ورق استیل گرید غذایی چیست و چه خواصی دارد؟

ورق استیل گرید غذایی چیست و چه خواصی دارد؟

ورق استیل درجه غذایی، فولادی است که در برابر سایش و پارگی مقاوم است و دارای مقاومت حرارتی است به گونه ای که برای استفاده در پخت انواع غذا بی خطر است.

مقدمه:

وقتی صحبت از تهیه غذا به میان می‌آید، می‌خواهید مطمئن باشید که کیفیت مناسب ظروف و ابزار را برای اطمینان از سلامت و ایمنی هر چیزی که می‌سازید، دریافت می‌کنید. این همیشه شما را به این سوال سوق می دهد که ورق استیل درجه غذایی چیست و چرا استفاده از آن مهم است. 

ورق استیل درجه غذایی:

ورق استیل درجه غذایی، فولادی است که در برابر سایش و پارگی مقاوم است و دارای مقاومت حرارتی است به گونه ای که برای استفاده در پخت انواع غذا بی خطر است. فولاد دارای گریدهای مختلفی مانند 10-18، 8-18 و غیره می باشد که این عیار به ترتیب میزان کروم و نیکل در فولاد است. اینها در واقع دو گرید متداول از ورق استیل درجه مواد غذایی هستند و به آنها گرید 304 گفته می شود. به عنوان مثال، ورق استیل درجه مواد غذایی 8-18 دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است.

ورق استیل 304 نیز نباید بیش از 0.8 درصد کربن و حداقل 50 درصد یا بیشتر آهن داشته باشد. هیچ ماده دیگری مانند آلومینیوم در ایجاد این درجه از فولاد وجود ندارد. ورق استیل درجه 0-18 دارای مقدار ناچیزی از عنصر نیکل است و به طور کلی نسبت به سری های 304 و 300 مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. 0-18 بخشی از سری 400 است و برخلاف سری 300 مغناطیسی است که می تواند ذخیره سازی مغناطیسی آسان تری داشته باشد. 

با توجه به استفاده گسترده از ورق استیل گرید 200، این هنوز یک ورق استیل درجه مواد غذایی است، اما به طور کلی در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد، زیرا به جای نیکل از منگنز استفاده می شود. این محصولات به اندازه کلاس 304 یا سری 300 به طور کلی ایمن نیستند.

وقتی صحبت از کارد و چنگال استیل می شود، 10-18 و 8-18 تفاوتی در وزن ندارند. چیزی که آنها در آن تفاوت دارند، استحکام کلی این دو است. کارد و چنگال 10-18 دارای چنگال هایی با لاستیک هایی با ترکیب محکم تر از 8-18 خواهد بود. هنگامی که به عنوان ظروف استفاده می شود، هیچ آسیب یا اثرات بدی از کارد و چنگال نخواهد داشت.

در مورد ظروف آلومینیومی با روکش تفلون، ورق استیل جایگزین بسیار مناسبی است. در اجاق گاز، ورق استیل گرمایش بهینه را ارائه نمی دهد، و به همین دلیل است که معمولاً در ساخت و سازهای لایه آزمایشی استفاده می شود. به عنوان مثال، یک ماهیتابه دارای یک لایه میانی آلومینیومی با دو لایه ورق استیل درجه 10-18 است تا از توزیع یکنواخت حرارت در سراسر تابه یا سطح پخت اطمینان حاصل شود.

 

قیمت ورق استیل 316

 

اکثر تجهیزات تماس با مواد غذایی، لوله کشی ها، ظروف و سینک ها از نوع 304 یا 316 ورق استیل ساخته شده اند. در ورق استیل درجه 430 مقدار کروم 17 درصد است و معمولاً برای محفظه ها، فیلترهای بافل، محفظه های تجهیزات و پاشش بک ها استفاده می شود، جایی که الزامات برای مقاومت در برابر خوردگی چندان سخت نیست.

گریدهای 306 تجهیزات فرآوری مواد غذایی تنها انواع فولادهای غذایی در نظر گرفته می شوند، اما اینطور نیست. همانطور که دیدیم، انواع دیگری نیز وجود دارند که رایج هستند، اما آنها به اندازه ورق های استیل درجه 300 در برابر خوردگی و آسیب کلی مقاوم نیستند.

در واقع جای تعجب است که هنوز هیچ قانونی در مورد تهیه غذا با استفاده از فولاد درجه غذایی در بریتانیا وجود ندارد. با این حال، مقررات چارچوب اروپا قوانین و دستورالعمل های خاصی را در مورد استفاده از محصولات ورق استیل درجه غذایی برای تولید مواد غذایی ارائه کرده است.

این مقررات همچنین اطمینان حاصل می کند که ماهیت، کیفیت و ترکیب غذا به هیچ وجه تحت تأثیر تابه فولادی ضد زنگ یا سایر وسایل آشپزی قرار نگیرد. اگر درجه خاص ورق استیل مشخص باشد و مطابق با آن مورد استفاده قرار گیرد، نباید هیچ نوع خوردگی در سطح وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، سطوح صاف، تمیزی محصول را افزایش می دهند و همچنین خطر خوردگی محصول را کاهش خواهند داد.

 

انواع خوردگی ورق استیل گرید غذایی:

 

1- خوردگی حفره ای و شکافی:

شرایط اسیدی و همچنین افزایش دمای مورد استفاده، احتمال خوردگی شکافی و سوراخ شدن را افزایش می دهد. خوردگی حفره ای در گودال های عمیق موضعی روی سطح دیده می شود. از سوی دیگر، خوردگی شکافی در شکاف‌های باریکی که ممکن است رشد فولاد در آن رخ دهد، اتفاق می‌افتد.

 

2- خوردگی تنشی:

این یک شکل موضعی خوردگی است که در ظاهر ترک‌ها در اجسامی که مستعد محیط خورنده و همچنین گرما هستند دیده می‌شود.

 

3- خوردگی بین دانه ای:

این یک نوع خوردگی است که قبلاً به عنوان پوسیدگی جوش شناخته می شد. این معمولاً به دلیل یک حمله موضعی است که معمولاً در یک نوار باریک نزدیک یک جوش است. برای جلوگیری از این نوع خوردگی، نگهداری تجهیزات ورق استیل ضروری است. 

 

4- نگهداری ورق استیل:

تمیز کردن موثر برای حفظ کیفیت تجهیزات ورق استیل شما کاملاً ضروری است. اگر محصولات فولادی ضد زنگ خود را سالم نگه دارید، شکی نیست که باید این تجهیزات را برای سال‌ها و سال‌های آینده در دسترس داشته باشید. 

 

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی