شبه جزیره استاد که در غرب نروژ واقع شده است ، به عنوان یک تقسیم

کوهستانی بین دریای نروژ به شمال و دریای شمال به جنوب ، خدمت می کند

که هر دو با کشتی های باربری و مسافری در حال چرخش هستندبا این حال ،

این منطقه همچنین یکی از خطرات خطرناک ساحلی منطقه را دارد که خطرات

قابل توجهی برای کشتی های تجاری ایجاد می کند.

فانوس دریایی  Kråkenes، فقط در جنوب استاد ، ایستگاه هواشناسی با

بیشترین تعداد روزهای طوفانی است که می تواند از 45 تا 106 روز در سال

باشدترکیبی از باد ، جریان و امواج در اطراف این قسمت از ساحل ، این بخش را

به بخشی خاص از سواحل نروژ تبدیل کرده استترکیبی از جریان های دریایی و

توپوگرافی subsea شرایط ناوبری بخصوص پیچیده و غیرقابل پیش بینی ایجاد

می کندبه طور همزمان ، امواج بسیار زیاد از جهات مختلف به وجود می آیند و

می توانند موقعیت های بحرانی ایجاد کننداین شرایط همچنین باعث می شود

که وزش باد شدید به مدت چند روز ادامه یابداین امر باعث می شود شرایط

دریانوردی دشوار حتی در روزهای کم باران نیز رخ دهد.

به منظور بهبود دسترسی و ایمنی برای حمل و نقل برای گذشت از Stad ، اداره

ساحل نروژ در نظر دارد اولین تونل کشتی در مقیاس کامل جهان را

بسازدمطالعات انجام شده در 2000-2001 و 2007-2008 تعدادی از مقاطع و

مسیرهای جایگزین برای تونل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده استمسیر

نهایی انتخاب شده است زیرا شبه جزیره استاد در باریک ترین نقطه خود در آنجا

قرار دارد و این باعث آرام بودن آب در این ناحیه می شود تا حمل و نقل در اکثر

شرایط آب و هوایی امکان استفاده از تونل را داشته باشد.

در برنامه حمل و نقل ملی نروژی که اخیراً اعلام شده است برای دوره

2018-2029 ، تونل Stad Ship در دوره اول برنامه (شش سال) بودجه دریافت

کرده است ، و برای این پروژه بلندپروازانه که هزینه آن 2.7 میلیارد NOK (حدود

300 میلیون یورو تخمین زده شده است) بودجه دریافت کرده است. ) ساخت و

ساز می تواند از اوایل سال 2019 شروع شود و پیش بینی می شود سه تا چهار

سال طول بکشداگر طبق برنامه ریزی انجام شود ، تونل 1700 متر طول ، 49

متر طول و 36 متر عرض را اندازه گیری می کند و این امکان را می دهد تا

کشتی هایی با وزن 16000 تن در زیر کوه عبور کنندبرای ایجاد آن ، مهندسان

باید 3 میلیون متر مکعب سنگ جامد را از بین ببرند.

در حالی که هنوز مواد مورد نیاز دقیق برای تونل مشخص نشده و آشکار نشده

است ، این پروژه مطمئناً شامل مقادیر قابل توجهی از آلیاژهای مقاوم در برابر

خوردگی است ، تا اطمینان حاصل شود که تونل می تواند در برابر شرایط سخت

دریایی مقاومت کندبه این ترتیب ، این فرصت عالی را برای تولید کنندگان و

تامین کنندگان فولاد ضد زنگ نگه می دارد.