استنلس استیل به جز ورق به صورت میلگرد، مفتول، لوله و میله نیز تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی ورق استیل ۳۲۱ خواص و کاربرد آن می پردازیم.
به گزارش برنا، در هر نوع پردازش شیمیایی، مواد اولیه وارد واکنش شیمیایی می شوند تا ترکیب آن ها تغییر کند. در صنعت این فرآیند شامل کار کردن با مواد خورنده در دماهای بالا می شود. به همین دلیل تجهیزات و اجزای پردازش شیمیایی مانند مخازن ذخیره سازی، مخازن تحت فشار و مبدل های حرارتی باید در برابر چنین محیط های عملیاتی خشنی مقاوم باشند. به کارگیری درست از آلیاژ با کیفیت و مناسب از اصول اساسی است که در صورتی که رعایت نشود، فجایع جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. هنگام انتخاب مواد اولیه، هر جا که نیاز به آلیاژی با مقاومت در برابر دمای بالا باشد، ورق استیل ضد زنگ، گزینه قدرتمندی به شمار می آید.
استنلس استیل به جز ورق به صورت میلگرد، مفتول، لوله و میله نیز تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی ورق استیل ۳۲۱ خواص و کاربرد آن می پردازیم.

کاربردهای ورق استیل 321

استیل ضدزنگ مزایای منحصر به فردی نسبت به آلیاژهای دیگر از جمله ویژگی های مکانیکی عالی، مقاومت در برابر خوردگی مرز دانه ای، مقاومت خزش و تنش بالا دارد. استنلس استیل یا همان استیل ضدزنگ دارای گریدهای مختلفی است که هر کدام کاربردهای گسترده ای در صنعت و زندگی روزمره دارند. یکی از رایج ترین انواع استیل ضدزنگ، گرید 321 است که به عنوان استیل ضدزنگ تثبیت شده نیز شناخته می شود.
به طور مثال از ورق استیل 321 در صنعت هوافضا در قطعات موتور جت، رینگ کلکتور هواپیما و در منیفولد موتور و پیستون استفاده می شود. دیگر کاربردهای ورق استیل 321 در پردازش شیمیایی، اتصالات انبساط، پردازش مواد غذایی و تجهیزات و ذخیره سازی، خدمات پتاسیم نفت پلی اتیلن اسید و اکسیدکننده ها است. یکی از از بیشترین کاربردهای ورق استیل ۳۲۱ در پوشش بویلرها یا همان دیگ های بخار است.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

نقش فولاد در زیباسازی ساختمان
کاربرد و انواع ورق های استیل

استنلس استیل نگیر

استیل نوعی آلیاژ بر پایه آهن است که کمتر از ۲ درصد کربن به آن اضافه شده است. انواع مختلف استیل با اضافه کردن عناصر دیگر به وجود می آید که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را داراست و کاربرد خاصی دارد. استیل ضد زنگ یا همان استنلس استیل از پرکاربردترین انواع استیل محسوب می شود که با اضافه کردن کروم به آهن به دست می آید. کروم بعد از ترکیب شدن با اکسیژن هوا، یک لایه اکسیدکروم را به وجود آورده که دیده نمی شود ولی باعث می شود آهن با هوا تماس نداشته باشد و در نتیجه زنگ نزند.
استنلس استیل مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی های مختلف دارد. رایج ترین استنلس استیل ها به دو سری ۳۰۰ و ۴۰۰ دسته بندی می شوند. تفاوت این دو سری در داشتن میدان مغناطیسی یا به اصطلاح بگیر بودن یا نگیر بودن است. نداشتن خاصیت آهنربایی یا همان نگیر بودن خاصیتی است که باعث می شود ورق استیل در جاهای مختلفی کاربرد داشته باشد. در سری ۳۰۰  (سری آستنیتی) این خاصیت نگیر بودن با اضافه کردن عنصر نیکل ایجاد می شود. نوع عناصر موجود در استنلس استیل و مقدار هر عنصر، بر خواص، کاربرد و قیمت آن تأثیرگذار است.

استیل گرید 321

ترکیبات ورق استیل ۳۲۱ کاملاً مشابه استیل ۳۰۴ یا همان 8/18 است که به آن مقدار قابل توجهی تیتانیوم اضافه شده است. از ویژگی های مثبت تیتانیوم، بهبود خواص در دمای بالا است. یکی از شرایطی که کیفیت استیل به خوبی دیده می شود، هنگام جوشکاری است. تیتانیوم باعث می شود تا هنگام جوشکاری از تشکیل کاربید در دمای بین 427 تا 816 درجه سانتی گراد جلوگیری شود و مقاومت نسبت به خوردگی مرزدانه ای بالا برود. این برتری استیل گرید ۳۲۱ در مقایسه با استیل گرید ۳۰۴ است. استیل گرید ۳۲۱  پایداری خوب و بسیار بالایی دارد؛ تا جایی که به استیل تثبیت شده نیز معروف است.
 

ترکیب شیمیایی ورق استیل 321

ورق استیل 321  از ترکیب آهن با 17 تا 19 درصد کروم و 9 تا 12 درصد نیکل تشکیل شده است. این بازه درصد کروم و نیکل نسبتاً بالا، خاصیت مقاومت به خوردگی در این نوع استیل را ایجاد می کند. جدول عناصر تشکیل دهنده استیل 321 بر حسب درصد، به شکل زیر است:
0.08 کربن
2.00 منگنز
0.045 فسفر
0.030 گوگرد
0.75 سیلیسیم
19.0-17.0 کروم
12.0-9.0 نیکل
0.01 نیتروژن
متعادل آهن
0.70 (N+C) *5 تیتانیم
خواص مکانیکی استنلس استیل 321
 
خواص مکانیکی ورق استیل 321 در دمای اتاق به شکل زیر است:
سختی راکول UTSKsi (MPa) 0.2% YSKsi (Mpa) E % in 50.8mm گرید
70B 55 (241) 35 (586) 85 321
 استاندارد ورق استیل 321
ورق استیل 321 در استانداردهای AMS 5510 و ASTM A240 تولید می شود.

شکل پذیری ورق استیل 321

ورق استیل 321 خاصیت شکل پذیری خوبی دارد و برای جوشکاری عالی است. ورق استیل 321 را می توان به هر فرمی تولید کرد. فرآیندهای شکل دهی مانند کشش، نورد، فرج و... به راحتی قابل اعمال است. البته نسبت به گرید 304 به فشار بیشتری برای شکل دهی نیاز دارد.

عملیات حرارتی ورق استیل 321

ورق استیل ۳۲۱ با عملیات حرارتی، قابل سخت شدن نیست. در فرآیند آنیل کردن، استیل ۳۲۱ را تا دمای ۱۱۲۰ درجه گرم کرده و بلافاصله در آب کوئنچ می شود. اگر ورق استیل نازک باشد، می توان آن را در هوا نیز خنک کرد.
استیل ۳۲۱ به خوبی پولیش نمی شود و در نتیجه کاربرد دکوراتیو ندارد.
 
 
 

قیمت ورق استیل 321

این ورق استیل در ایران تولید نمی شود و کالایی وارداتی است؛ در نتیجه نوسانات ارزی تأثیر مستقیم بر قیمت ورق استیل 321 دارد. جهت استعلام قیمت انواع ورق استیل می توانید با کارشناسان مجرب فلزکالا تماس حاصل کرده و از قیمت ورق استیل 321 و دیگر انواع کالاهای استیل، اطلاع حاصل نمایید.

معرفی شرکت فلزکالا

امروزه جایگاه و نقش استیل ضدزنگ در پیشبرد اهداف صنعتی، بسیار ویژه و استراتژیک است. شرکت فلزکالا با عرضه انواع استنلس استیل در میان صنعتگران، همواره پشتیبان و تأمین کننده نیازهای واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور بوده است. شرکت فلزکالا با کادر مجرب و حرفه ای خود آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه کاربردهای مختلف محصولات استنلس استیل است.
شما می توانید جهت استعلام قیمت و سفارش خرید ورق استیل 321 با مشاوران فلزکالا تماس حاصل فرمایید و در سریع ترین زمان ممکن، کالای استیل مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین می توانید برای مشاهده انواع کالای استیل و کابرد آن ها، به سایت https://felez.org مراجعه کنید.