشد:

 

  • مقاومت خوردگی متوسطی داشته باشد
  • در برابر خوردگی تنشی حساس نیستند
  • مغناطیسی هستند
  • با عملیات حرارتی سخت نمی شود
  • همیشه در شرایط آنیل شده استفاده می شوند
  • دارای جوش پذیری ضعیف برای اکثر گریدها باشند

 

گریدهای فریتی متداول شامل ورق استیل اختصاصی 430 و ارزان ترین ورق استیل، ورق استیل درجه 409 است. ورق استیل 409 به دلیل ترکیبی از قیمت پایین، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری عالی، ماده انتخابی برای اگزوزهای خودرو است.

 

ورق های استیل آستنیتی:

افزودن نیکل به ورق استیل به مقدار کافی، ریزساختار را به "آستنیت" تغییر می دهد. 70 درصد ورق استیل تولیدی تجاری از نوع آستنیتی است. رایج ترین گرید ورق استیل 304 (1.4301) است. در سطح جهان، 304 بیش از 50 درصد از ورق استیل مصرفی را تشکیل می دهد. نام رایج 304 ورق استیل 8-18 است. این نام به ترکیب متوسط 18٪ کروم و 8٪ نیکل اشاره دارد. گاهی اوقات به طور کلی برای ورق استیل آستنیتی غیر از 304 استفاده می شود، حتی اگر ترکیب واقعی آن بسیار متفاوت باشد.

 

برخی از ویژگی های ورق استیل آستنیتی عبارتند از:

 

  • مقاومت در برابر خوردگی عالی
  • غیر مغناطیسی در هنگام بازپخت
  • با کار سرد سریع مستحکم می شود
  • با عملیات حرارتی سخت نمی شود
  • شکل پذیر است و به راحتی تغییر شکل داده می شود
  • جوش پذیری عالی
  • بهداشتی با قابلیت تمیزکاری عالی
  • عملکرد خوب در دماهای بالا
  • عملکرد عالی در دماهای پایین

 

به غیر از ورق استیل 304، سایر گریدهای آستنیتی رایج عبارتند از گرید محبوب دریایی، ورق استیل 316 و درجه میله ماشینکاری، ورق استیل 303.

 

قیمت ورق استیل 316

 

ورق های استیل مارتنزیتی:

اولین ورق استیلی که برای کاربردهای تجاری ساخته شد، ورق استیل مارتنزیتی بود. از این فولادها برای کارد و چنگال استفاده می شد. در مقایسه با سایر ورق های استیل، گروه ضد زنگ مارتنزیتی دارای محتوای کربن نسبتاً بالایی است (0.1 تا 1.2٪). مانند ورق استیل فریتی، آنها فولادهای کرومی ساده هستند که بین 12 تا 18 درصد کروم دارند.

 

ویژگی های ورق استیل مارتنزیتی عبارتند از:

 

  • مقاومت در برابر خوردگی متوسط
  • قابل عملیات حرارتی
  • مغناطیسی
  • عدم توانایی در سرد شدن
  • جوش پذیری ضعیف

 

گریدهای مارتنزیتی شامل ورق استیل 420 است که در کاربردهای مهندسی مانند شفت استفاده می شود.  ورق استیل 440 سخت ترین و مقاوم ترین ورق استیل در برابر سایش است.

 

ورق های استیل دوبلکس:

ورق استیل دوبلکس نام خود را از این واقعیت گرفته است که دارای هر دو ساختار فریتی و آستنیتی هستند. آنها دارای محتوای کروم نسبتاً بالایی بین 18 تا 28٪ می باشند. میزان نیکل در حد متوسط 4.5 تا 8 درصد است. در این سطح، محتوای نیکل برای ایجاد یک ساختار کاملاً آستنیتی بسیار کم است. این منجر به یک ریزساختار دوبلکس حاوی هر دو فاز فریتی و آستنیتی می شود. ورق استیل دوبلکس همچنین دارای 2.5 تا 4٪ مولیبدن است. مزیت اصلی ضد زنگ دوبلکس ترکیبی از خواص به دست آمده از ورق استیل آستنیتی و فریتی است.

 

ورق استیل دوبلکس دارای خواص زیر است:

 

  • مقاومت در برابر خوردگی عالی
  • افزایش مقاومت در برابر حمله کلرید
  • مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی تنشی
  • استحکام کششی و تسلیم بالاتر از درجه آستنیتی یا فریتی
  • جوش پذیری خوب
  • شکل پذیری خوب

 

ورق استیل 2205 با مقاومت در برابر خوردگی عالی، در مبدل های حرارتی، مخازن شیمیایی و پالایشگاه ها استفاده می شود.

 

ورق استیل رسوب سخت شده:

ورق استیل رسوب سخت شده می تواند مارتنزیتی، نیمه آستنیتی یا آستنیتی باشد. آنها خواص ترکیبی مقاومت به خوردگی از گریدهای آستنیتی را با قابلیت عملیات حرارتی درجه های مارتنزیتی ارائه می دهند. گریدهای رسوب سخت شده مانند PH 17-4 (همچنین به عنوان ورق استیل 630 نیز شناخته می شود)، به عنوان میله های تصفیه شده با محلول عرضه می شوند. سپس می توان آنها را قبل از سخت شدن ماشینکاری کرد. فرآیند سخت شدن این ورق یک مرحله ای با دمای پایین پیری است.

 

ویژگی های ورق استیل رسوب سخت شده عبارتند از:

 

  • مقاومت در برابر خوردگی خوب تا متوسط
  • جوش پذیری خوب
  • استحکام بسیار بالا
  • مغناطیسی

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
 .

انتخاب ورق استیل برای کاربردهای هوافضا، نظامی و سایر کاربردهای حیاتی: بخش اول

 انتخاب ورق استیل برای کاربردهای هوافضا، نظامی و سایر کاربردهای حیاتی: بخش اول

انتخاب ورق استیل برای کاربردهای هوافضا، نظامی و سایر کاربردهای حیاتی: بخش اول

ورق های استیل با استحکام بالا و سوپرآلیاژهای مقاوم در برابر پیر شدن، به سرعت مورد توجه طراحان صنایع هوافضا، نظامی و سایر صنایع قرار می‌گیرند که برای برآورده کردن انتظارات عملکرد بالاتر و الزامات نظارتی دقیق با کمترین هزینه چرخه عمر به چالش کشیده می‌شوند.

 

مقدمه: 

ورق های استیل با استحکام بالا و سوپرآلیاژهای مقاوم در برابر پیر شدن به سرعت مورد توجه طراحان صنایع هوافضا، نظامی و سایر صنایع قرار می‌گیرند که برای برآورده کردن انتظارات عملکرد بالاتر و الزامات نظارتی دقیق با کمترین هزینه چرخه عمر به چالش کشیده می‌شوند. این آلیاژهای ویژه عمدتاً ارتقاء ورق های استیل معمولی و فولادهای آلیاژی با استحکام بالا هستند که دیگر قادر به برآورده کردن نیازهای بیشتر در کاربردهای حیاتی نبوده و تعداد و تنوع آنها در حال افزایش است. در این مقاله به بررسی انواع ورق استیل قابل استفاده در صنایع نظامی و استراتژیک و کاربرد آنها پرداخته شده است.

 

خوردگی:

مقاومت در برابر خوردگی یکی از نگرانی‌های اساسی است زیرا هزینه‌های خوردگی، با تخریب مواد، بیش از آنچه که می توان تصور کرد، همچنان افزایش می‌یابد. طبق یک مطالعه اخیر که توسطCC Technologies Laboratories, Inc برای اداره بزرگراه فدرال (FHWA) انجام شده است، هزینه مستقیم خوردگی در ایالات متحده 279 میلیارد دلار در سال یا 3.2٪ از تولید ناخالص داخلی این کشور است که رقم بسیار درشتی را به خود اختصاص داده است.. اگر هزینه های غیرمستقیم را به مصرف کننده اضافه کنیم، هزینه از نظر دلار و تولید ناخالص داخلی دو برابر می شود.

ورق های استیل معمولی می توانند مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز برای بسیاری از کاربردهای سخت را فراهم کنند، اما به طور فزاینده ای ترکیبی از استحکام، چقرمگی، قابلیت ساخت و تحمل آسیب را ندارند. فولادهای کم آلیاژ استاندارد با استحکام بالا (HSLA) ممکن است استحکام بالایی را برای برخی از کاربردهای دشوار ارائه دهند، اما فاقد مقاومت در برابر خوردگی هستند. 

به نظر می رسد تلاش ها برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی فولادهای آلیاژی با استحکام بالا با آبکاری کادمیوم یا سایر ابزارهای محافظت از سطح در حال کاهش است. این ممکن است به دلیل اعتراضات رو به رشد و گسترده نسبت به آبکاری کادمیوم به دلایل زیست محیطی و هزینه های بالای دفع حمام آبکاری باشد. علاوه بر این، بسیاری تشخیص می‌دهند که عملیات سطحی راه‌حلی مناسب و بلند مدت برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و دستیابی به کمترین هزینه‌های چرخه عمر ممکن نیست.

در هنگام بررسی نیازهای دو صنعت مرتبط، هوافضا و نظامی، می‌توان از ریسک‌های بالا در مواد قدردانی کرد. صنعت هوافضا با داشتن سخت افزار ارابه فرود، مجموعه های بال و سایر اجزای بدنه هواپیما که از ورق های استیل با استحکام بالا ساخته شده اند، باید به عملکرد عالی، ایمنی طولانی مدت، قابلیت اطمینان، دوام و هزینه های کم چرخه عمر دست یابد. 

برای نیروهای مسلح جدیدتر، ارتش جهان به دنبال آلیاژهایی با کارایی بالا است که با تمرکز بر کاهش وزن، به بهبود مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالاتر و در عین حال دستیابی به کمترین هزینه‌های چرخه عمر ممکن، برای هر پلتفرم اصلی در آینده کمک کند. اهداف اصلی در اینجا قابلیت اطمینان و آمادگی همیشگی (به معنی عدم زنگ زدگی فلج کننده ناشی از خوردگی و توانایی حفظ حداکثر عملکرد مکانیکی) است.

 

قیمت ورق استیل 321

 

ورق های استیل با استحکام بالا:

یک آلیاژ به طور کلی یک ورق استیل با استحکام بالا در نظر گرفته می شود که چندین الزام کلیدی را برآورده کند. اول، باید استحکام کششی نهایی  UTS) 225 ksi1550مگاپاسکال) یا بیشتر و حداقل استحکام تسلیمYS) 200 ksi  1387 مگاپاسکال) داشته باشد. انعطاف پذیری کششی باید خوب باشد و حداقل 10 درصد ازدیاد طول ترجیح داده شود.

برای واجد شرایط بودن بیشتر به عنوان یک ورق استیل با استحکام بالا، این آلیاژ معمولاً چقرمگی شکست را به همان اندازه ضد زنگ نشان می‌دهد. همچنین باید مقاومت خوردگی عمومی مشابه ورق استیل 304، با مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی تنشی (SCC) داشته باشد.

شش ورق استیل مارتنزیتی و رسوب سخت شده (PH) تمام الزامات تعریف شده را برآورده می کند. آنها ضد زنگ 15-5 PH، ضد زنگ سفارشی 450، ضد زنگ سفارشی، ضد زنگ معمولی 465 و جدیدترین افزوده، ضد زنگ Custom 475 هستند.

ضد زنگ 15Cr-5Ni دارای استحکام و سختی بالا، مقاومت در برابر خوردگی عالی با قابلیت فورجینگ خوب و چقرمگی عرضی است. یک نوع کاهشی از این آلیاژ (ورق استیل 15Cr-5Ni Project 70) که تمام مشخصات 15Cr-5Ni را برآورده می کند و قابلیت ماشینکاری بهبود یافته ای را ارائه می دهد، برای تولید اقتصادی اجزای ساختاری هواپیما استفاده شده است.

ورق استیل سفارشی 450 مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی ورق استیل 304 را با استحکام متوسط 410 ترکیب می کند و ساخت آن نسبتاً آسان است.

ورق استیل 13Cr-8Ni استحکام و سختی بالا را با سطوح خوبی از مقاومت در برابر خوردگی عمومی و ترک خوردگی ناشی از استرس ترکیب می کند. به طور کلی، این آلیاژ باید در مواردی در نظر گرفته شود که استحکام، چقرمگی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر SCC در فولادی با حداقل جهت از نظر خواص مورد نیاز است.

 

 

گرداورنده: سید رحیم کیاحسینی

 . 

ورق استیل: تعریف، ترکیب، انواع، درجه ها، ویژگی ها و کاربردها: بخش اول

 

ورق استیل: تعریف، ترکیب، انواع، درجه ها، ویژگی ها و کاربردها: بخش اول

ورق استیل: تعریف، ترکیب، انواع، درجه ها، ویژگی ها و کاربردها: بخش اول

ورق استیل در درجه اول از فولاد متوسط و کم کربن ساخته شده است. آنها با طیف وسیعی از فلزات آلیاژ می شوند تا خواص حاصل را تغییر دهند. به عنوان مثال، کروم و نیکل مقاومت در برابر خوردگی و سختی بالایی دارند. سایر فلزات چکش خواری، چقرمگی، شکل پذیری، استحکام کششی و برشی و سایر خواص را افزایش می دهند.

مقدمه:

ورق استیل نام عمومی خانواده فولادهایی است که در برابر خوردگی مقاوم هستند و حداقل 10.5 درصد کروم دارند. در اثر این حداقل کروم، یک لایه اکسید کروم روی سطح ایجاد می شود که یک مانع اکسیژن بوده و خود ترمیم شونده است و اکسیداسیون بیشتر را متوقف می کند. زیر 10.5٪ کروم، فیلم اکسید دوام کافی برای خود ترمیم شدن ندارد. ورق های استیل به طور گسترده در اکثر صنایع از جمله ساختمان سازی، دریایی، هوافضا، خودروسازی و کالاهای مصرفی استفاده می شود. این ماده استحکام، دوام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی ارائه می دهد و آن را برای بسیاری از اجزای آرایشی و محیطی ایده آل می کند.

ورق استیل در گریدهای طبقه بندی شده بر اساس محتوای آلیاژ آنها عرضه می شود. درجه انتخاب شده برای یک کاربرد به عواملی مانند محیطی که در آن استفاده خواهد شد، استحکام و دوام مورد نیاز و استاندارد زیبایی شناسی مورد نظر بستگی دارد. در این مقاله تعریف ورق استیل، ترکیب، انواع، درجه ها، خواص و کاربردهای آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

ورق استیل چیست؟

ورق استیل در درجه اول از فولاد متوسط و کم کربن ساخته شده است. آنها با طیف وسیعی از فلزات آلیاژ می شوند تا خواص حاصل را تغییر دهند. به عنوان مثال، کروم و نیکل مقاومت در برابر خوردگی و سختی بالایی دارند. سایر فلزات چکش خواری، چقرمگی، شکل پذیری، استحکام کششی و برشی و سایر خواص را افزایش می دهند. ورق های استیل عموماً دارای استحکام بالایی هستند و برخی از نمونه‌ها در میان تمام فلزات دارای بالاترین مقاومت کششی و تسلیم هستند. آنها همچنین به طور کلی مقاوم در برابر خوردگی بوده و با عملکرد استثنایی در محیط های خاص با توجه به نوع درجه آلیاژ، مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، ورق های استیل بسته به درجه، قادر به عملکرد در دمای بالا و پایین، از دمای برودتی تا 2000 درجه سانتیگراد هستند.

بسته به تعریف، حداقل 60 و احتمالاً بیش از 100 گرید متمایز از ورق استیل وجود دارد که همچنان برای اهداف عمومی و خاص توسعه می یابد. مطالعه ورق استیل یکی از فعال ترین زمینه ها در تحقیقات متالورژی است. این گریدها تحت پوشش استانداردهای ملی و بین المللی مختلفی قرار می گیرند که به تدریج یکپارچه می شوند و به طور کلی آلیاژهای با خواص نزدیک یا یکسان را تعریف می کنند.

تاریخچه ورق استیل چیست؟

تاریخچه ورق استیل در سال 1912 آغاز شد، زمانی که هری برلی، متالورژیست انگلیسی که آزمایشگاه براون فرث در شفیلد را رهبری می کرد، در حال تحقیق بر روی فولادهای مقاوم برای بهبود لوله تفنگ بود. مشاهده شد که برخی از آلیاژهای آزمایشی او در برابر خوردگی بسیار مقاوم بودند و او پیامدهای گسترده تری از کار خود را دید و درک کرد. او شروع به آزمایش با ترکیبات مختلف فولاد کرد و دریافت که این افزودن کروم به آلیاژ است که بیشترین تأثیر را بر مقاومت حاصله در برابر خوردگی دارد.

برلی آلیاژ جدید خود را تحت نام "ورق استیل" در سال 1915 ثبت اختراع کرد. صاحبان آزمایشگاه تحقیقاتی فولادسازان شفیلد بودند که شهرت اصلی آنها در سلاح ها و کارد و چنگال های رومیزی بود. در این بازار بود که اولین کاربرد ورق استیل توسعه یافت و از نقاط قوت آلیاژهای جدید به خوبی استفاده شد. در طول جنگ جهانی اول، ورق استیل در کاربردهای نظامی مانند موتور هواپیما و قطعات تفنگ نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ورق استیل در حال حاضر یک ماده اولیه در بیشتر بخش‌های صنعتی از جمله لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و مصالح ساختمانی است. مقاومت آن در برابر خوردگی و همچنین استحکام و دوام آن، به طور فزاینده ای آن را به گزینه ای محبوب برای بسیاری از صنایع تبدیل کرده است.

قیمت ورق استیل 316

ورق استیل از چه ساخته شده است؟

ورق های استیل از عناصر آلیاژی مانند کروم، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم برای دستیابی به خواص خاصی مانند بهبود مقاومت در برابر خوردگی، استحکام کششی بالاتر، یا بهبود شکل پذیری و چکش خواری ساخته می شوند. ترکیب دقیق ورق استیل یک موضوع گسترده است. با تغییرات کوچک در فلزات تشکیل دهنده به طور بالقوه تنظیمات قابل توجهی در خواص ایجاد می کند.

ورق استیل چگونه ساخته می شود؟

ورق استیل با طیف وسیعی از روش‌های ذوب تولید می‌شود که نمونه‌ای از فرآیندهای متالورژیکی است. سه مورد از فرآیندهای رایج در زیر ذکر شده است:
یک کوره قوس الکتریکی از جریان بالایی که بین دو الکترود کربن جریان دارد برای گرم کردن مواد خام استفاده می کند. عناصر آلیاژی از ضایعات و فولاد پیش ساخته، کروم و غیره به بوته کوره به همراه سنگ آهن و اضافات لازم برای تصفیه این جزء اضافه می شود تا آلیاژ ورق استیل ایجاد شود. ذوب و تصفیه در کوره اتفاق می افتد و ناخالصی ها به صورت سرباره یا کلینکر شناور می شوند.

کوره های بلند سنگ آهن مخلوط شده با کک را در بوته ذوب می کنند و اکسیژن را در آهن مذاب می دمند تا ناخالصی هایی را که به صورت سرباره شناور می شوند حذف کند. هنگامی که سنگ معدن خالص شد، کروم و سایر عناصر آلیاژی به فلز مذاب اضافه می شود تا آلیاژ ورق استیل ایجاد شود.
ذوب القایی خلاء و ذوب قوس خلاء فلزات با خلوص بسیار بالا را از مواد اولیه تصفیه شده تولید می کنند (یعنی هیچ سنگ معدنی اضافه نمی شود). این فرآیند امکان دقت بیشتر در کنترل ترکیب آلیاژهای ورق استیل را فراهم می کند.


 


گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

 .
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعد
<-blogads->